IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Airbnb отчита охлаждане на търсенето и се подготвя за завой в бизнеса

Компанията обяви изненадваща загуба за четвъртото тримесечие на миналата година, която се дължи на еднократни данъчни разходи в Италия

08:13 | 14.02.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Airbnb е приключила 2023 г. по-силно от очакванията на анализаторите, но намекна, че търсенето през това тримесечие няма да е толкова силно като миналото. Книжата на компанията поевтиняха в следборсовата търговия във вторник, предава Bloomberg.

Приходите за трите месеца до март ще достигнат 2,03 млрд. - 2,07 млрд. долара, надминавайки средните очаквания на анализаторите за 2,02 млрд. долара. Но броят на резервираните нощувки се очаква да намалее спрямо четвъртото тримесечие заради особено силния ръст година по-рано, съобщи компанията за споделяне на жилища в писмо до акционери.

Пътуванията бяха особено силни миналата година, след като вълната от варианта омикрон на Covid-19 утихна, но компанията започва да наблюдава нормализиране на търсенето с излизането от пандемията, отбеляза главният бизнес директор Дейв Стивънсън пред анализатори.

След обявяването на резултатите книжата на компанията поевтиняха с 5% в удължената търговия, след като първоначално поскъпваха с 11 на сто. Те прибавиха 30% през последните 12 месеца и достигнаха най-високото си ниво от почти две години в понеделник. Платформата за споделяне на жилища обяви също изненадваща нетна загуба през тримесечието заради еднократен данък, свързан с дългогодишен спор с италианските власти.

Въпреки това резултатите за тримесечието на Airbnb надминаха очакванията на анализаторите по много показатели и главният изпълнителен директор Брайън Чески е оптимист накъде се е насочила компанията, особено на международните пазари.

„Има огромни възможности пред нас“, коментира Чески. След като през последните години коригираше услугата си, за да я съобрази с тенденциите при пътуванията от пандемията, Чески заяви, че вече е готов „да се разширим отвъд основния ни бизнес и да преобразим Airbnb“. Това ще бъде „постепенно, многогодишно пътуване“, уточни той и обеща да сподели повече информация към края на тази година.

Чески намекна, че новите начинания ще включват още по-голямо интегриране на изкуствен интелект и услуги от трети страни в продуктите на компанията. Това ще позволи по-персонализирани препоръки за пътуване за гостите и по-добро преживяване на собствениците на имоти като потребители на платформата.

През ноември компанията предупреди, че вижда „по-голяма волатилност“ в света през последното тримесечие заради икономически и геополитически проблеми. Но резервациите нарастваха през останалата част от годината. „Търсенето от гости остава силно, особено сред хората, които резервират за първи път“, съобщи Airbnb в писмото.

Резултатите на компанията показват, че все още има натрупано търсене на пътувания, особено в региони с по-бавно завръщане към нормалния живот след блокадите в ерата на Covid. Авиокомпании, хотели и други туристически компании, включително Airbnb, отчитат рекордно търсене през лятото, явлението беше наречено „пътуване за отмъщение", тъй като хората се оказаха готови да поемат по-високите цени на полети и места за настаняване, за да изпълнят изгубените си по време на пандемията маршрути.

Приходите през четвъртото тримесечие са се увеличили със 17% до 2,22 млрд. долара, над очакванията на анализаторите за 2,16 млрд. долара. Резервираните нощувки и преживявания са нараснали с 12% до 98,8 млн. и също надминават очакванията за ръст от около 11 на сто. Airbnb съобщи, че резултатите са били подкрепени от „скромно увеличаване“ на среднодневните цени и от благоприятни валутни курсове.

Темпът на растеж на Airbnb се забавя. Графика: Bloomberg LP Темпът на растеж на Airbnb се забавя. Графика: Bloomberg LP

Чески смята, че пазарите извън САЩ са най-голямата възможност за растеж на Airbnb и базираната в Сан Франциско компания планира да засили присъствието си в около десет страни като Швейцария, Белгия и Нидерландия през идните години. Airbnb работи, за да нагоди приложението си към местния пазар и да повиши информацията, за да увеличи трафика и да започне да наблюдава как усилията ѝ се отплащат.

Брутните нощувки, резервирани в Бразилия, почти са се удвоили спрямо същия период преди пандемията през 2019 г., съобщи компанията. Азиатско-Тихоокеанският регион беше последният в света, който излезе от затварянията заради Covid и трансграничните пътувания там продължават да се възстановяват. Резервациите на нощувки и преживявания са нараснали с 22% в региона спрямо година по-рано. Сходен ръст е отчетен и в Латинска Америка.

Airbnb съобщи, че е „особено развълнувана от предстоящите Олимпийски игри в Париж тази година“. Тя вече отчита ръст на предлагането и на търсенето и за момента резервациите ѝ на нощувки в Париж през лятото са нараснали над два пъти спрямо година по-рано. Компанията съобщи, че очаква да приеме половин милион души в града на светлините.

Airbnb обяви нетна загуба от 349 млн. долара през четвъртото тримесечие заради платен еднократен данък от около 1 млрд. долара в резултат на италиански данъчен закон от 2017 г., срещу който компанията се бореше, а по-късно стигна до споразумение през декември м. г. След изключването му коригираната нетна печалба е достигнала 489 млн. долара.

Airbnb, която стана публична компания през 2020 г., обяви също нова програма за обратно изкупуване на акции за 6 млрд. долара.

Резултатите на Airbnb са в контраст с тези на Expedia Group, която притежава сайта за наемане на ваканционни имоти Vrbo. Миналата седмица компанията обяви очаквания за брутни резервации през това тримесечие, които разочароваха инвеститорите. Книжата ѝ отбелязаха най-големия си спад от почти четири години след обявяването на резултатите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:13 | 14.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още