Производители на самолети, авиокомпании и доставчици проучват договори на стойност милиарди долари, за да проверят влиянието на митата, въведени от администрацията на президента Доналд Тръмп, след като основен доставчик в САЩ предизвика дебат за това кой трябва да плаща за възникващата търговска война.
Ройтерс съобщи в петък, че американският доставчик Howmet Aerospace е обявил „форсмажорно събитие“, като на практика е претендирал за правото да спре доставките, ако компанията бъде засегната от митата, припомня агенцията.
Howmet произвежда части за двигатели, крепежни елементи на фюзелажа и други компоненти за производството на самолети.
Според анализатори твърдението на компанията, че може законно да избегне договорни задължения поради неизбежни обстоятелства, ще разшири дебата за това кой трябва да поеме разходите за хронично прекъсване на доставките на части.
Досега най-вероятният отговор беше пътниците, тъй като по-високите разходи се движат по веригата на доставки от над 800 млрд. долара.
Митата на Тръмп в размер на 20% за Европейския съюз (ЕС), вкл. върху Airbus, и очакваното отмъщение на Брюксел срещу базираната в САЩ аерокосмическа компания Boeing, може да постави допълнителни изпитания.
„Howmet направи неочакван ход, като обяви непреодолими обстоятелства и заплашва да спре доставките“, пише анализаторът на Jefferies Шийла Кахяоглу. „Това в крайна сметка е усилие да се прехвърлят нарастващите разходи за суровини в райони, които все още не са защитени. Според нас потенциалът за спиране на доставките създава лост за Howmet, но също така се противопоставя на желанието на клиентите на дружеството да откажат“, добавя тя.
От Howmet отказват коментар.
Освен 18-месечната трансатлантическа митническа война заради субсидии за Airbus и Boeing през 2020 г. и 2021 г., индустрията като цяло работи съгласно договор от 1979 г. за търговия с нулеви мита в аерокосмическата индустрия. Този договор включва САЩ и Канада, но не и Мексико.
„По дефиниция авиацията е глобален пазар както за купувачи, така и за продавачи. Когато създадеш подобни търкания за толкова големи суми, имаш моментален хаос не само за самолетите, но и за двигателите и множеството резервни части от авиониката до седалките“, коментира съветникът по авиацията Бертран Грабовски.
Според европейски адвокат някои клиенти на авиокосмическата промишленост вече са направили запитвания за това как да избегнат митата. „Не мисля, че някой от моите клиенти все още е стигнал до етапа на конкретно желание да (задейства) договорни разпоредби. Това може да отнеме много време“, казва юристът, който говори при условие на анонимност поради потенциални конфликти между клиентите му.
Засега недостигът дава надмощие на много доставчици. Производителите на самолети обаче разполагат с ключов лост. В индустрия с дълги цикли доставчиците вече подготвят технологиите за следващото поколение самолети.
Начинът, по който те подхождат към преговорите за митата, няма да остане незабелязан, тъй като решенията за тези технологии ще се вземат през следващите години. Airbus и Boeing не са отговорили на исканията за коментар.
Успоредна битка за надмощие изправя производителите на самолети срещу авиокомпаниите. В търговския спор от 2020-2021 г. Майкъл О'Лиъри, ръководител на европейската бюджетна авиокомпания Ryanair, поиска от Boeing да "изяде" насрещните мита на ЕС. Може да се наложи други авиокомпании без такова влияние да опитат да отложат доставките, казват ръководители от индустрията.
Договорите за самолети обикновено изискват купувачът и продавачът да платят съответните налози. Позицията на Howmet се наблюдава за знаци, че е възможно митата на Тръмп да се тълкуват като специален случай. Очаква се производителите на самолети да твърдят, че това не е така.
Клаузите за индексиране на инфлацията като цяло няма да помогнат много с митата, тъй като обикновено са ограничени и реагират бавно. Голяма част от индустрията също така се върти около поддръжката, като се има предвид задължителният цикъл на подмяна на критични за безопасността части. Не е необичайно двигателите да пресичат границите няколко пъти, когато се търгуват и ремонтират.
Лизингодателите, които отдават под наем на авиокомпании и съставляват половината от световната флотилия самолети, също се опитват да анализират последиците. „Всички се обаждат един на друг и търсят яснота“, описва ситуацията Грабовски.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края