IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Разходите за оборудване на офис в София са най-ниски в региона

В Букурещ тези разходи са нараснали с 20% през последните 12 месеца, сочат данни на консултантска компания

22:02 | 18.04.24 г.
Снимка: Investor.bg
Снимка: Investor.bg

Разходите за оборудване на офис в София са най-ниските в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), сочи доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Echinox, цитиран от онлайн изданието Romania Insider.

В българската столица тези разходи достигат средно 750 евро на квадратен метър, което я прави най-евтиният пазар в региона. След София е Букурещ, където средното ниво на разходите достига 943 евро на кв. м офис площ. То е с 32% под равнището във Варшава (1250 евро на кв. м) и в Прага (1252 евро на кв. м), но е с 25% над нивото в София.

Разходите за оборудване на офис в румънската столица са нараснали с около 15-20% през последните 12 месеца, сочат още данните на консултантската компания.

„Въпреки че цените на суровините не са нараснали значително през миналата година, готовите продукти, които включват работна ръка, комунални услуги и транспорт, продължиха да поскъпват, тъй като разходите за работна ръка, материали и оборудване имат най-голямо въздействие върху цените за оборудване на офиси“, коментира Андрей Янкулеску, ръководител за отдела за управление на проекти в Cushman & Wakefield Echinox.

Бюджетите може да варират от 700 евро до над 1400 евро на кв. м в зависимост от сложността на проекта, материалите и използваните решения, а също и от техническите системи и системите в областта на сигурността, отбелязва консултантската компания.

Разходите за оборудване, архитектура и инсталации (51%) и тези за мебели (30%) имат най-голям дял в общите разходи и в същото време са най-засегнати от ръстовете на цените. Аудио-видео и IT системите, както и управлението на проекта и проектантските услуги са другите големи компоненти във всеки проект за оборудване на офис.

Според доклада законодателните промени също влияят на разходите за оборудване на офиси заради новите регулации в областта. „Тук можем да споменем задължението за система за пожароизвестяване на етажа, но също и необходимостта от качество и визуално въздействие, а също и задоволяването на очакванията на служителите“, пише компанията.

Cushman & Wakefield Echinox очаква натискът да се успокои в унисон със забавянето на инфлацията. Но по-широката среда е усложнена от общата геополитическа несигурност, затова разходите ще продължат да растат, макар и с по-бавен темп, считат консултантите.

Екипът по управление на проекти на Cushman & Wakefield Echinox е изпълнил проекти с обща площ от 300 хил. кв. м офис, търговски, индустриални и логистични площи през последните две години, както за собственици, така и за наематели. Завършените офис проекти са имали бюджет от около 30 млн. евро, а най-големият проект от гледна точка на предвиден бюджет е бил за над 5 млн. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:03 | 18.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още