Високоскоростна железопътна връзка, изградена със средства от Европейския съюз (ЕС), която най-сетне ще преминава през слабо развитата южна част на Италия, вдъхва надежди, че ще помогне за преобръщане на годините на обезлюдяване и ще подкрепи вялата икономика в региона, пише Ройтерс.
145-километровата линия ще свързва градовете Неапол на средиземноморското крайбрежие и Бари на бреговете на Адриатическо море само за два часа спрямо четири в момента.
Връзката, която се модернизира и също ще бъде управлявана от контролираната от държавата железопътна компания Ferrovie dello Stato (FS), се очаква да бъде завършена до 2028 г.
„Това е революционен проект, две италиански пристанища и две морета ще бъдат свързани“, казва Алесио Форестиери от строителната компания Pizzarotti, част от консорциума, който изгражда линията. В него влизат още строителните компании Ghella и Itinera.
Жп линията струва малко над 6 млрд. евро, като почти една четвърт от средствата ще дойдат от Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.
Италия е най-големият получател на средствата и беше критикувана, че пропуска крайни срокове за инвестиции и постоянно иска промени в първоначалните планове. Но високоскоростната жп линия вече се представя като успешна история.
Проектът е част от по-широка стратегия на FS да инвестира около 60 млрд. евро в мрежата си през идните десет години, като укрепва и разширява услугите си на национално ниво.
Макар че оперира над 17 хил. километра жп линии, мрежата на Италия е силно насочена към богатия север, като оставя по-отдалечени вътрешни области от полуострова със слаби влакови връзки, особено на юг.
По над 1000 км жп линии на FS преминават високоскоростни влакове, но след като достигна най-южната точка през 2009 г. – град Салерно, близо до Неапол, строителството по-нататък на юг се натъкваше на постоянно забавяне заради проблеми с финансирането.
Избор
Жп линията до Бари ще замени съществуващата по-бавна линия. Всички съществуващи гари ще бъдат ремонтирани и ще бъде създадена една нова в отдалечената област Ирпиния.
Институтът Svimez, съсредоточен върху южните области, счита, че само в строителната фаза новата линия ще генерира нов бизнес на стойност над 4 млрд. евро и 62 хил. работни места.
29-годишната Федерика Фаво от Неапол, която работи на един от строителните обекти, казва, че проектът е помогнал на нея и на много младежи, които наскоро са завършили университет.
„Когато започнах да уча за строителен инженер, всички казаха, че съм луда, но сега има истински пазар на труда в района. Базовият лагер е като град, който предлага много възможности тук“, допълва тя пред Ройтерс.
Южна Италия има отчаяна нужда от съживяване. За десетте години до 2022 г. почти 200 хил. младежи са напуснали южните области и са се насочили към централна или северна Италия, а други 138 хил. души са се установили в чужбина, сочат най-новите данни на Svimez.
Институтът прогнозира, че до 2080 г. Южна Италия ще загуби над 8 млн. местни жители, делът ѝ в общото население на Италия е намалял до 25,8% спрямо 33,8% преди това.
Джузепе Чирило, ръководител на проекта за високоскоростна линия за подразделението RFI на FS infrastructure, коментира, че новата връзка ще ограничи изтичането на хора.
„Задействането на линията е много важно, особено за всички тези вътрешни области и села, които изпитват остро обезлюдяване през последните години“, отбелязва той.
Линията трябва да позволи на хората да продължат да живеят в малките си родни градове и да се придвижват до по-големите, за да работят, вместо да се местят на друго място, както им се налага да правят сега, допълва Чирило.
Според Анджела Ломбарди от отдалеченото село Савинано Ирпино фактът, че най-сетне ще имат гара, ще разшири много пътуването и възможностите за работа за местните жители.
„Това се случва за първи път в нашата област. Линията ще ни даде избор“, коментира тя.