IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Панама започва одит на китайски пристанищен оператор след заплахите на Тръмп

Одиторите ще извършат „изчерпателен“ преглед, за да „гарантират ефективното и прозрачно използване на публичните ресурси“

09:15 | 21.01.25 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Панамските власти са започнали одит на свързаната с Китай компания, която контролира две пристанища в близост до Панамския канал, след като американският президент Доналд Тръмп повтори заплахите си да превземе водния път, съобщава Bloomberg.

В понеделник службата на финансовия ревизор е изпратил екип одитори в местните офиси на Panama Ports – дъщерно дружество на CK Hutchison Holdings на милиардера Ли Кашън, за да започнат разследването си, съобщават от службата в социалната мрежа Х.

Одиторите ще извършат „изчерпателен“ преглед, за да „гарантират ефективното и прозрачно използване на публичните ресурси“, се казва в съобщението.

Проверката започват в момент, когато Тръмп обвинява Панама, че позволява на Китай да се намесва в канала. В речта си при встъпването в длъжност в понеделник Тръмп повтори твърдението си, че Китай управлява водния път и че администрацията му ще си го върне. Хонконг е китайски град, но със собствени граници, валута и правна система.

Ходът подчертава нарастващата експозиция на компаниите от Хонконг към геополитическите рискове, докато политиците от различните политически сили във Вашингтон все повече гледат на града като част от континентален Китай.

По време на първия си мандат Тръмп подписа изпълнителна заповед за отмяна на преференциалното третиране на бившата британска колония в отговор на наложен от Пекин закон за националната сигурност. Марко Рубио, току-що утвърден за държавен секретар, като сенатор е съавтор на законопроект за закриване на търговските представителства на Хонконг в САЩ, който – ако бъде приет – може допълнително да отслаби глобалния профил на полуавтономния град.

Пристанищният бизнес на CK Hutchison е допринесъл за около 15% от печалбата на конгломерата през първата половина на 2024 г. Растежът се дължи главно на увеличената обработка на товари в Централна Америка, където компанията има още девет пристанища в Мексико и на Бахамите. Подразделението може да се сблъска с нарастваща несигурност, тъй като Тръмп предлага преразглеждане на световната търговия, включително налагане на мита до 25% на Мексико и Канада.

Във вторник сутринта в Хонконг цената на акциите на групата не се промени съществено. Акциите са поевтинели с около 3,4 % през тази година.

Миналата седмица главният ревизор на Панама Анел Боло Флорес заяви, че проверката ще има за цел да провери спазването на условията на 25-годишната концесия, предоставена на компанията, и обеща „строг и силен“ финансов одит. Панама предостави концесията за пръв път през 1998 г., а Панамският морски орган разреши подновяването ѝ през 2021 г.

Флорес заяви, че сега пристанищата обработват значително повече товари, отколкото през 1998 г., и концесията не включва достатъчно голям дял от приходите за правителството. В понеделник Флорес посети Морската администрация, за да я информира за одита.

Правителството на Панама многократно е отричало, че има каквото и да е китайско присъствие в канала, а Тръмп все още не е представил никакви доказателства, които да противоречат на това.

В понеделник президентът Хосе Раул Мулино повтори в публикация на X, че каналът ще остане под панамски контрол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:48 | 21.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още