В една трудна среда германската търговска компания Schwarz Gruppe успя да увеличи значително темпа си на растеж. През финансовата 2022/23 година приходите на четвъртата по големина група за търговия на дребно в света нараснаха с 15,4% до 154,1 млрд. евро. През предходната година компанията, която включва веригите за търговия на дребно Lidl и Kaufland, отбеляза ръст от едва 6,6 процента.
Изглежда, че преструктурирането, което главният изпълнителен директор на Schwarz Герд Хржановски бе предписал на компанията, дава резултат. Финансовата година (балансова дата: 28 февруари) е първата, за която той носи пълна отговорност. Той пое кормилото в края на 2021 г., след като спечели борбата за власт срещу дългогодишния патриарх Клаус Герих.
През изминалата година всички подразделения, както в основния бизнес с отстъпки, така и в новопридобитите бизнес области, отбелязват двуцифрен ръст.
За това допринесе и инфлацията, която повиши продажните цени. Въпреки това рентабилността на бизнеса с търговия на дребно, който години наред финансираше инвестициите с милиардни печалби, е причина за безпокойство, пише в свой анализ Handelsblatt.
Най-високи темпове на растеж са регистрирани в новите бизнес области, които Хржановски иска да разшири извън чисто търговския бизнес. С дружество за оползотворяване на отпадъци и разширяване на собственото си производство на храни Schwarz иска в бъдеще да покрие целия цикъл на добавена стойност.
Семейната компания не разкрива точни данни за печалбата. Собственикът Дитер Шварц е също толкова сдържан и срамежлив по отношение на публичността, колкото и братята Албрехт, които са му били пример за подражание при изграждането на търговската му империя - с техните магазини Aldi.
Но между редовете може да се разчете, че годината е била истинско предизвикателство. Въпреки високите темпове на растеж Schwarz предпазливо определя годишните отчети в изявление като „стабилни". Освен това компанията признава, че „увеличението на разходите за стоки, суровини, енергия и транспорт може да бъде само частично компенсирано от ефективното управление на процесите и не е било изцяло прехвърлено на клиентите".
Това означава, че за да могат да продължат да предлагат добри цени в тежката битка за клиенти, Lidl и Kaufland са се отказали от маржовете. „Правим всичко възможно, за да поддържаме инфлацията при храните възможно най-ниска", описа наскоро предпазливо тренда ръководителят на Lidl за Германия Кристиан Хьортнагел в интервю за Handelsblatt, като добави: „Времената са трудни за всички“.
През предходната година Lidl все пак е реализирал печалба, която вероятно е била в размер на около 3 млрд. евро. Само чуждестранният бизнес, който е обединен в Lidl Stiftung & Co. KG, е отчелнетна печалба от 2,138 млрд. евро през 2021/22 г. според данни от електронния Федерален вестник. След това към нея се прибавя и печалбата от вътрешния пазар.
И конкуренцията страда
Конкуренцията не е в по-добро положение. Нетната печалба на Rewe Group е с 33,4 % по-ниска от тази през предходната година. Edeka също признава, че печалбата ѝ се е свила значително. А според отчетите конкурентът на Lidl - Aldi Nord, дори е реализирал загуба през миналата година.
Въпреки това Schwarz спешно се нуждае от печалбата от дискаунтър бизнеса, за да финансира инвестициите в нови бизнес области, с които главният изпълнителен директор Хржановски иска да подготви компанията за бъдещето. Така през миналата година отново бяха инвестирани около осем милиарда евро в стратегически проекти, включително в разширяване на собственото производство и ИТ инфраструктурата на компанията.
Подразделението за дискаунт също успя да увеличи значително приходите си. Продажбите на Lidl в магазините в световен мащаб нараснаха с 13,8% до 114,8 млрд. евро, а тези на Kaufland - с цели 16,1% до 31,8 млрд. евро. Въпреки това Kaufland се възползва от интегрирането на около 100 магазина Real, които само по себе си вероятно представляват обем на продажбите от около 2 млрд. евро. Към това се прибавят и онлайн продажбите на Lidl и Kaufland в размер на 1,9 млрд. евро..
Собственото подразделение за облачни услуги се конкурира с Amazon и Microsoft
Пример за новите бизнес области: през миналата година подразделението за опазване на околната среда Prezero увеличи приходите си с 84,7% до 3,9 млрд. евро, включително чрез придобивания. По този начин Schwarz е една от най-големите компании за управление на отпадъци в Европа.
Групата също така разшири собственото си производство чрез придобивания. През 2022 г. например тя закупи фабрика за макаронени изделия и фабрика за хартия. Според вътрешните трансферни цени производството на Schwarz в рамките на Lidl и Kaufland вече генерира приходи от 3,4 млрд. евро - с 29,7% повече от предходната година. Пазарният лидер Oetker последно отчете приходи от 3,58 млрд. евро за Германия.
Концернът инвестира сериозно и в ИТ сектора. Компанията е изградила собствена облачна инфраструктура под името Stackit. Тя иска да я предложи и на други германски малки и средни предприятия, които търсят алтернатива на американските доставчици като Amazon или Microsoft. Групата придоби и компанията за киберсигурност XM Cyber, която защитава фирмите от хакерски атаки.
Schwarz описва своите ИТ дейности като „ключови двигатели на иновациите". И скоро те могат да се превърнат в следващия стълб в трансформацията на компанията, която Хржановски използва, за да направи семейния бизнес по-малко зависим от дискаунтър бизнеса.


Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
Специализирана акция в Бобов дол доведе до изземането на осем кг марихуана
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват