IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Covid породи огромен ръст в продажбите на яхти, сега част от тях се връщат на пазара

Според прогнозите световният пазар на морски развлечения ще достигне стойност от 46,5 млрд. долара през 2027 г.

09:23 | 01.05.24 г.
Снимка: Eva Marie Uzcategui/Bloomberg
Снимка: Eva Marie Uzcategui/Bloomberg

Някои собственици на яхти от времето на пандемията се връщат на сушата, пише CNBC.

Covid-19 предизвика „голям ръст“ на продажбите на яхти, казва Ричард Алън, главен оперативен директор на базираната в Хонконг яхтена компания Simpson Marine.

„Виждаме как много от тези хора, които имат яхтите си вече от две години, сега искат да пътуват. През последните няколко месеца, говорейки с други хора в индустрията, виждаме засилване на консултантската дейност за... продажба на яхти“, отбелязва Алън.

Това беше очаквано, казва Паоло Касани, главен изпълнителен директор на базираната в Монако яхтена компания Camper & Nicholsons. „През 2021 г. продадохме над два пъти повече яхти в сравнение с 2019 г.“, допълва той. Когато това се случи, „те започват да излизат на пазара няколко години по-късно“, коментира Касани.

Въодушевлението към яхтите остава високо, въпреки че продажбите намаляват от 2021 г., казва Касани. „Индустрията се връща към 2019 г. И трябва да правим разлика между стари и нови яхти, защото търсенето на нови яхти все още е много високо“, допълва той.

Заради излизането на повече яхти на вторичния пазар цените намаляват, макар и малко, спрямо върховите нива от времето на пандемията, отбелязва Касани. „Цените все още са много високи. Все още има пропаст между търсенето и предлагането..., но смятаме, че все пак ще има понижаване на цените през 2024 г.“, казва той.

Ръстът в Азия е по-нисък от очакванията

Но някои купувачи на яхти в Азия не продават, в действителност те заменят яхтите си с по-големи плавателни съдове, казва Алън. „Някои харесват много начина на живот на яхта и вече преминават към... по-големи плавателни съдове“, отбелязва той.

Азия – континент с растящо богатство и многобройни островни страни, много от които топли през цялата година, отдавна е считана за следващата граница за глобалния ръст на яхтения пазар.

Касани и Алън, които са говорили пред CNBC в рамките на втория годишен Яхтен фестивал в Сингапур, са съгласни, че пазарът на яхти на континента расте. Но Касани казва, че темпът е „по-бавен от очакванията“ по много причини, включително култура, начин на живот и липса на инфраструктура. „Но продължаваме да смятаме, че Азия има много висок потенциал“, отбелязва той.

Алън казва, че разнородните и обременяващи „правила и регулации“ в региона осуетяват напредъка. „Трябва да улесним движението на яхтите в региона. В една страна може да имате право да карате яхта с определен размер, но в друга да не можете“, пояснява той.

Сложните изисквания за виза за чуждестранни екипажи са проблематични, както и високите вносни мита, които може да достигнат 40% на някои пазари, допълва Алън. „Трябва да лобираме много пред правителствата да улеснят вноса на яхти. Има много лобистки групи като ICOMIA..., които работят в много по-голямо сътрудничество с различните търговци, за да имат глас пред правителствата“, отбелязва той.

Международният съвет на асоциациите в морската индустрия (ICOMIA) беше домакин на двудневна конференция преди Яхтения фестивал в Сингапур, за да постави проблемите пред индустрията – от устойчиво движение до липса на морска инфраструктура в страни с висок потенциал като Индонезия, Филипините и Виетнам.

Отвъд покупките и наемите

Simpson Marine счита, че световният пазар на морски развлечения ще достигне стойност от 46,5 млрд. долара през 2027 г., която според компанията ще се усети от местната икономика чрез създаване на работни места и приходи от туризъм.

„Яхтената индустрия наема хиляди хора, които строят плавателни съдове, обслужват яхтите. Това е... страхотна индустрия, която страните трябва да прегърнат“, казва Алън.

По-нови форми на собственост правят плаването с яхта по-евтино, а това отваря индустрията за повече хора. Един модел, който е особено популярен в Австралия, е синдикираната собственост, при която собствениците купуват дял от една яхта, отбелязва Алън.

Други избягват изцяло собствеността, като избират по-гъвкави абонаментни модели, които сега са обичайни за много форми на забавление – от музиката до телевизията.

„Виждаме огромен ръст на яхтклубовете. Това е почти като да станете член на фитнес или голф клуб. Плащате месечна членска такса и можете да използвате яхта в много дни от седмицата. Това е много популярен вариант за хора, които не искат да се занимават с всички формалности около придобиването на яхта“, коментира Алън.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:24 | 01.05.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още