IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Инфраструктурата в Германия - следващата гореща инвестиция?

Инвестициите в инфраструктура и строителство са основен приоритет на новото германско правителство

18:50 | 30.05.25 г. 1
Снимка: Alex Kraus/Bloomberg
Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Новоизбраното правителство в Германия се обръща към частния сектор, за да помогне за спасяването на окаяната инфраструктура на страната.

Министърът на икономиката Катерина Райхе призова за парична инжекция по-рано този месец. „Нуждаем се от бързина и инвестиции, както и от частен капитал“, заяви тя пред CNBC. „От всички инвестиции, които ще направим, 10% могат да бъдат направени с публични средства, а за 90% се нуждаем от инвестиции от частния сектор“, допълни Райхе.

След дълъг период на недостатъчни инвестиции и ограничения, свързани с фискалните правила в страната, Германия се сблъска с инфраструктурни проблеми, които доведоха до рушащи се мостове, счупени влакови релси и ограничена цифровизация.

Според коалиционното споразумение на новото правителство тези проблеми са негов основен приоритет. По-рано тази година Германия включи в конституцията си специален инвестиционен фонд за инфраструктура и климат в размер на 500 млрд. евро, както и изменение на фискалните си правила, което предвижда увеличаване на разходите за отбрана. И двете се разглеждат като възможен стимул за изпитващата затруднения икономика на страната.

„Като цяло със сигурност има големи възможности в областта на отбраната и инфраструктурата“, казва Грег Фузеси, икономист за еврозоната в J.P. Morgan.

Според Щефан Винтелс, главен изпълнителен директор на германската банка за инвестиции и развитие KfW, въодушевлението по отношение на инвестиционните възможности в Германия изглежда е станало глобално.

„Интересът към тях е голям... Тази година бях на път в Ню Йорк, Лондон и Цюрих. Наблюдавам и усещам голяма привързаност към Германия. Хората искат да инвестират в Германия“, коментира той пред CNBC в кулоарите на среща на върха в Тегернзе по-рано този месец.

Робин Винклер, главен икономист за Германия в Deutsche Bank, е на същото мнение, като заяви пред CNBC, че новите политически стъпки може да предизвикат вълна от инвестиции в частния сектор.

„Наблюдава се значително засилване на интереса на инвеститорите към германската инфраструктура“, каза той и отбеляза, че мобилизирането на частен капитал ще бъде от решаващо значение за правителството, „за да получи по-голям ефект от новия специален фонд“.

Освен плановете на Берлин за големи разходи за инфраструктура ангажиментът му за намаляване на бюрокрацията вероятно също ще бъде привлекателен за инвеститорите, счита Винклер.

„През последните години инфраструктурните проекти в Германия бяха възпрепятствани от прекомерни бюрократични и регулаторни пречки. Сега има амбициозен план за намаляване на тези пречки... Очакваме тези реформи да стимулират и частните инвестиции в инфраструктурата“, допълва той.

Берлин също така предложи да предприеме допълнителни мерки за стимулиране на частните инвестиции, като министърът на икономиката Райхе заяви пред CNBC, че правителството трябва да „формира програми и да предложи на частния сектор да инвестира в нашата инфраструктура“.

Колко пари са необходими?

Мостът Карола в Дрезден се превърна в емблема на състоянието на германската инфраструктура. През септември 2024 г. той частично се срути, само няколко минути след като по него премина последният влак на наземния транспорт за тази нощ.

По данни на организацията „Транспорт и околна среда“ хиляди мостове в Германия се нуждаят от ремонт и за тях са необходими инвестиции на обща стойност около 100 млрд. евро.

В същото време германската железопътна компания Deutsche Bahn съобщи, че до 2034 г. ще се нуждае от около 150 млрд. евро за модернизиране, поддържане и разширяване на съществуващата си мрежа и за стимулиране на цифровизацията.

В по-общ план в доклад на Кьолнския институт за икономически изследвания от май 2024 г. се посочва, че за десет години ще са необходими 600 млрд. евро, за да се постигне напредък в инфраструктурата на страната.

Несигурността остава

Въпросите около инфраструктурните инвестиции остават въпреки политическия импулс, включително опасенията относно сроковете и капацитета, казва Йенс Тиле, ръководител на отдел „Финансиране на проекти и корпорации“ в Hamburg Commercial Bank.

„Ще бъде интересно да се види колко време ще отнемат процесите на одобрение, за да се доведат проектите до етапа RTB (готови за бизнес) и дали има достатъчно капацитет за разработване на всички тези проекти в рамките на толкова сгъстени срокове“, отбелязва той в писмен коментар.

„Инвеститорите задават въпроси относно скоростта на изпълнение“, допълва Тиле. Фузеси отбелязва, че според него „инфраструктура“ е много широко понятие и следователно ограниченията в една област могат да бъдат преодолени, като се направи повече в друга. В крайна сметка това ще зависи от политическата воля“.

Той допълва, че не е ясно кога и колко успешно целите на правителството за опростяване на процесите на планиране ще станат реалност.

Германското правителство е подложено на натиск да изпълни в най-скоро време своите обещания за привличане на инвеститори и инвестиционните си цели.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:36 | 30.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
Momchil_Matev
преди 6 месеца
Започва се като намалиш излишната бюрокрация и опростиш процесите, като се стараеш да остане контрола по качеството.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още