IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Експерт: AI може да помага в корпоративните обучения, но не замества човешия фактор

Тенденцията към провеждането на по-кратки и по-чести обучения, започнала по време на Covid-19, ще продължи, смята Илиян Бойчев от IBTrainings

13:26 | 24.02.25 г.
Снимка: Pexels
Снимка: Pexels

Изкуственият интелект (AI) може да помага при подготовката и провеждането на корпоративни обучения, но не и да замести човешкия фактор. Това каза Илиян Бойчев, основател и изпълнителен директор на IBTrainings, в предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria.

По думите му корпоративните обучения стават по-кратки и по-чести, а компаниите осъзнават ползите от дозирането на информацията и адаптирането на съдържанието към нуждите на екипите. Бойчев посочи, че макар да става дума за фирми в технологичния сектор, то те се различават и като специфики, и като корпоративна култура, и като естество на работата.

Според него това са тенденции, започнали по времето на пандемията от Covid-19, които сега се задълбочават.  

Бойчев коментира, че изкуственият интелект започва да оказва влияние, като има и позитивни, и негативни страни. Според него AI може да помогне в обученията, ако се използва по подходящ начин в моментите на подготовка, същевременно не може да се разчита изцяло на него за провеждането на обучения и няма как да замести човека, особено при лидерски обучения, особено при такива за лидерски умения, свързани основно с взаимоотношение и пример.

AI намира повече място в продуктовите обучения, които са насочени към т.нар. hard skills (твърди умения), а не soft skills (меки умения), смята Бойчев.

Според него емпатията, невербалната комуникация, поведението и личният пример са незаменими елементи, които AI не може да възпроизведе, а личният контакт е от ключово значение за изграждането на доверие и мотивация.

Предизвикателство при интеграцията на AI е тълкуването на данните, каза още Бойчев. Той обърна внимание на това, че AI работи предимно с количествени данни, но в обученията са важни и качествените аспекти като мотивацията и ангажираността на участниците.

Важно е да се намери баланс между количествени и качествени данни, смята той. Ролята на обучителите е да филтрират информацията и да я предоставят по въздействащ начин, като емоционалното въздействие е от съществено значение, каза още Бойчев.

В бъдеще се очаква тенденцията към по-кратки и динамични сесии да продължи. Истинската персонализация идва от предварителния анализ на аудиторията, а напълно виртуалните водещи не могат да заменят човешкия елемент на доверие и човещина.

Според него потребителите не са склонни да се доверяват на виртуални обучители, защото липсва човешкият елемент, който все още е високо ценен. Очаква се тенденцията на увеличаване на присъствените обучения да продължи.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването UpDate може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:26 | 24.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още