Министерството на транспорта ще купи 20 пътнически влака, използващи възобновяеми горива, което е стъпка към транспорт с нулеви емисии у нас. Параметрите са такива, че един влак, който превозва повече от 100 пътници, има емисии на автомобил с конвенционално гориво, който превозва 4-5 души. Това съобщи вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов при представянето на проекта на Fuels Europe съвместно с Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
В рамките на инициативата тежкотоварни камиони и автомобили, заредени с възобновяеми горива, обикалят Европа и крайната точка е Брюксел, където ще бъдат промотирани горива, произведени от преработени растителни масла и други органични отпадъци. В София беше показан камион и автомобили, заредени с тези горива.
Министрите на енергетиката Жечо Станков и на транспорта Гроздан Караджов тестват камион с възобновяеми горива. Снимка: Investor.bg
Тези горива могат да бъдат в помощ при прехода към електрическата мобилност, отбеляза Караджов пред журналисти. Нещо по-важно - чрез тях могат да бъдат запазени двигателите с вътрешно горене, защото могат да бъдат използвани съвместно с конвенционален дизел, но емисиите са съществено по-малко спрямо горивата от изкопаеми енергоизточници.
"Не съществува и рискът да свърши батерията (на електромобила - б.р.) някъде по пътя или ако не могат да заредят от специфичното гориво, защото двигателите са пригодени да работят и с конвенционален дизел", обясни още Караджов.
Проблемът при възобновяемите горива не е цената, а количествата, които могат да бъдат доставени на пазара, категоричен беше вицепремиерът. Той припомни, че според законодателството определен процент от горивата на бензиностанциите трябва да бъдат биогорива и прехвърли топката при производителите.
От БПГА потвърдиха пред Investor.bg, че интерес към производството на възобновяеми горива има, но компаниите искат институционална сигурност, че инвестициите им няма да бъдат напразни както при биогоривата, за които Европейската комисия (ЕК) обяви, че при наличието на световен глад, не могат да бъдат използвани храни за производство на горива.
Караджов призна, че приоритет в ЕС в момента действително е електрификация на транспорта, но има и сигнали за промяна на нагласите. През есента ще има преразглеждане на ситуацията и няма как възобновяемите горива да не бъдат включени, допълни вицепремиерът
По време на представянето на възобновяемите горива министърът на енергетиката Жечо Станков потвърди подкрепата на държавата и допълни, че възобновяемите горива са енергия на достъни цени. "Не можем да разчитаме само на електрическата мобилност", категоричен беше той.
Според Гроздан Караджов бъдещето на пазара на горива е на новите технологии, които предоставят по-евтини продукти.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата
преди 5 месеца Е то почти всички локомотиви в БГ са на ток :) Сега и възобновяем ток ли ще правим?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар