IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

"Спаси София" предлага червена зона за 5 лв. на час и нови цени за паркиране в София

Електрическите автомобили да започнат да плащат за паркиране в зоните, предлагат общинските съветници от групата

13:16 | 03.06.25 г. 1
Автор - снимка
Редактор
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Край на безплатното паркиране в София за собствениците на електрически автомобили, двойно намаляване на служебните абонаменти и въвеждане на червена зона в историческия център на София. Това предлагат общинските съветници от "Спаси София", които представиха своя доклад за реформа в платеното паркиране в столицата, предава БТА.

Докладът до Столичния общински съвет ще бъде внесен до края на седмицата, обяви Борис Бонев, председател на групата.

"От "Спаси София" предлагаме цялостна реформа в паркирането, тъй като в момента паркоместа, особено за живущите, няма. Те са завзети от служебни абонаменти, чиито брой е над 2000", каза той и уточни, че 16% от паркоместата са заети от служебни абонаменти. По думите му парламентът е завзел няколкостотин паркоместа, общинска територия. Министерството на транспорта ползва 20 паркоместа, за които плаща 2000 лв. по договор от 2006 г. Цените за паркиране не са променяни от 2012 г., като сега е три пъти по-евтино да се паркира в София в сравнение с 2012 г., посочи общинският съветник.

Предлага се 1300 лв. да струва служебният абонамент в червена зона в идеалния център на София, както и тези абонаменти да са до 10% от местата във всяка подзона и до три места за институции и две места за юридически лица. 

Относно червената зона, от "Спаси София" предлагат тя да струва 5,00 лв. на час и да бъде с работно време от 9:00 до 21:00 часа всеки ден, включително събота и неделя. Абонаментът за зоната на година да струва 200 лв. В зоната да може да се паркира до три часа в рамките на деня, като се въвежда опция за закупуване на дневна карта за престой. Хартиените талони за паркиране изцяло отпадат с въвеждането на новите правила, посочиха от "Спаси София". Целта е да намалее автомобилният натиск към центъра и по-бързо и лесно да се намират паркоместа.

За синя зона се предлага цена от 3,00 лв. на час с работно време от 9:00 до 21:00 ч. всеки ден и цена на винетния стикер за година 150 лв.

От "Спаси София" предлагат също разширение на зелената зона, като се обхванат районите с най-големи транспортни проблеми - като "Триадица", "Красно село", "Изгрев", "Слатина" и "Студентски град". Предлага се цена за паркирането в зелената зона от 2,00 лв. на час, с работно време от 9:00 до 20:00 ч. в работни дни и от 10:00 до 18:00 ч. в събота, както и непроменена цена на винетния стикер за година - 100 лева.

"Спаси София" обявиха и намерение за създаване на уикенд жълта зона на цена от 1,00 лв. на час, с работно време от 10:00 до 18:00 ч. в празнични дни, която за живущите ще е безплатна. Тя обхваща зоните за рекреация и туризъм около езерото в Панчарево, както и Банкя. 

Нови условия за електромобилите предвижда още реформата за паркиране, предлагана от "Спаси София". Те съобщиха, че само през последната година от 12 000 на 20 000 са се увеличили елекромобилите. Досега те паркираха безплатно в зоните за платено паркиране, като сега се предлага те вече да плащат с 50% отстъпка от тарифите във всички зона за платено паркиране. 

Друга новост са места за слизане и качване "kiss and ride", по примера на Варшава в Полша. Предлага се безплатен престой до три минути около училища и болници. Както и места за доставки на търговски обекти с безплатен престой до 15 минути за зареждане на магазини и доставки, като става въпрос за до 1% от всички места в съответната зона.

От "Спаси София" са предвидили реформата да доведе до прогнозни приходи от около 70 млн. лв. годишно. Целта е те да не остават в касата на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). С приемането на доклада се предвижда сключването на нов договор между Столичната община и ЦГМ, като всички допълнително постъпили средства отиват в сметките на общината за строителство на паркинги, закупуване на нави превозни средства и ремонт на улици.

Борис Бонев очаква подкрепа от останалите общински съветници в Столичния общински съвет и е предложил на кмета на София Васил Терзиев да стане съвносител на доклада.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:43 | 03.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 2
August
преди 5 месеца
Тези *** може и 100лв да я закарат зоната
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още