IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Управление на проекти: тренировъчен лагер за лидерство за бизнес мениджъри

Работата по проекти е отличен начин за развиване на лидерски умения, които далеч надхвърлят управленското ноу-хау

13:24 | 02.10.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: pexels.com
Снимка: pexels.com

Работата по проекти е отличен начин за развиване на лидерски умения, които далеч надхвърлят управленското ноу-хау. „По отношение на лидерството ръководителите на проекти понякога се сблъскват с по-предизвикателни задачи от ръководителите в линейна организация: те трябва да съберат и координират екип, да изградят нови структури, поддържат екипа и заинтересованите страни инвестирани в проекта, като същевременно гарантират, че мотивацията и производителността остават високи, така че проектът да може да успее. И те трябва да постигнат всичко това в ситуация, в която повечето членове на екипа не им се отчитат директно“, казва Мартина Хюман, академичен директор на MБА програмата по стратегическо управление на проекти в Академията за ръководители към Виенския икономически университет и ръководител на групата за управление на проекти във Виенския университет.

Учене от най-добрите

Именно тази липса на формализирана линия на отчитане в проектите изисква ръководителите на проекти да мотивират другите, да демонстрират експертни познания по темата и ясно да съобщават целта на проекта. За това те се нуждаят от изключителни лидерски умения, които им позволяват да създадат среда на овластяване. Ето защо ръководителите на проекти трябва да могат да вдъхновяват и мотивират другите, вместо да се опитват да контролират членовете на екипа. В най-добрия случай този подход ще доведе до взаимно уважение и гладко сътрудничество.

В своето изследване на това какво мотивира младите ръководители на проекти и професионалисти, Мартина Хюман идентифицира различни пространства, в които могат да бъдат придобити и култивирани ценни лидерски компетенции:

1. Пространство  за съвместно създаване с цел

Това пространство е за това защо правите нещо на първо място, т.е. целта на проекта. „Колкото по-специфичен става един проект, толкова по-важна става целта му“, Мартина Хюман споделя своите изводи от проучване, което в момента провежда с екипа си. Проектите предлагат конкретна визия, която може да вдъхнови и мотивира членовете на екипа на проекта да дадат най-доброто от себе си. „Мениджърите на проекти трябва да могат ясно да предадат целите на проекта на екипа и заинтересованите страни, като очертаят как тези цели се връзват с целта и визията на компанията“, казва експертът. По този начин хората с висок потенциал, работещи по проекти, бързо осъзнават колко е важно да има и комуникира цел.

2. Социално пространство

„Самотният герой за управление на проекти е идеал от миналото – шоутата с един главен герой нямат място в успешните проекти от дълго време“, ясно заявява Мартина Хюман. Всъщност е точно обратното: проектите осигуряват екипно ориентирана среда, в която младите експерти могат да развиват своите умения в контекст на сътрудничество. „Днес управлението често се основава на концепцията за разпределено лидерство: тъй като управленските отговорности се възлагат на млади професионалисти и бъдещи мениджъри, те получават признание и се научават как да мотивират и ръководят другите – въпреки че не са били официално назначени на ръководна позиция“, Мартина Хюман посочва. Това социално пространство е мястото, където се създават взаимоотношения и може да се създаде силна мрежа: „Всичко е въпрос на работа в екип и колективно учене, а младите професионалисти получават възможността да изпробват различни роли, което укрепва техните лидерски умения.“ Това изисква добро владеене на методите за управление на проекти, които позволяват чувство за общност и ангажираност в проекти с кратки срокове и временни екипни структури.

3. Пространство за обучение и компетентност

Проектите са изключителни платформи за учене чрез действие: „Младите професионалисти се учат да поемат отговорност дори без да им е възложена ръководна роля; те ръководят подекипи, трябва да постигнат целите при ограничения във времето и се научават как да ръководят другите чрез наблюдение и опити и грешки. Реалистичните предизвикателства помагат на младите таланти да тестват и допълнително да развиват уменията си в реални условия“, обяснява Хюман. Опит като този е от решаващо значение за усъвършенстване на лидерските умения. Също така справянето с многообразието, необходимостта от сътрудничество със заинтересовани страни с много различни очаквания и нужди, може да се практикува по следния начин: „Мениджърите на проекти трябва да се научат как ясно да предават своите послания на различни езици и проактивно да включват партньори и заинтересовани страни.“

Особено младите професионалисти ценят работата по проекти: „Те са мотивирани от перспективата за постепенни промени в техните учебни процеси и възможността да поемат отговорност“, казва академичният директор на програмата МБА.

Организация на проекта спрямо линейна организация

Съвременният свят на работа е организиран най-вече около процеси, базирани на проекти. Този гъвкав стил на работа започна да оставя своя отпечатък в линейните организации с постоянни екипи, включващи гъвкави елементи в своите процеси. Дали за даден човек ще бъде по-интересно да напредва чрез работа по проекти или по линията, силно зависи от това къде се намира в кариерата си и какви са личните му цели.

Мартина Хюман казва, че младите хора често предпочитат проекти, когато се присъединят към работната сила, и са нетърпеливи да придобият различни умения и опит. На по-късен етап от професионалния им живот, например когато изграждат семейство, стабилната позиция в линейна организация може да бъде по-привлекателна.

Методи за управление на проекти и модели на лидерство

Традиционните методи за управление на проекти осигуряват структурите, необходимо за постигане на споделени цели. Съвременните ръководители на проекти също са фасилитатори, намиращи начини за премахване на пречките.

Целта е да се създаде среда, в която членовете на екипа да бъдат насърчавани да поемат отговорност и да проявяват инициатива. Това изисква силен ангажимент и ясна комуникация за това какви са целите. Самотните каубои, които сами вземат всички решения, са феномен от миналото. В днешното управление на проекти лидерството е съвместно усилие, което включва целия екип.

Това е и причината проектите да се замислят все повече като тренировъчни лагери, където не само бъдещи ръководители на проекти, но и други бъдещи ръководители могат да развият своите лидерски умения. Проектите предоставят много възможности за обучителни моменти, в които млади таланти могат да влязат в различни лидерски роли. Този опит е много ценен за професионалното развитие на различните членове на персонала: младите професионалисти могат да станат компетентни и уверени лидери, а опитните служители имат шанс да усъвършенстват допълнително своите лични и специфични за даден предмет лидерски умения.

OMV показва  на останалите как се прави

OMV Group е пример  за това как управлението на проекти да се използва като платформа за развиване на  лидерски умения. В момента е  в процес на мащабна трансформация, която се реализира чрез множество проекти, казва Щефан Енгледер, ръководител „Бизнес проекти и  консултации" в OMV. Енгледер подчертава, че особено във времена на промяна управлението на проекти е основна компетентност за разработване на функционални структури и решения.

„Управлението на проекти е средство за успешна промяна и трансформация. Помага за изграждането на комуникативна среда и среда за сътрудничество, в която членовете на екипа могат да се справят с предизвикателствата и да се възползват от възможностите“, заявява той. Енгледър, който често споделя знанията си като гост-лектор в МБА програмтаа по стратегическо управление на проекти в в Академията за ръководители към Виенския икономически университет, е убеден, че „управлението на проекти и лидерството са двете страни на една и съща монета: и двете изискват силен фокус върху хората, комуникативни умения, компетентност за вземане на решения, мислене, ориентирано към решения, и способност за изграждане на структури и вълнуване и активиране на екипи.“

Поради тази причина опитът, натрупан от проекти, може да се приложи директно в работата на мениджърите. Проектите предоставят възможности за развитие на лидерски умения за (бъдещи) мениджъри, а също и за всички останали членове на персонала, независимо от техните позиции: „В среда, характеризираща се с бърза трансформация, не е достатъчно просто да погледнете прекия мениджър, за да получите отговори на сложни въпроси . Необходим е опитът да действаме като колектив, за да овладеем предизвикателствата заедно – и хора, които проактивно се присъединяват към този процес.“

За повече информация последвайте линка: https://executiveacademy.at/en/landing/embrace-new-leadership

Последна актуализация: 11:10 | 23.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Образование виж още
Финанси виж още