Подписването на договора за добросъседство между България и Македония събуди старите надежди за реализацията на един мащабен проект – транспортният коридор №8, който свързва пристанищата Бари и Бриндизи в Италия с крайбрежието на Албания, продължава през Македония и минавайки през България (Кюстендил, София и Пловдив) достига до пристанищата във Варна и Бургас.
Цяла една област в България разчита на проекта като основен инфраструктурен коридор, който да привлече и инвеститори – област Кюстендил. Областта, която според различни статистики е сред районите с най-ниски възнаграждения, най-слаби инвестиции и доста бързо обезлюдяваща се заради миграцията и застаряването и смъртността на населението.
Кметът на община Кюстендил Петър Паунов признава, че бъдещето на региона се крепи изцяло на коридор №8, а тежката ситуация, в която изпадна областта, донякъде обяснява и с „инатливото поведение на предишното македонско правителство“, както и фактът, че Кюстендил остана встрани от големите инфраструктурни проекти.
„Коридорът е голяма крачка към привличането на големи инвеститори. Това е една добра връзка с Албания и Бари и Черно море. Инфраструктурата ще ни помогне и да развием туризма заради очакваното изграждане на скоростен път, който да се свърже с магистрала Струма“, коментира той пред Investor.bg.
Същевременно обаче реализацията на проекта остава мъглява. Финансирането е несигурно, като единствено България и Македония са се договорили да търсят общ източник на средства – най-вероятно европейски, с надеждата към тях да се присъедини поне и Албания.
Реализацията на проекта е пряко свързана с европейското бъдеще на Западните Балкани, което е един от приоритетите на българското председателство на Европейския съюз (ЕС). Перспективите за присъединяване към блока на Македония и Албания са все още твърде далечни, за да се говори за твърди финансови ангажименти, макар и Европейската комисия да беше включила коридор №8 в приоритетите си за периода 2008-2013 г., а в един момент България и Италия се опитваха да реализират проекта по специален нов инструмент на ЕС.
Реализацията на проекта със сигурност остава за следващия програмен период, когато най-вероятно бюджетът на ЕС ще се разпределя на състезателен принцип без грантове и твърди суми за всяка страна, както се намеква от някои европейски политици в момента. Проектът освен това зависи и от крехката политическа ситуация в съседна Македония, която всеки момент може да се промени на 180 градуса.
120-годишна мечта
Първообразът на коридор №8 датира от 1897 г., когато тогавашното българско правителство решава да строи жп линия от Радомир през Кюстендил до с. Гюешево с перспективата тя да продължи до Македония. През 1904 г. е подписано споразумение с тогава все още Османската империя, според която България до 1910 г. трябла да изгради жп инфраструктурата до Гюешево и границата с Македония, а османската страна трябва да подготви отсечката от Куманово до Крива Паланка и границата. Така със заем в размер на 100 млн. лева влакът стига до с. Гюешево през 1910 г., а към границата с Македония започва и строителството на тунел, който съществува и до днес. По икономически причини обаче отсечката в Македония така и не е реализирана.
Жп линията до Гюешево обаче е ключова за развитието на отдалечените погранични села в Кюстендилска област през миналия век. По времето на социализма и в ранните години след промените влакове в отсечката Кюстендил – Гюешево се движат три пъти дневно.
За времето си жп гарата в Гюешево е внушително здание, втората по големина гара след гара София и значително по-голяма от гарата в Кюстендил, строена по всички изисквания за международна гара и митница. Красивата, историческа сграда и до днес е гордостта на селото, макар и едва да се поддържа.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа