Нарастващите разходи за живот в редица части от света в момента водят и до по-високи цени на жилищата. Редица служители все повече не могат да си позволят да живеят и работят в столици като Лондон, Дъблин и Амстердам, които са изправени пред жилищни кризи, пише Euronews.
Това все повече затруднява компаниите да набират квалифицирани служители, без да им плащат значително по-високи заплати. Това се отнася особено за чуждестранните служители, които често не желаят да напуснат съществуващите си работни места и родината си без редица придобивки, включващи често платено жилище.
Ирландските работодатели купуват повече жилища за служителите си
Жилищната криза в Ирландия става все по-тежка през последните месеци, като редица компании в Дъблин се оплакват от намаляващ брой на служителите, тъй като те са принудени да напуснат столицата поради нарастващите разходи.
По данни на Statista през второто тримесечие на 2024 г. средният месечен наем в центъра на Дъблин е достигнал около 2377 евро. Миналата година в Ирландия е имало само около 51 хил. жилища за продажба, което е спад спрямо 63 хил. през 2022 г.
В резултат на това компании като Ryanair, Supermacs, Killarney Hotels и Musgrave избраха да харчат повече за жилищни субсидии за служителите, за да привлекат и задържат служители.
В началото на 2024 г. нискотарифната авиокомпания Ryanair съобщи, че е купила 40 жилища близо до летището в Дъблин и смята да ги отдаде под наем на нови кабинни служители поради бързо задълбочаващата се жилищна криза в Ирландия.
Това предизвика значителни критики, особено от политици, които заявиха, че Ryanair е придобила повечето новопостроени жилища, оставяйки останалите индивидуални купувачи без особен избор.
Но главният изпълнителен директор на компанията Майкъл О’Лиъри заяви, че грижата за служителите е един от ключовите приоритети на компанията и че все още има хиляди новопостроени жилища, които са налични за други местни жители.
„През последните години липсата на достъпни жилища под наем е голяма пречка за набирането и обучението на нов кабинен екипаж в Ирландия и в Европа за екипа на Ryanair“, съобщи компанията, цитирана от Business Insider.
„Жилищата, които се намират на една спирка с автобус от летището в Дъблин, ще бъдат отдадени под наем на достъпни цени за кабинния екипаж на Ryanair през първата година на заетостта им“, се допълваше в съобщението.
Musgrave, друга ирландска компания, в момента има около 50 имота под наем за служителите си, а групата Windmill Healthcare разполага с 28 и планира да купи още. От 2019 г. насам Killarney Hotels Collection предоставя субсидирани жилища на служителите си.
Но това има своята значителна цена – жилищните разходи за служителите ѝ са стрували на компанията Supermacs между 6 млн. и 7 млн. евро до момента, съобщи в. The Irish Times.
Жилищната криза в Ирландия се дължи основно на хронично недостатъчни инвестиции в достъпни и социални жилища от правителството през последните години. Жилищното строителство намаля значително от имотната и банковата криза през 2008 г.
Лондон е изправен пред криза с наемането на служители в държавния сектор
Британската столица се бори с криза с набирането на служители за държавния сектор през последните няколко години, като наемането на служители в здравеопазването, полицията и училищата е особено тежко засегнато. Това основно се дължи на по-високите наеми в Лондон, които далеч изпревариха ръстовете на заплатите в тези сектори през последните няколко години.
През ноември 2024 г. средният месечен наем в Лондон е бил около 2151 паунда (2569 евро), сочи индексът HomeLet Rental. По данни на имотния портал Zoopla средната цена на жилищата е достигнала 267 500 паунда (319 534 евро) през ноември, а цените на имотите са нараснали с 1,9% спрямо същия период на предходната година.
Сектори като полицията изпитват затруднения да се възстановят от повсеместните продажби преди няколко години на ведомствени жилища от Metropolitan Police, предназначени за млади полицаи. С това жилищата за служителите в държавния сектор станаха още по-оскъдни.
По данни на кметството на Лондон заплатите в държавния сектор също изостават от средното равнище във Великобритания през последните години, като са нараснали само с 14,9% от 2016 г. насам спрямо средно 15,5% на национално ниво. За сметка на това заплатите в частния сектор в Лондон изпреварват средното национално равнище, като са се повишили със 17,4% от 2016 г. насам.
Сам Гърни, регионален секретар за Лондон на профсъюза Trades Union Congress (TUC), казва, че не е справедливо ключовите служители да бъдат принудени да напуснат столицата заради високите цени и да търсят жилища и работа другаде.
„Насред криза с набирането и задържането на служители в основни услуги като образованието, здравеопазването и социалните грижи Лондон не може да си позволи да изгуби още квалифицирани и опитни служители. Всички заслужават достоен стандарт на живот и достъп до достойни жилища“, коментира той.
Проблемите с намирането на служители не са ограничени само до държавния сектор в Лондон, редица компании от частния сектор също изпускат потенциални служители, които избират да се установят в по-малки градове с по-ниски разходи за живот.
Дори служители с по-високи доходи решават да напуснат британската столица, тъй като размерът и качеството на жилището, което могат да си позволят в други градове, са значително по-големи от Лондон.


Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?