IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Търговското напрежение не спира китайските компании да навлизат в САЩ

Тенденцията за разширяване сега се развива в трети етап, в който бизнесите се стремят да изградят свои собствени международни марки с местни офиси и местен персонал

19:10 | 16.06.25 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Китайските компании са толкова решени да се разширят в световен мащаб, че дори най-голямото предлагане на акции до момента на STAR в Шанхай отчита САЩ като един от най-големите си пазари, наравно с Китай.

Базираната в Шънджън компания за камери Insta360, конкурент на GoPro, набра 1,938 млрд. юана (270 млн. долара) при листването си на пазара STAR в Шанхай в сряда под името Arashi Vision. Акциите скочиха с 274%, което даде на компанията пазарна стойност от 71 млрд. юана (9,88 млрд. долара), пише CNBC.

САЩ, Европа и континентален Китай представляват малко над 23% от приходите миналата година, според Insta360, чиито 360-градусови камери официално стартираха продажбите в Apple Store през 2018 г. Компанията продава разнообразие от камери - на цени от няколкостотин долара, съчетани със софтуер за видео редактиране.

Съоснователят Макс Рихтер коментира в интервю, че очаква търсенето в САЩ да остане силно и отхвърля опасенията относно геополитическите рискове. „Ние сме начело само като инвестираме в ориентирани към потребителя изследвания и разработки и наблюдаваме пазарните тенденции, които в крайна сметка отговарят на нуждите на потребителите“, коментир той пред CNBC преди листването.

Китай стартира Шанхайския пазар STAR през юли 2019 г. само няколко месеца след като китайският президент Си Дзинпин обяви плановете за създаването му. Технологичният борд в стил Nasdaq подкрепя бързоразвиващи се технологични компании, като същевременно повишава изискванията към инвеститорската база, за да ограничи спекулативната дейност.

През 2019 г. само 12% от компаниите на STAR са коментирали, че поне половината от приходите им идват от чужди пазари според анализ на CNBC на данни, получени чрез Wind Information. През 2024 г., със стотици повече листвани компании, този дял се е покачил до над 14%, показват данните.

„Виждаме само върха на айсберга. Все повече способни китайски фирми стават глобални“, казва Кинг Люн, глобален ръководител финансови услуги, финтех и устойчивост в InvestHK.

Люн изтъква нарастващия глобален бизнес на китайски компании, като гиганта в производството на батерии CATL, който беше листнат на борсата в Хонконг миналия месец. „Има много други компании от второ и трето ниво, които са също толкова способни“, казва той.

InvestHK е правителствен отдел на Хонконг, който насърчава инвестициите в региона. Агенцията е организирала пътувания, за да помогне за свързването на бизнеса от континентален Китай с възможности в чужбина, включително и такова до Близкия изток миналия месец.

Roborock, компания за роботизирани прахосмукачки, също листната на STAR, обяви този месец, че планира да се листне и на борсата в Хонконг. Повече от половината от приходите на компанията миналата година идват от задгранични пазари.

На изложението за потребителска електроника в Лас Вегас тази година Roborock показа прахосмукачка с роботизирана ръка за автоматично премахване на препятствия при почистване на подове. Впоследствие устройството беше пуснато на пазара в САЩ за 2600 долара.

Други китайски компании, фокусирани върху потребителите, също остават невъзмутими от засиленото напрежение между Китай и САЩ. През ноември китайската компания за домакински уреди Hisense обяви, че стремежът ѝ е нейният телевизор да стане най-продаваният в САЩ до две години. Миналия месец базираната в Китай Bc Babycare обяви официалното си разширяване в САЩ и рекламира глобалната си верига на доставки като начин за компенсиране на рисковете от митата.

Китайските компании се насочват към чужбина през последните няколко години, отчасти защото растежът у дома се забави. Потребителското търсене остава слабо след пандемията от Covid-19. Тенденцията за разширяване сега се развива в трети етап, в който бизнесите се стремят да изградят свои собствени международни марки с офиси в различни региони и да наемат и местни служители, казва Чарли Чен, управляващ директор и ръководител изследвания за Азия в China Renaissance Securities.

Според него това е промяна в сравнение с по-ранните години на международната експанзия. Тогава китайските компании произвеждаха предимно продукти за продажба на чуждестранни марки, а в последваща фаза правеха съвместни предприятия с чуждестранни компании.

Insta360 произвежда предимно в Шънджън, но има офиси в Берлин, Токио и Лос Анджелис. Компанията се фокусира върху услуги и маркетинг – тя проведе първото си голямо офлайн представяне на продукт в Ню Йорк през април.

Чен също така очаква следващата фаза на глобализиране на китайските компании да се насочи към различни видове продукти. Той посочва, че тези, които са се глобализирали, са продавали предимно домакински уреди и електроника, но сега е вероятно да се разширят значително в областта на играчките.

Базираната в Пекин Pop Mart например вече се е превърнала в глобален играч на пазара на играчки, като серията ѝ фигурки Labubu набира популярност в световен мащаб. Общите продажби на Pop Mart, предимно на вътрешния пазар, са възлизали 4,49 млрд. юана през 2021 г. През 2024 г. само продажбите в чужбина достигат 5,1 млрд. юана, което е с 373% повече спрямо преди година. Продажбите в континентален Китай се покачват до 7,97 млрд. юана.

Търговецът на дребно, регистриран в Хонконг, не споделя публично много за плановете си за глобално разширяване на магазините или съществуващите локации, но независим блогър е съставил списък с поне 17 магазина в САЩ към средата на май, повечето от които са отворени през последните две години.

Компанията за играчки е „много добра“ в разработването или придобиването на права върху герои, казва Крис Гао, ръководител на отдела за потребителски стоки в Китай в CLSA. Тя очаква глобалният ѝ растеж да продължи, тъй като Pop Mart планира да отвори още магазини по целия свят. Потребителите освен това търсят повече продукти, базирани на герои, по време на стрес и макроикономическа несигурност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:07 | 16.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още