IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-големите роботи в света се сблъскват с предизвикателство в лицето на електрификацията

Австралийската Rio Tinto ще тества нови локомотиви с батерии за своите дълги по 2,5 км влакови композиции, пренасящи желязна руда от мините до рафинериите

14:30 | 23.10.23 г. 7
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Австралийският миннодобивен гигант Rio Tinto Group трябва да реши един важен проблем – електрификацията на своите автономни влакове, най-големите и дълги роботи в света, които транспортират желязна руда от мините до съответните съоръжения за преработка, пише Bloomberg.

Модифицирането на локомотивите на влаковите композиции с дължина от 2,5 км в електрически машини би помогнало за намаляване на употребата на дизел от страна на компанията – ключов източник на замърсяване в промишлеността – и би спомогнало за стимулиране на ангажимента за редуциране на преките емисии на парникови газове с 50% до 2030 г.

Всеки състав, комбиниращ обикновено три локомотива и 240 вагона, може да превозва около 28 хил. тона желязна руда, което се равнява на повече от 3,2 млн. долара товар по текущи цени.

От 2018 г. по-голямата част от курсовете през 1900-километровата железопътна мрежа на Rio Tinto в региона Пилбара, Западна Австралия, се извършават без пряка човешка намеса.

Тестовете с четири електрически локомотива на компанията Wabtec Corp. ще започнат през 2025 г. и са насочени към подобрения, които биха помогнали на технологията да стане жизнеспособна, споделя Ричард Коен, управляващ директор на звеното на Rio Tinto за железопътните, пристанищните и основните услуги.

„Става дума за това, че ние помагаме на производителите и разработчиците да стигнат до решение, което ни подхожда – защото, ако не се намесим, никой няма да го направи“, изтъква Коен, добавяйки: „Ще научим много за батериите в Пилбара, за батериите във влаковете“.

Тестовите локомотиви, които обаче ще се нуждаят от машинисти, имат около 7,5 мегаватчаса енергиен капацитет в сравнение с около 13 мегаватчаса за съществуващия дизелов парк на Rio Tinto. Повишаването на енергийната плътност на батерията до необходимите спецификации остава предизвикателство за сектора, подчертава Коен.

Компанията използва около 1,3 млрд. литра дизел годишно като гориво за миннодобивното си оборудване, камионите и влаковете, което представлява около 13% от общите преки емисии, става ясно от документи. Експериментите с по-малки камиони, захранвани с батерии, използвани в мините, ще започнат в Пилбара от следващата година.

Програмата за 940 млн. долара за внедряване на автономни влакове - която първоначално се сблъсква със закъснения и преразходи – предоставя доста ползи, споделя още Коен.

Роботизираните влакове имат подобрена скорост и капацитет, съкращавайки около два часа от обикновено 40-часовите курсове от мините до пристанищата и обратно, като елиминират необходимостта от спиране и смяна на машинистите всеки път, когато са завършили 12-часова смяна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:59 | 23.10.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Индустрия виж още

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 6 месеца
До: zelka007 когато бях 5ти клас (малко над умственото развитие на Орррк-а) и аз сe питахх защо пътищата не са окабелени и да караме коли като блъскащите се колички (глей от кога съм мислил за ел мобилност, а и бензина беше доста скъп, за тия които си спомнят комунизма)... но после пораснах, образовах се и разбрах защо това не е рентабилно! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 0
zelka007
преди 6 месеца
До: 0pk ... о'свръххх велики ентелекте ... поради каква причина купуват електрически рейсове , ами не строят тролeйни линии ?! туй първо !! и второ по електрифицирани жп-линии не се движат дизелови локомотиви , поради технически причини ... :))) ... третото khao ти го е написал ... четвърто - защо на товарните влакове се редят по два-три-четири локомотива ?! виж за домашно ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 1
khao
преди 6 месеца
До: 0pk как не са се сетили да те питат теб, в целия свят са електрифицирани, а тия от години си бичат на дизел... :D:D:D супер забавен тъъъпак си ! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 4
0pk
преди 6 месеца
До: zelka007 аха, локомотива си кара всичко, *** е малко по-голям от вагон. И понякога трябват няколко такива, щото не устискват на целия товар. И вероятно ще трябват по чифт за всеки, че да не го чакаме да се зарежда тоя вагон по 3 дена. И това е 100% по-ефтинко от старата практика да забучиш по един стълб през 50-100м и да закачиш кабел на него? Ми да вземат тогава из цялото ЕС да предадат всички стълбове и кабели за скрап и с изкараните пари да накупят такива ел-тегличи. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 1
zelka007
преди 6 месеца
До: 0pk ... о'свръххх велики ентелекте ... имаш ли представа колко би струвала електрификацията на жп-линият от 1900км ?! не , нямаш ... :))) ... и локомотива си кара всичко в него ... нема допълнителни вагони ... интересно , що е хамериканска разработка , а не евразийско-поднебесна ?! за любопитните , това е въпросният електрически локомотив ... https://***.wabteccorp.com/locomotive/alternative-fuel-locomotives/FLXdrive
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 5
0pk
преди 6 месеца
Вместо да мъкнат още два вагона с батерии, не е ли по-лесно да електрифицират ЖП линията?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още