IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кризата с разходите за живот хвърля сянка на Черния петък в Европа

Потребителите намаляват харченията, а разходите за правене на бизнес не показват признаци намаляване

17:09 | 25.11.22 г. 1
Автор - снимка
Редактор
Снимка: James Manning/PA Images via Getty Images
Снимка: James Manning/PA Images via Getty Images

Търговците на дребно в Европа се надяват Черния петък да накара потребителите да харчат, макар че се случва на фона на влошаваща се криза с разходите за живот и разсейване заради Световното първенство по футбол, пише Ройтерс.

Търговците на дребно на целия континент се опасяват, че като цяло коледният сезон може да бъде най-лошият от поне десетилетие, тъй като потребителите намаляват харченията, а разходите за правене на бизнес не показват признаци намаляване, притискайки маржовете на печалба.

Двуцифрената инфлация засегна покупателната сила на потребителите, а доверието им е на най-ниските нива в историята, докато растящите цени на енергията подсилват спираловидно нарастващите разходи за живот.

За да подпомогнат финансите си обаче, потребителите започнаха коледното си пазаруване отрано тази година и много от тях все още гледат с очакване към пазаруването на Черния петък.

Някои потребители обаче може да имат други приоритети, тъй като Уелс, Англия, Нидерландия и Полша имат мачове от Световната купа по същото време.

Британците ще похарчат 8,7 млрд. паунда (10,5 млрд. долара) през уикенда на Черния петък (25-28 ноември), показват данни на GlobalData за VoucherCodes – с 0,8% повече на годишна база, но това прикрива голям спад на обемите, тъй като повишението се дължи на инфлацията.

Сутринта в петък Barclaycard Payments, която обработва един на всеки три похарчени паунда във Великобритания, отчете обем на плащанията до голяма степен в съответствие с 2021 г., заяви компанията.

„Данните ни показват, че Черният петък започва стабилно тази година въпреки предизвикателната икономическа среда“, коментира Марк Петикан, ръководител на Barclaycard Payments.

Тази година потребителите ще използват Черния петък, който се превърна по-скоро в онлайн събитие, по-скоро за спонтанни оферти и коледни подаръци, отколкото за по-големи, отложени покупки, посочва консултантската компания McKinsey.

Нейно изследване показва, че една четвърт от британските потребители вече са направили коледното си пазаруване, а около една на всеки 10 планира да направи голяма част от него на Черния петък.

Idealo – европейски портал за сравнение на цени, казва, че 65% от пазаруващите онлайн италианци са готови да купят продукт по време на събитието.

По-бавен темп

Във Франция 70% планират да пазаруват на Черния Петък и Киберпонеделника, сочи проучване на PwC France. Желанието у испанците обаче не е толкова голямо, като само 24% от потребителите планират да се възползват от сделки около Черния петък, за да стартират от рано коледното си пазаруване, посочва Испанската асоциация на компаниите за масови потребителски стоки (Spanish Association of Mass Consumer Goods Companies).

В САЩ Националната федерация на търговците на дребно (NRF) прогнозира, че празничните продажби ще се увеличат с по-бавен темп тази година, но все пак смята, че 166,3 млн. души планират да пазаруват от Деня на благодарността до Киберпонеделника.

Amazon прогнозира най-бавния ръст на приходите си спрямо който и да е празничен сезон от години, а служителите на обектите ѝ по света, включително САЩ, Германия и Франция, биват призовани да стачкуват на Черния петък заради заплащането.

Продавач-консултантите на модния гигант Zara също протестираха в Мадрид, искайки по-високо заплащане.

Британският търговец на електрически стоки Currys заяви, че потребителите приоритизират най-важните стоки за дома, например микровълнови фурни и продукти за пестене на енергия като еър фрайъри и сушилни.

„Това определено е годината на еър фрайера“, каза главният търговски директор Ед Конъли по радио ВВС.

Потребителите, търсещи последните модели iPhone, може да останат разочаровани, след като Apple предупреди, че политиката на Китай за нулев Covid притиска производството на ключова фабрика.

Над десетилетие, откакто бе привнесен в Европа от Amazon, ползата от Черния петък за търговците все още разделя мнението.

Поддръжниците казват, че внимателно планираните промоции в близко сътрудничество с глобалните доставчици позволяват на търговците да увеличат продажбите си и да поддържат маржовете си на печалбата.

Противниците обаче твърдят, че отстъпките забавят коледните разпродажби с намалена печалба и подкопават желанието на потребителите да плащат пълната цена отново преди празниците.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:09 | 25.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 2
khao
преди 1 година
всеки знае че намаленията са след нова година... :) на черен петък пазаруват само балъъъците!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още