IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

4-дневната работна седмица не е панацея

Броят на кандидатстващите за компании с по-кратка работна седмица е нараснал стократно, но това не означава непременно по-добри служители

17:00 | 05.11.22 г. 2
Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg
Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg

Търсите начин да привлечете и задържите служители? Забравете за партитата с пица или привлекателните офиси с места за отдих. Компаниите във Великобритания използват много по-обещаващ метод: четиридневната работна седмица, пише CNBC.

“Посещенията в нашата онлайн страница за набиране на служители нараснаха с 60%, а запитванията към компанията – с 534%“, каза Хелън Бритейн, директор по човешки ресурси в консултаската компания Tyler Grange, занимаваща се с околната среда.

Компанията е сред тези, които взимат участие от експеримента на Великобритания с четиридневната работна седмица. От въвеждането на този начин на работа компанията е забелязала голяма промяна, що се отнася до набирането и задържането на служители.

„Интересът, който хората демонстрират към компанията, е невероятен“, коментира Бритейн.

Tyler Grange не са единствените, които забелязват разликата. Комуникационният консултант, фокусиран към гейминг сферата, The Story Mob също се радва на подобен успех, посочва основателят и съглавен изпълнителен директор Анна Роцвандович.

„Определено виждаме нараснал интерес от търсещите работа“, каза тя, добавяйки, че малко след въвеждането на по-кратката работна седмица, екипът е успял да запълни позиция, която дълго време е стояла свободна.

Експериментът на Великобритания с 4-дневната работна седмица е най-големият към момента и до голяма степен се радва на положителни реакции от участващите служители и работодатели.

Идеята е проста: служителите се стремят към същите нива на продуктивност и производство при 20% по-кратко работно време, но при 100% от тяхната заплата.

Световната кампания за 4-дневна работна седмица започна също в Австралия и Нова Зеландия, като планира да се разшири и към САЩ, Канада, Европа и Южна Африка през 2022 и 2023 г.

За фирмата за образователни технологии Bedrock Learning улесняването на процесите по наемане и задържане на служители е било ключов двигател за преминаването към 4-дневна работна седмица.

„Като цяло това бе пазар на служителите през пандемията и имаше голямо раздвижване, промени и Bedrock също беше донякъде податлив на това“, каза главният изпълнителен директор и основател на Bedrock Арън Лиъри.

Както много други компании, Bedrock също пострада от Голямото напускане (процес в САЩ, започнал по време на пандемията, при който служителите масово напускат работните си места поради недостатъчно заплащане и поскъпваща издръжка на живот - б.а.) и от преминаването към по-гъвкава работа, а това усложни поддържането на корпоративната култура, като едновременно улесни смяната на работното място.

Маркетинговата агенция Loud Mouth Media също бе засегната от този процес. „Затова се включихме (в експеримента)“, каза управляващият директор Марк Хаслам. По думите му по време на пандемията е имало постоянни опити от други компании да „откраднат“ служители на Loud Mouth Media.

„Бих казала, че нещата изцяло са се стабилизирали спрямо преди, що се отнася до запазването (на служители)“, каза Лиъри от Bedrock.

“Заявленията са нараснали двойно“, добави и Хаслам от маркетинговата агенция, като допълва, че задържането на служители се е покачило от 80 до 98%.

Минусите обаче също ги има.

Хаслам обяснява, че ръстът в заявленията не означава непременно по-лесно намиране на правилния кандидат.

„Ако някой дойде при мен и каже, че иска да работи за мен заради 4-дневната работна седмица, изобщо не им обръщам внимание. Това не е истински двигател за никого и това означава, че някой просто иска да работи по-малко. Това те кара да се съмняваш в тяхната (работна) етика“, каза Хаслам.

Той обяснява, че би искал да наеме служители, които имат същите ценности и цели като тези на компанията.

Tyler Grange има подобен опит.

„Получаваме ужасно голям брой хора, които кандидатстват заради 4-те дни, а не, защото имат правилните умения, които реално бихме търсили в нашия бизнес“, каза Бритейн.

Управляващият директор на фирмата Саймън Юрсел е съгласен. „Няма толкова много кандидати, които да кандидатстват конкретно за позициите, които търсим“, казва той. По думите му дори с този експеримент все още е трудно да се намерят подходящи кандидати за някои работни места.

„Следователно това не е панацея“, каза Юрсел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:31 | 05.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 3
Shadow1
преди 1 година
Да, след четиридневна ще дойде желанието за тридневна и после двудневна...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
evlogi
преди 1 година
Ми ще пробваме тогава с тридневна бе
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още