IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗП: Търговските измами в онлайн пазаруването се увеличават сериозно

След "Черния петък" за клиентите за ГДБОП идва "Черен понеделник", защото ще има много жалби, коментираха експерти

17:02 | 16.11.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Сериозно се увеличават търговските измами през първите шест месеца на годината и затова обмяната на добри практики е много важна за защита на потребителите. За това съобщи Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) при откриването на конференцията "Онлайн пазаруване. Предизвикателства и уроци след пандемията". Събитието е организирано от Европейски потребителски център - България (ЕПЦ – България), информира БТА.

„Досега Комисията за защита на потребителите е имала реактивна политика – има проблеми, подава се жалба и се реагира. Сега започваме работа по преустановяване на неравноправните договори на търговците с клиентите. За съжаление, това изисква много време“, посочи Алипиев.

Петър Цигов от ГДБОП също потвърди, че в последните месеци има драстично увеличение на търговските измами. „Имаме превантивни действия, срещаме се с представители на търговските платформи, за да обсъдим тези проблеми. Имаше например продажба на лекарства на търговска платформа, които са забранени в България. След среща с представителите на платформата търговията беше спряна“, даде пример експертът.

Цигов съобщи, че в ГДБОП се получават непрекъснато сигнали за нелоялни търговски практики и препоръча да използват т. нар. "наложен платеж" при плащане на стоките. „Шегуваме се, че след "Черния петък" за клиентите, за ГДБОП идва "Черен понеделник", защото ще бъдем залети от жалби“, добави Цигов.

Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център – България, напомни, че подаването на потребителски жалби през Центъра е бързо, безплатно и лесно. „През 2021 година заедно с партньорите си в ЕС сме спестили или върнали на хората 107 хиляди евро при над 70% успешно решени случая. Това се отнася за доброволните преговори с търговците, случаите, които отиват в други органи, са извън тази статистика“, обясни тя.

По думите ѝ хората вече знаят своите права и често звънят за консултации. Спасова поясни, че оплакванията най-често са за направени покупки онлайн или услуги през интернет. Проблемите са свързани с отказ за сключване на договор, измами или забавен транспорт. „Някои от големите търговци, особено тези зад граница, имат проблеми при връщането на средства при рекламации“, разказа случаи от практиката директорът на ЕПЦ–България, но смята, че при търпение от двете стани се намира взаимноизгоден компромис.

Игнат Арсенов, директор на дирекция "Контрол на пазара" в КЗП, заяви, че продавачите на стоки и услуги задължително трябва да предоставят информация за продуктите. „Санкциите за липса на информация са между 500 и 3 хиляди лева и са разписани в поне 15 алинеи в Закона за защита на потребителите“, напомни той.

Експертът потвърди, че потребителите имат право да откажат поръчката още по време на нейното заявяване. Ако търговецът не доставя на определени пазари и области, това условие също трябва да бъде изрично посочено. „Нужно е да се посочат и начините на плащане – ако няма специални изисквания за плащане, значи се приемат всички видове, без ограничения“, каза Арсенов.

Съветът на Игнат Арсенов е да се внимава при покупката на цифрово съдържание и припомни, че в българския закон е записано подробно каква е защитата на клиентите и това е в съответствие с европейското законодателство. „Преддоговорната информация за покупката или само слушането на една песен например трябва да е много ясна и достъпна до потребителя“, добави експертът.

Арсенов отбеляза, че потребителите трябва да знаят, че крайната цена на стоката съдържа всички данъци и такси, както и разходи за доставка. „Когато потребителят упражни правото си на отказ, ако няма информация за цената на доставката, търговецът поема и транспортните разходи“, обясни той.

Николай Братов, главен експерт в Патентното ведомство, коментира, че имитациите и фалшивите стоки въвеждат хората в заблуждение, че купуват оригинали. Той предупреди, че често тези стоки са опасни за здравето и живота - евтини парфюми, предлагани от улични търговци, както и фармацевтични продукти, които „ако не навредят, няма и да помогнат“.

„Патентното ведомство оказва правна защита на притежателите на марката и на фирмите, които я представляват. Те са ясно обяснени в Закона за марките и географските означения. Стараем се да изземваме фалшиви стоки и да ги предаваме на МВР, които ги унищожават“, съобщи Братов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:02 | 16.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
melon
преди 1 година
Teзи са такива излишни тюфлеци
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още