IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Данъчният спор на Делхи с Volkswagen предизвиква опасения на инвеститорите в Индия

Властите в страната имат претенции за изплащане със задна дата на данъци върху услугите, мита и акцизи в общ размер на 52,5 млрд. долара

14:49 | 13.02.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Искането на Индия за плащане на данъци със задна дата за рекордната сума от 1,4 млрд. долара от Volkswagen след 12-годишно разследване, съживява опасенията, че дългите разследвания и спорове може да осуетят плановете на чуждестранните компании в най-бързо растящата голяма икономика в света, пише Ройтерс.

Автомобилни производители като Maruti Suzuki, Hyundai, Honda и Toyota са изправени пред искания в размер на общо около 6 млрд. долара в спорове за данъци върху печалбата, мита и други плащания, които датират от години, сочи анализ на Ройтерс.

Въпреки че премиерът Нарендра Моди ухажва чуждестранни инвеститори с обещания да опрости регулациите и да изкорени бюрократичните спънки, продължителните данъчни разследвания остават проблем, който често води до дългогодишни съдебни дела.

В един от известните случаи телекомуникационната компания Vodafone спечели делото си срещу искане на Индия за плащане на данъци със задна дата в размер на 2 млрд. долара след повече от десетгодишни съдебни битки с властите в Делхи, включително пред Международния арбитражен съд в Хага.

Сега ходът на Volkswagen от 29 януари да заведе дело срещу Индия за данъци в размер на 1,4 млрд. долара, които компанията нарече „невъзможно огромни“, съживи притесненията на чуждестранните компании.

Данъчни консултанти и адвокати казват, че получават притеснени запитвания от клиенти за това как данъчни казуси може да ги преследват с години.

Нарастват и призивите за амнистия за случаи, които се точат от години, макар че на 1 февруари Индия определи тригодишен прозорец за приключване на прегледите на митнически пратки, но правилото изключва стари спорове за милиарди долари.

„Сега правителството явно признава проблема и се опитва да го реши, но е малко вероятно стари данъчни искания да извлекат някаква полза“, коментира Амея Дадхич, данъчен сътрудник в правната кантора DLA Piper.

„Подобни случаи може да възпрат чуждестранни компании да инвестират усилено в Индия. Програма за амнистия ще бъде от полза предвид съществуващите около 40 хил. висящи митнически спорове“, допълва той.

Моди иска да превърне Индия в производствен център, но много технологични и автомобилни компании разчитат на дейности по сглобяване, като използват части за луксозни автомобили и смартфони, внасяни от пазари като Китай и Европа, което често води до разследвания.

Данни на правителството показват, че общо дължимите средства със задна дата под формата на данъци върху услугите, мита и акцизи съставляват близо 53 млрд. долара през ноември 2024 г., като цели 70% са оспорвани в съда.

Само в категорията на вносните мита или митническите спорове Индия е отправила данъчни искания за 4,5 млрд. долара към май 2024 г., като една трета от тези спорове се точат повече от пет години.

Данъчен консултант и адвокат на чуждестранна автомобилна компания в Индия съобщи, че новината за Volkswagen е предизвикала призиви от компании за събиране на информация по разследванията на доставките им, за да се уверят, че вносът им е класифициран точно за данъчни цели.

Затрупани с данъчни дела

В ход, който вероятно цели да успокои американския президент Доналд Тръмп, който преди време нарече Индия „крал на митата“, Делхи намали средните мита на 1 февруари до 11% спрямо 13% преди това, въпреки че те все още надхвърлят тези на Китай, Япония и САЩ.

Вносът на луксозни автомобили е изправен пред данъци и акцизи от около 100% в Индия, а за уискито и виното те достигат 150%.

В силно конкурентния автомобилен сектор Volkswagen не е единствената компания, срещу която се водят данъчни разследвания.

Maruti е изправена пред спор за данъци в размер на 2,4 млрд. долара, като поне един от случаите се отнася за сделки от 1986 г. Volkswagen води спорове за над 1,2 млрд. долара освен най-скорошното искане, а срещу Hyundai са отправени подобни искания за 488 млн. долара.

Индийският апелативен съд за мита, акцизи и данъци върху услугите е затрупан от 80 хил. данъчни дела, каза бившият секретар за данъците Санджай Малхотра през 2023 г. Около 20 хил. са новите случаи всяка година, допълни той.

В случая с Volkswagen Делхи обвинява компанията, че е внесла повечето части на 14 модела в отделни доставки, преди да ги сглоби локално, плащайки данъци в диапазона от 5% до 15%.

Тази стратегия е заобиколила данъка от 30%-35%, който се дължи, ако същите стоки са били внесени с единична пратка.

На съдебно заседание този месец във финансовата столица Мумбай Volkswagen обвини индийските представители за „бездействието и забавянето“ им поради дългогодишните прегледи на документи за доставки, някои от които още от 2012 г.

Volkswagen заяви, че ако властите в Делхи бяха приключили прегледите по-рано, тя е можела да оспори хода или да преоцени вносната си стратегия, но сегашните данъчни искания застрашават „самите основи на вярата и доверието“, които чуждестранните инвеститори изискват.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:49 | 13.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Данъци и бюджет виж още

Коментари

Финанси виж още