Официално корабоплаването по река Дунав не е спряно, но в момента е икономически неизгодно за корабоплавателните предприятия; транспортната услуга за товародателите също е изключително оскъпена. Този коментар в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria направи Борил Иванов, управител на "Донау транзит", по повод тежките условия за корабоплаване по реката.
Според него за корабоплавателните предприятия е неизгодно да превозват, защото когато нивото на реката е по-ниско, превозвачите са принудени да намалят количеството товар, който превозват и получават по-ниски приходи. „Под определено ниво те обаче въобще не могат да извършват превози“, обясни бившият председател на „Национално сдружение български спедитори“.
По думите му спедиторите имат възможност да пренасочват товарите и да сменят вида транспорт. „Товарите, които трябва да се транспортират по вода, насочваме през пристанища Браила и Галац. Оттам те могат да се транспортират по море към България. Товари, които са от България за Румъния, могат също да се транспортират по море до тези речни пристанища на Румъния, които са достъпни за морски кораби. Молдова също има пристанище, което е достъпно за морски кораби“, посочи Борил Иванов.
Той обясни, че товарите, които нямат вариант за превоз по вода, трябва да бъдат пренасочени по железница, но заради ситуацията в Украйна в момента търсенето на превози е много високо, но е ограничено предлагането на вагони за жп транспорт.
Борил Иванов съобщи, че тези причини забавят доставките около месец, а „навлата са изключително високи, като има увеличения до 12 пъти”.
Предвид забавянето в доставките, мениджърът препоръча на товародателите освен форсмажорни клаузи в търговските си договори да включват и клаузи за определено ниво на реката, под което да не носят отговорност за изпълнение на своите доставки.
По думите на Иванов, за да се осигури нормално корабоплаване в долния участък на река Дунав, е необходимо да се изградят хидротехнически съоръжения каквито има в по-горните участъци на реката, като шлюзове и баражи.
„Това е трансграничен въпрос, който България и Румъния трябва да решат заедно”, заяви управителят на "Донау транзит".
Какви товари се превозват по река Дунав? Каква е ситуацията с корабоплаването по Рейн и По? Какво трябва да се направи за устойчивост на корабоплаването по долното течение на Дуна? Решава ли драгирането проблема? Защо Има ли опасност да спре напълно превозът на стоки по р. Дунав?
Целия разговор може да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” гледайте тук.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден