Остават само две седмици и Великобритания ще си върне свободата. Brexit се превърна в история за необратимо разделение, разтърсващи политически битки и разкъсани връзки със стари съюзници. Съюзът на Великобритания и Северна Ирландия е поставен в опасност. Наградата обаче, която ще направи всичко това да си струва, вече е налице, пише FT в свой анализ.
Всички знаем как се нарича тази награда. Премиерът на Великобритания Борис Джонсън и неговите колеги привърженици на излизането от ЕС рядко говорят за друго. Страната, обещава премиерът, трябва да си върне „суверенитета“.
Разликата между търговска сделка и никаква сделка е само една – както беше казал и Джонсън веднъж, „майната му на бизнеса“. Brexit, по негови думи, е за връщане на контрола, връщане на Обединеното кралство към самоуправление, възвръщане на пълното командване на границите, парите и законите.
В един тесен смисъл истински вярващите в Brexit са прави. Разликата дали ще има сделка, или не е между сериозните и по-сериозни смущения. Така или иначе Обединеното кралство ще се нуждае от 50 000 или повече нови митнически агенти, за да се справи с бюрокрацията. Обсъжданата сделка е първото търговско споразумение в историята, съзнателно издигнало протекционистки бариери.
Гражданите на Обединеното кралство ще загубят правото си да пътуват и работят безпрепятствено в целия ЕС. Работниците в сферата на услугите ще загубят автоматично признаване на своите умения и квалификация. Независимите експерти, омаловажавани от министри като Майкъл Гоув, са почти единодушни в прогнозите си за по-бавен икономически растеж и по-нисък жизнен стандарт.
В замяна британските граждани ще могат да се поглезят с носталгията си по паспортите в синьо, за да се различават от европейците - награда, която изглежда малко вероятно да компенсира пътуващите за това, че оттук нататък са изпратени в бавните ленти на летищата в ЕС. Привържениците на Brexit ни казват, че суверенитетът също така изключва схемата за обмен на студенти „Еразъм“, ролята на Великобритания в сателитния проект „Галилео“ и пълен достъп до разузнавателната информация на ЕС за терористични и престъпни мрежи.
Сега изглежда справедливо да попитаме как е този суверенитет на вкус и дали отделената от Брюксел Британия ще бъде поставена на пиедестал в Уестминстър? Дали везните на правосъдието ще бъдат прехвърлени от Европейския съд в Люксембург към Върховния съд на Обединеното кралство? И как, някои британски избиратели може да са склонни да попитат, ще се подобрят просперитетът и сигурността от всичко това?
Може би сте си помислили, че министър-председател, толкова привързан към идеята за суверенитет, ще е планирал зрелищна демонстрация на това, което означава за Обединеното кралство да си върне контрола върху границите, парите и законите. В края на краищата натрупването на товарни камиони след Brexit, които чакат да преминат Ламанша, няма да изглежда много като акт на освобождение.
Вместо това предстои фаталното объркване на привържениците на излизането от ЕС между суверенитета и властта. Неограниченият суверенитет звучи примамливо, но в свят, в който сигурността и икономическото благосъстояние на всяка държава са неразривно свързани с тези на другите, това се оказва, че не дава реална власт.
Джонсън иска да спре мигрантите, пресичащи Ламанша, за да търсят убежище във Великобритания. Реалността след 1 януари обаче ще го удари право в лицето, защото спирането на лодките ще зависи, както винаги, от активното сътрудничество с френските власти. Толкова за суверенитета.
По време на дебата преди референдума през 2016 г. привържениците на излизането от ЕС бяха питани непрекъснато кога ЕС е взел големи решения против изразената воля на Уестминстър. Те така и не представиха доказателства, че ЕС потъпква свободите на нацията. Освен мрънкането за прекалено ентусиазираното регулиране на бизнеса (голяма част от него се търси от британската индустрия), друг отговор нямаше.
Същите тези привърженици на Brexit сега няма какво да предложат. Търговските сделки, обещани с трети страни, до голяма степен ще възпроизведат онези, на които Великобритания се радваше като част от ЕС.
Настояването на Джонсън за правото да се отклонява от нормите на ЕС в области като околната среда, безопасност и заетост е без сериозен смисъл. Предприятията, които искат да търгуват, ще продължат да спазват правилата, определени в Брюксел. Британските лодки може да уловят повече риба в „суверенни” води на Обединеното кралство, но ще трябва да намерят желаещи купувачи от другата страна на Ламанша.
Brexit е национална трагедия, изградена върху химера. Обединеното кралство ще открие, че е разменило истинската сила да оформи съдбата си за илюзия, пропита с носталгия.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?