Искането на Индия за плащане на данъци със задна дата за рекордната сума от 1,4 млрд. долара от Volkswagen след 12-годишно разследване, съживява опасенията, че дългите разследвания и спорове може да осуетят плановете на чуждестранните компании в най-бързо растящата голяма икономика в света, пише Ройтерс.
Автомобилни производители като Maruti Suzuki, Hyundai, Honda и Toyota са изправени пред искания в размер на общо около 6 млрд. долара в спорове за данъци върху печалбата, мита и други плащания, които датират от години, сочи анализ на Ройтерс.
Въпреки че премиерът Нарендра Моди ухажва чуждестранни инвеститори с обещания да опрости регулациите и да изкорени бюрократичните спънки, продължителните данъчни разследвания остават проблем, който често води до дългогодишни съдебни дела.
В един от известните случаи телекомуникационната компания Vodafone спечели делото си срещу искане на Индия за плащане на данъци със задна дата в размер на 2 млрд. долара след повече от десетгодишни съдебни битки с властите в Делхи, включително пред Международния арбитражен съд в Хага.
Сега ходът на Volkswagen от 29 януари да заведе дело срещу Индия за данъци в размер на 1,4 млрд. долара, които компанията нарече „невъзможно огромни“, съживи притесненията на чуждестранните компании.
Данъчни консултанти и адвокати казват, че получават притеснени запитвания от клиенти за това как данъчни казуси може да ги преследват с години.
Нарастват и призивите за амнистия за случаи, които се точат от години, макар че на 1 февруари Индия определи тригодишен прозорец за приключване на прегледите на митнически пратки, но правилото изключва стари спорове за милиарди долари.
„Сега правителството явно признава проблема и се опитва да го реши, но е малко вероятно стари данъчни искания да извлекат някаква полза“, коментира Амея Дадхич, данъчен сътрудник в правната кантора DLA Piper.
„Подобни случаи може да възпрат чуждестранни компании да инвестират усилено в Индия. Програма за амнистия ще бъде от полза предвид съществуващите около 40 хил. висящи митнически спорове“, допълва той.
Моди иска да превърне Индия в производствен център, но много технологични и автомобилни компании разчитат на дейности по сглобяване, като използват части за луксозни автомобили и смартфони, внасяни от пазари като Китай и Европа, което често води до разследвания.
Данни на правителството показват, че общо дължимите средства със задна дата под формата на данъци върху услугите, мита и акцизи съставляват близо 53 млрд. долара през ноември 2024 г., като цели 70% са оспорвани в съда.
Само в категорията на вносните мита или митническите спорове Индия е отправила данъчни искания за 4,5 млрд. долара към май 2024 г., като една трета от тези спорове се точат повече от пет години.
Данъчен консултант и адвокат на чуждестранна автомобилна компания в Индия съобщи, че новината за Volkswagen е предизвикала призиви от компании за събиране на информация по разследванията на доставките им, за да се уверят, че вносът им е класифициран точно за данъчни цели.
Затрупани с данъчни дела
В ход, който вероятно цели да успокои американския президент Доналд Тръмп, който преди време нарече Индия „крал на митата“, Делхи намали средните мита на 1 февруари до 11% спрямо 13% преди това, въпреки че те все още надхвърлят тези на Китай, Япония и САЩ.
Вносът на луксозни автомобили е изправен пред данъци и акцизи от около 100% в Индия, а за уискито и виното те достигат 150%.
В силно конкурентния автомобилен сектор Volkswagen не е единствената компания, срещу която се водят данъчни разследвания.
Maruti е изправена пред спор за данъци в размер на 2,4 млрд. долара, като поне един от случаите се отнася за сделки от 1986 г. Volkswagen води спорове за над 1,2 млрд. долара освен най-скорошното искане, а срещу Hyundai са отправени подобни искания за 488 млн. долара.
Индийският апелативен съд за мита, акцизи и данъци върху услугите е затрупан от 80 хил. данъчни дела, каза бившият секретар за данъците Санджай Малхотра през 2023 г. Около 20 хил. са новите случаи всяка година, допълни той.
В случая с Volkswagen Делхи обвинява компанията, че е внесла повечето части на 14 модела в отделни доставки, преди да ги сглоби локално, плащайки данъци в диапазона от 5% до 15%.
Тази стратегия е заобиколила данъка от 30%-35%, който се дължи, ако същите стоки са били внесени с единична пратка.
На съдебно заседание този месец във финансовата столица Мумбай Volkswagen обвини индийските представители за „бездействието и забавянето“ им поради дългогодишните прегледи на документи за доставки, някои от които още от 2012 г.
Volkswagen заяви, че ако властите в Делхи бяха приключили прегледите по-рано, тя е можела да оспори хода или да преоцени вносната си стратегия, но сегашните данъчни искания застрашават „самите основи на вярата и доверието“, които чуждестранните инвеститори изискват.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа