Авиокомпаниите се връщат към рентабилност, след като отчетоха големи загуби по време на пандемията. Но има и тъмен облак на хоризонта – големи ръстове на цените на наемите на самолети, пише Financial Times.
Над половината от пътническите самолети в света са собственост или са управлявани от лизингови компании и техните тарифи растат. За самолети A320neo на Airbus и 737 Max на Boeing цените на наемите са нараснали съответно с 14% и 20% спрямо най-ниската точка по време на пандемията, съобщава консултантската компания IBA.
Нарастването на наемите е още една последица от стремежа на централните банки в света да повишават лихвите, след като ускоряващата се инфлация сложи край на ерата на евтиното финансиране. По-високите лихви означават, че специализираните компании, които притежават и отдават под наем флотилии от самолети, имат по-скъп дълг. Наемодателите трябва да пресметнат как да прехвърлят тези разходи по кредитите на авиокомпаниите, които вече трябва да се справят с растящи разходи за гориво и труд.
Air Lease, базиран в Лос Анджелис наемодател, набра миналата седмица 700 млн. долара чрез емитиране на облигации при лихва от 5,85%, която беше близо два пъти по-висока спрямо сходно емитиране на облигации през януари.
Сделката, която беше първото емитиране на облигации от началото на войната на Русия в Украйна, е „донякъде предвестник на това, което предстои“, коментира Филип Багали, анализатор в S&P Global. „Те трябва да плащат много по-високи лихви от тези, при които заемаха преди, но това е пазарната реалност“, допълва той.
Изпълнителният председател на Air Lease Стивън Удвар-Хази коментира, че не е виждал толкова бърз ръст на цената на капитала от 70-те години на миналия век, когато инфлацията беше много висока.
Бързият ръст затруднява прехвърлянето на по-високите разходи на авиокомпаниите, но Удвар-Хази отбелязва, че Air Lease вече е започнала този процес. Авиокомпаниите, чиито цени в наемните договори вече нараснаха заради оскъдните доставки на самолети и силното търсене, се противопоставят.
„Авиокомпаниите винаги дават отпор. Никога не съм чувал авиокомпания да каже, че цените на наемите са твърде ниски. Положението е като на Капълъ чарши в Истанбул: лизинговата компания казва сто, авиокомпанията отговаря 80 и се надяваме да се договорим за 99,5“, разказва Удвар-Хази.
Много авиокомпании са поискали от наемодателите финансово облекчение по време на пандемията. Но те отново са на зелено, тъй като пътуванията по въздух се възстановиха силно. „Затова е много трудно да им повярваме, че са бедни“, казва Удвар-Хази. „Да, ще работим с клиентите си, но те четат вестниците, виждат какво се случва. Цената на финансирането расте“, допълва той.
Няколко авиокомпании посочиха растящите цени в наемните си договори при представянето на последните си отчети.
Унгарската Wizz Air съобщи пред инвеститорите миналия месец, че се е възползвала от „структурите на фиксирани лихви, финансиращи 94% от съществуващата ѝ флотилия“. В САЩ главният финансов директор на Frontier Airlines Джими Демпси заяви, че компанията е финансирала 35 от следващите си 37 доставки на самолети „и го направихме по начин, който слага таван върху лихвите по много от тези наемни договори“.
Анди Кронин, главен изпълнителен директор на ирландската лизингова компания Avolon, съобщи, че цените в наемните договори растат както за нови, така и за употребявани самолети в отговор на недостатъчното предлагане на самолети на пазара, растящите лихви и оттеглянето от пазара на някои наемодатели, най-вече от Азия.
Напрегнатите преговори между наемодатели и авиокомпании ще бъде донякъде ограничено, защото само 15% до 20% от флотилията на наемодателите подлежи на подновяване на наемния договор в дадена година.
„Настоящите цени по наемните договори за нови самолети са нагоре с 5% до 10%. Но това не са 30-те процента, които можехме да поискаме предвид повишаването на лихвите, което виждаме тази година. Затова наемодателите ще бъдат изправени пред известно свиване на маржовете на печалбата“, коментира Роб Морис, ръководител на консултантските услуги в компанията Ascend by Cirium.
Влизайки в преговори, ръководителите на лизинговите компании отбелязват, че авиокомпаниите не са се поколебали да повишат цените за собствените си клиенти. Цените на самолетните билети в САЩ са нараснали средно с 22% на годишна база през второто тримесечие на тази година, сочат данни на правителството.
„Авиокомпаниите са изправени пред огромен натиск от повишаването на разходите, но те успяха да го прехвърлят на пътуващите под формата на по-високи цени на билетите. Затова Air Lease не е грешник в това отношение. Просто се опитваме да се борим с икономическите реалности“, отбелязва Удвар-Хази.


Борисов: Последиците от удължителен бюджет ще са тежки
Прожектират анимационни филми в детския отдел на Варненската библиотека
Двамата варненски общински съветници излизат от домашен арест срещу обща гаранция от 350 000 лв.
Редовният бюджет за 2026 отпада
Температури между 7 и 12 градуса днес
Киргизстан се издига като новия тигър в Централна Азия
Мерц: Германски войски биха могли да отблъскват руските атаки в Украйна
Китайският производител на чипове MetaX записа 755% ръст при дебюта си
Ardian: Европейските борси трябва да се обединят
САЩ готвят нови санкции срещу Русия, ако Путин отхвърли мирното споразумение
Колко сигурни са колите, за които не трябва шофьорска книжка
Зловещо - Cadillac Escalade стартира сам през нощта
Япония налага данък на електромобилите в зависимост от теглото
Защо някои двигатели имат двойно впръскване на гориво
Край на евтините коли от Китай – Пекин иска ново споразумение с Европа
Песков: Всякакви санкции ще навредят на подобряването на отношенията
ИТН: Демокрацията няма цена - ще изхарчим много пари за избори
Kaizen Gaming: Двигателят зад Betano – водеща технологична компания, пример за отлична работна среда и силен социален принос
Елен на пътя, мъж се заби в дърво и пострада
България с все повече реални примери за работеща кръгова икономика