IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Apple си е осигурила права върху търговска марка за очила за виртуална реалност? 

С неясни намеци главният изпълнителен директор Тим Кук подхранва спекулациите за новия продукт

08:55 | 30.08.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Apple пази в голяма тайна новите си продукти - компанията за електроника все още не е потвърдила публично, че работи по модел на очила за виртуална реалност.  Но се появяват повече признаци за пускане на пазара в близко бъдеще: в медиен материал се посочва, че компанията е осигурила няколко имена с термина "Reality" съгласно закона за търговските марки.

В няколко големи юрисдикции, включително САЩ, ЕС и Великобритания, "Reality One", "Reality Pro" и "Reality Processor" са регистрирани като търговски марки, съобщи Bloomberg.

Заявленията не са подадени от самата Apple, а от неизвестна компания, наречена Immersive Health Solutions. Използването на такива косвени конструкции обаче е в съответствие с обичайната процедура на производителя на iPhone.

Заявленията все още не са приети, така че няма гаранция, че Apple ще използва тези имена за бъдещи продукти, подчертава Bloomberg. Преди това обаче бяха публикувани няколко намека, че новата операционна система за категорията устройства ще се нарича Reality OS. Както обикновено, самата компания не коментира материала.

Наименованията вероятно са свързани с това, което специалистите наричат добавена реалност (Augmented Reality, AR) или разширена реалност (Extended Reality, XR). Става дума за технология, която допълва изображението на реалната среда с виртуална информация - например чрез нея механик може да ползва наръчник, наложен върху зрителното му поле с помощта на очила. При виртуалната реалност (VR) пък потребителят се пренася в напълно виртуален свят чрез преносима конструкция.

Ако Apple наистина стои зад търговските марки, то Reality One и Reality Pro биха могли да бъдат теоретични варианти за имена за новия продукт. Освен това компанията може да регистрира няколко имена, в случай че иска да пусне гама от устройства в бъдеще. 

Apple обикновено използва наименованието Pro за продукти от висок клас, включително iPhone 13 Pro, iPad Pro и MacBook Pro. В предишни свои оферти, като абонаментните пакети Apple One, тя е използвала и названието One. 

В бранша се знае, че Apple работи по такива технологии. Главният изпълнителен директор Тим Кук многократно подчерта колко е развълнуван от разширената реалност. В неотдавнашно интервю за китайския вестник China Daily той заяви, че както при всички технологии и тук централно значение ще има поставянето на хората в центъра: „Това е, върху което се фокусираме всеки ден“. 

Кук обаче не даде подробности. Това е част от комуникационната стратегия: мениджмънтът премълчава каквито и да е новини за продуктите в процес на разработване. Това подхранва спекулациите на феновете и медиите, което води до безплатни репортажи и стимулира въображението на акционерите.

Междувременно заявките за патенти дават представа за работата на отдела за развойна дейност. Например Apple е разработила въздушно охлаждане за екрани в очила, както и устройство за въвеждане на данни с пръсти и разпознаване на обекти.

Освен това компанията е придобила важни компоненти и технологии чрез придобивания. Също и в Германия, където през 2015 г. специалистът в областта на добавената реалност Metaio бе погълнат от американския концерн - за изненада на клиентите.

Производителят на електроника също така предоставя на разработчиците на софтуер инструменти за разработване на AR приложения за iPhone, например за триизмерно заснемане на пространства или комбиниране на реални изображения с цифрово съдържание. Тези компоненти вероятно ще са полезни и за разработването на софтуер за очила за данни. 

Очаква се представяне през следващата година

Репортерът на Bloomberg Марк Гърман и анализаторът Минг-Чи Куо, които се смятат за хора с добри връзки в Apple и около компанията, очакват представяне на продукта през следващата година. Ръководството вече е демонстрирало устройството пред борда на директорите, съобщи информационната агенция.

Очаква се очилата на Apple да включват VR-базирани версии на приложения на Apple като Maps и FaceTime, както и функции за съвместна работа на няколко потребители, носещи очила. Предвижда се също така да бъде поставен акцент върху потреблението на медийно съдържание като спорт и филми във виртуална реалност и върху игрите. Последните търговски марки също така предполагат, че устройството може да има функции, свързани със здравето.  

Първите очила на Apple - с кодово име N301 - се очаква да бъдат един от най-мощните и скъпи модели на пазара, когато бъдат пуснати на пазара, а компанията вече работи по следващи устройства. Вътрешнофирмено в Apple устройството понякога се нарича Reality, което показва, че терминът най-малко се обмисля.

Следващ модел, наречен вътрешнофирмено N602, както и лек чифт очила за добавена реалност, известни като N421, се очаква да бъдат пуснати на пазара едва по-късно през това десетилетие.  

Ако това се случи наистина, производителят на електроника може да помогне на продуктовата категория да направи пробив. Досега очилата за добавена и виртуална реалност бяха нишов продукт, а пазарният изследовател CCS Insight очаква през 2022 г. да бъдат продадени едва 14,3 млн. устройства. С оглед на въвеждането на пазара на няколко интелигентни очила обаче следващите дванадесет месеца са „много важен период" за пазара, поясняват от анализаторската компания. 

Първоначалната джаджа на Apple ще се конкурира с предстоящата Quest Pro на Meta, която компанията планира да представи през октомври с функции като проследяване на очите и тялото. Google на Alphabet Inc., Samsung Electronics Co. и други конкуренти на Apple също проучват свои собствени VR и AR устройства. 

Най-големи амбиции в момента има Meta, компанията майка на Facebook, която се преименува специално, за да обхване новия пазар: Новото ѝ име препраща към научнофантастичната концепция за метавселената, т.е. триизмерен виртуален свят. Така че – да, смислената марка е важна не само за Apple.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още