IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Заможни украински бежанци подкрепят луксозния пазар в Полша

Повечето украинци, бягащи от войната, пристигат в окаяно състояние, но някои по-заможни хора помагат на бизнеса да издържи на икономическото забавяне

18:00 | 05.03.23 г.
Снимка: EPA/БГНЕС
Снимка: EPA/БГНЕС

От частни училища до клиники за козметична хирургия, ресторанти и агенции за недвижими имоти, специализирани в луксозния сегмент, полските компании, обслужващи заможните хора се приспособяват към нов приток на клиенти – богати украинци, бягащи от войната на Русия, пише Financial Times.

Макар че мнозинството бежанци бяха принудени да избягат от страната си с малко вещи, по-малка група относително заможни украинци са пристигнали със собствените си коли и са оказали неочаквана подкрепа на компании, специализирани в луксозния пазар на фона на забавянето на икономиката.

Том Макграт, учител в частното британско начално училище във „Виланов“, богато предградие на Варшава, където живее голяма общност от чужденци, казва, че училището му започнало строителни дейности, за да утрои сградите си, отчасти благодарение на ръста на украинските ученици.

„Пазарът на международни училища расте и украинците са силен фактор за това“, отбелязва Макграт, чието училище изисква такса за обучение от 15 хил. долара на година. „Увеличаването на украинските ученици оказва положително влияние“ на решението за разширяване, допълни той.

Полша е основният входен пункт в ЕС за украинци, бягащи от агресията на Москва. Около 1,5 млн. украинци са се регистрирали за временна защита в Полша миналата година, а милиони други са преминали през територия на страната на път за други държави.

Макар че повечето преминали полската граница в окаяно състояние, „миграцията винаги е селективна и тези, които пристигнаха тук първи, дойдоха със собствените си коли, така че бяха в относително добра позиция от материална гледна точка“, коментира Павел Качмарчик, ръководител на Центъра за изследване на миграцията към Варшавския университет.

Компаниите, които се грижат за средната класа и богатите граждани, съобщават, че наемат говорещи украински език служители, а разходите на украинците са помогнали за изолирането им от икономическите последици от инфлацията.

Анна Кузнецова, основател на козметичната клиника Hairmitage във Варшава, неотдавна наела украински лекар, който сега е „напълно зает“, като извършва лечение на косата и други процедури, казва тя. Украинците съставляват между 10% и 20% от клиентите ѝ във Варшава.

В Полша вече живееха около 1,3 млн. украинци преди руският президент Владимир Путин да започне пълномащабното си нашествие в родината им миналата година. Но войната отряза достъпа им до украински услуги, задълбочавайки прехода към полски компании.

„Украинците не идваха при нас преди, защото такива медицински услуги бяха много по-евтини в Украйна, но сега когато те са в Полша, нямат избор“, отбелязва Кузнецова.

Полша си спечели одобрение за топлия си прием на украински бежанци миналата пролет, когато група полски доброволци помогна за улесняване на пристигането им. Неотдавна обаче полските власти намалиха субсидиите за украинци и в страната вече се усеща известна умора от бежанците. Но собствениците на бизнеси продължават да приемат още клиенти, докато се борят с последиците от инфлацията, достигаща 17%.

Въпреки забавянето на икономиката цените на имотите в Полша продължават да растат, подкрепени от украинци, които търсят домове.

„Много украинци пристигат с пари и със сигурност могат да купят скъп имот“, казва украинският брокер Юлия Антонюк, която се установила от Киев във Варшава преди една година със сина си.

„Познавам много богати украинци, които миналото лято заминаха да търсят по-слънчеви места в Италия, Испания или Монако, но повечето имат деца и 70% от тях се върнаха във Варшава, защото тук е по-лесно за училището“, допълва тя.

Матеуш Валевски, главен икономист на BGK bank, казва, че е трудно да се проследят покупките от украинци, „но ако погледнете как вътрешното търсене на ипотечни кредити намалява в последно време, трябваше да имаме и спад на цените на жилищата, това не се случи отчасти благодарение на покупките от украинци“.

Обичайното потребление от украински бежанци е далеч по-малко от това на полските домакинства, равняващо се на около 39% от средното ниво за поляците, установи изследване от февруари на банка Santander Poland.

Това отчасти отразява големия брой деца сред бягащите украинци, но Santander отбеляза също, че „е трудно да си представим, че бежанец от война, който често е оставил повечето си вещи в родината, ще може да потребява толкова, колкото средният гражданин в приемащата страна“.

Но това не е спряло редица украински бизнеси да отворят магазини във Варшава, за да продават кроасани като тези в Лвов или да предлагат козметични процедури с украински служители, много от които също са избягали от войната.

Притежаваният от украинци Leo Beauty Club отвори два обекта във Варшава миналата година, насочени към украинци, които сега съставляват 70% от клиентите му във Варшава. Търсенето е толкова силно, че „трябва да направите резервация най-малко един месец по-рано“, казва рецепционистката Юлия Ранция.

Луксозни ресторанти и барове във Варшава са наели украински служители и дори пишат резервации на украински език. „Има дни, в които половината клиенти са украинци“, казва барманът Игор Добринов в ресторанта Flaming.

В луксозен мол в центъра на Варшава големи коли с тъмни стъкла чакат на опашка пред автомивка, където цената за почистване на джип е 580 злоти (130 долара), тъй като тя използва първокласни продукти за третиране на кожата за изчистване на седалките.

Украинците съставляват 30% от клиентите ѝ, казва служителката Агниешка Рудас. „Не че щяхме да затворим без тях, но сега украинците са важни за нас“, допълва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:10 | 05.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още