Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) удвои прогнозата си за нетната печалба на авиокомпаниите в световен мащаб през 2023 г. на фона на рязко увеличение на полетите в Северна Америка и Европа, което повишава цените на билетите, пише Bloomberg.
Организацията вече очаква печалбите на авиокомпаниите да достигнат общо 9,8 млрд. долара тази година, над два пъти повече от прогнозираните 4,7 млрд. долара през декември, се казва в изявление на IATA.
Прогнозира се също, че през 2023 г. около 4,35 млрд. пътници ще пътуват със самолет, което се равнява на около 96% от нивото от 2019 г.
„Вземайки предвид всичко, ние вярваме, че това ще бъде добра година за авиацията“, казва Уили Уолш, генерален директор на IATA, в интервю за Bloomberg Television. Уолш изразява „предпазлив оптимизъм“ относно перспективите пред сектора.
| 803 млрд. долара |
|
се очаква да достигнат приходите на авиокомпаниите в света през 2023 г. |
Очаква се приходите на авиокомпаниите в световен мащаб да нараснат до общо 803 млрд. долара през 2023 г., което е със само 35 млрд. долара по-малко от рекорда, достигнат преди пандемията.
Пълното възстановяване на рентабилността все още изглежда далече, като се има предвид, че общата стойност на нетните печалби на въздушните превозвачи през 2019 г. беше 26,4 млрд. долара.
Въпреки обрата в авиосектора след пандемията няколко фактора носят рискове за очакванията на IATA. Сред тях са повишаването на лихвените проценти в борбата с високата инфлация, войната в Украйна, продължаващите проблеми с веригите за доставки и страховете от рецесия.
Освен това финансовите резултати варират значително в различните региони.
Финансовите резултати по региони остават разнопосочни. Графика: Bloomberg
По-добрата прогноза на IATA за 2023 г. се определя в значителна степен от Европа, за където организацията вече очаква печалба от 5,1 млрд. долара, след като прогнозира печалба от едва 621 млн. долара през декември.
Загубите на азиатските превозвачи обаче се прогнозира да бъдат 6,9 млрд. долара през 2023 г., което е равно на почти половината от оценката за 2022 г., но е по-лош резултат в сравнение със загубата от 6,6 млрд. долара, очакване в края на миналата година. Азия се отваряше по-бавно от голяма част от останалия свят след пандемията, като Китай премахна последните си мерки срещу Covid през декември.
В Латинска Америка секторът ще остане на червено, въпреки че се очаква някои превозвачи да отчетат солидни печалби, докато Африка все още „остава труден пазар за авиокомпаниите, с икономически, инфраструктурни и други свързани предизвикателства, които оказват влияние върху ефективността“.
IATA предупреди, че повишаването на лихвените проценти от централните банки представлява заплаха за оптимизма за авиобизнеса и допълни, че ако рецесията доведе до загуба на работни места, перспективите може да се променят в отрицателна посока.
Засега обаче бързо растящите цени на самолетните билети са като мехлем за икономическите рани, нанесени от пандемията, когато авиокомпаниите бяха принудени да заземят самолетите си, да съкратят служители и в много случаи да потърсят помощ от правителството, за да оцелеят.
„Постигането на рентабилност на индустриално ниво след дълбоката криза разкрива голям потенциал за авиокомпаниите да възнаграждават инвеститорите, да финансират устойчивостта и да инвестират в ефективност, за да свържат света още по-ефективно“, коментира Уолш. „Това е голям списък със задачи за постигане с марж на нетната печалба от едва 1,2%.“
Собственикът на British Airways IAG SA отчете изненадваща тримесечна печалба миналия месец и повиши перспективите си за цялата година. Дубайските Emirates и Singapore Airlines Ltd. записаха рекордни печалби, а австралийската Qantas Airways Ltd. е напът да последва примера им.


Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Огнеборците потушиха 31 пожара през последното денонощие
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
ПП-ДБ ще внесат вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
преди 2 години Коги Cameco ще бие дузпата на Вестингауз электрик https://tradingeconomics.com/canada/currency отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години През 1974 г. се дипломира със специалност Политическа икономия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Иван Костов: Новата ми книга е моето политическо завещание https://***.bg/***/bylgariia/ivan-kostov-novata-mi-kniga-e-moeto-politichesko-zaveshtanie-2325424 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години "Случайно докоснах ръката на най-гръмогласния комунист и забелязах, че тя е по-мека от моята" https://***.capital.bg/politika_i_ikonomika/1996/08/05/1019485_kostov_gleda_na_ruka/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Producers of SAF are eligible for a tax credit of $1.25 per gallon. https://afdc.energy.gov/laws/13160 отговор Сигнализирай за неуместен коментар