IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Lufthansa излиза от кризата по-бързо от очакваното

Само преди три години компанията беше на ръба на несъстоятелността. Сега Lufthansa представи силен отчет, а 2023 г. трябва да е още по-добра

22:38 | 03.03.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

2022 г. беше изненадващо добра за Lufthansa, а настоящата се очертава да бъде още по-добра. Това показва годишният финансов отчет на най-голямата европейска авиогрупа, който беше публикуван в петък. Lufthansa очаква още едно значително подобрение на коригираната печалба за финансовата 2023 година, се казва в изявлението.

„Lufthansa се завръща. В историята изобщо е имало само седем години, в които сме успели да представим по-добър резултат", заяви главният изпълнителен директор на групата Карстен Шпор, чийто договор току-що беше удължен за още пет години. Най-голям принос за по-нататъшното подобряване на резултатите през тази година ще имат пътническите авиокомпании.

Това е добра новина за акционерите. През последните шест месеца акциите на Lufthansa поскъпнаха с повече от 60%. Анализатори като Андрю Лобенберг от Barclays наскоро коментираха положително по-нататъшните перспективи на компанията. В петък ценните книжа започнаха да се търгуват с плюс от почти пет процента. „Само през 2017 г. пазарната капитализация е била по-висока от тази сутрин", заяви Шпор сутринта.

Увеличение на приходите с почти 95% през 2022 г.

Преди около три години групата все още беше на ръба на неплатежоспособността. Все повече правителства налагаха отчасти радикални ограничения за влизане в страната заради пандемията, а въздушният трафик беше в застой. В рамките на няколко седмици концернът беше заплашен от изчерпване на средствата; само обещаната държавна помощ в размер до 9 млрд. евро спаси авиогрупата от фалит.

Сега се оказва, че Lufthansa е излязла от кризата по-добре и по-бързо от очакваното. През 2022 г. приходите са се увеличили с почти 95% до 32,8 млрд. евро. Крайният резултат е печалба за концерна от 791 млн. евро, след загуба от 2,2 млрд. евро година по-рано.

Коригираната печалба преди лихви и данъци (Ebit) възлиза на 1,5 млрд. евро. Ръководството беше повишило собствената си прогноза малко преди края на финансовата година, позовавайки се на добрата ситуация с резервациите.

Очевидно това не се е променило досега. „Търсенето на въздушни пътувания остава високо и през 2023 г.", казва главният изпълнителен директор на групата Шпор. Lufthansa се придържа и към целта си да постигне коригиран марж на печалбата от осем процента през 2024 г. в сравнение с 4,6 процента през 2022 г.

Добрият резултат обаче се дължи основно на две подразделения, които не превозват хора. Дъщерното дружество за товарни превози Lufthansa Cargo постигна коригирана печалба от 1,6 млрд. евро. По този начин компанията добави още седем процента към рекордния резултат от миналата година. В Lufthansa Technik, специализираната в поддръжката на самолети компания, която има подразделение и в България, печалбата е 511 млн. евро, което представлява значително увеличение с 41%.

Цените във въздушния трафик няма да намалеят, по-скоро ще продължат леко да се покачват.
Карстен Шпор
главен изпълнителен директор на Deutsche Lufthansa AG

Основният бизнес с пътнически превози също отбеляза бързо възстановяване през изминалата година, като бяха резервирани значително повече билети от очакваното. Освен това средната доходност остава висока. Средно авиокомпаниите на групата генерираха с 16% повече приходи на билет, отколкото през предкризисната 2019 г.

Според Шпор това няма да се промени и през настоящата година: „Цените във въздушния трафик няма да намалеят, по-скоро ще продължат леко да се покачват“. 

Ето защо бизнес сегментът „Пътнически авиолинии" успява да подобри значително резултата си с цели 3 млрд. евро. Въпреки това подразделението остана на червено с коригиран резултат от минус 300 млн. евро. Единствено швейцарските и австрийските марки постигнаха положителен оперативен резултат. Той бе компенсиран от загубите на основната марка Lufthansa Airlines (минус 466 млн. евро), Brussels Airlines (минус 74 млн. евро) и филиала Eurowings (минус 197 млн. евро).

И още един ефект вероятно е спомогнал за резултата. Разходите за персонал са нараснали с около 28% до 8,1 млрд. евро, което е по-малко от увеличението на приходите. От друга страна, групата трябваше да похарчи значително повече за гориво - не само заради по-високите цени, но и защото бяха извършени повече полети, отколкото през 2021 г. Тази балансова позиция нарасна с над 200% до 7,6 млрд. евро.

Но въпреки тези тежести отчетът на авиогрупата е много по-стабилен, отколкото през предходната година. Компанията постигна приток на парични средства (оперативен паричен поток) в размер на малко под 5,2 млрд. евро от оперативната си дейност. През предходната година този показател е бил 399 млн. евро.

Основните показатели отново изглеждат добре

Това позволи на Lufthansa да финансира необходимите капиталови разходи за имоти, машини и съоръжения в размер на 2,4 млрд. евро отново със собствени средства, което година по-рано все още не беше възможно. В четвъртък Надзорният съвет беше одобрил плана на Изпълнителния съвет за поръчка на 22 самолета за дълги разстояния на каталожна цена от 7,5 млрд. долара, което се равнява на малко под 7,1 млрд. евро.  Главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор отново може да се усмихва. Снимка: Bloomberg Главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор отново може да се усмихва. Снимка: Bloomberg

Коефициентът на собствения капитал нарасна от 10,6% до впечатляващите 19,6%. Нетният дълг спадна с 24% до 6,9 млрд. евро. Това е само малко повече, отколкото през предкризисната 2019 г. (6,7 млрд. евро) и в частност показва колко добре компанията е преодоляла кризата.

Това се отнася и за ликвидния резерв. Той възлиза на 10,4 млрд. евро и по този начин дори леко надвишава целевия коридор от 8 до 10 млрд. евро. След преживяването с почти пълната неплатежоспособност в началото на пандемията ръководството определи този показател като бъдеща предпазна мярка и наскоро дори леко го увеличи - от 8 на 10 млрд. евро.

За разлика от него няма нова информация за планираното придобиване на ITA. Преговорите с италианската държава като собственик продължават, заяви Шпор. По думите му в италианския трафик се наблюдава увеличение с 30% на броя на пътниците в бизнес класа. „Затова участието в ITA остава стратегически много важно за нас“, поясни още той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:42 | 03.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още