Дали този решоринг е от значение за националните икономики зависи много от индустрията. Интересно проучване на MGI разглежда 30 основни промишлени сектора в САЩ. То установява, че 16 от тях се отличават със своята икономическа и стратегическа стойност, измерена чрез приноса им към националните производителност и икономически растеж, създаването на работни места и доходи, иновациите и националната устойчивост. Облеклото не е в списъка. Но полупроводници, медицински устройства, комуникационно оборудване, електроника, автомобили, авточасти и прецизни инструменти са вътре.
Разбира се, някои от тези индустрии касаят междудържавни разделения, често по-скоро по политически, отколкото по икономически причини - вижте войните за чипове между САЩ и Китай. Макар САЩ все още да имат предимство в проектирането на чипове, вътрешният им производствен капацитет е спаднал драстично през последните три десетилетия. Това е една от причините за затварянията в автомобилната индустрия на САЩ, които започнаха през февруари, въпреки че постпандемичното производство бе започнало да се увеличава. Същия този месец президентът Джо Байдън призова за национален преглед на уязвимостите във веригите за доставки.
Администрацията му вече ясно заяви, че би искала да види повече вътрешно производство на полупроводници, медицински консумативи и други стратегически важни елементи. Но, казва председателят на MGI Джеймс Маника, „размерът на търсенето по отношение на вътрешното производство има значение, особено в отрасли, където има икономии от мащаба и специализация“, като полупроводниците, които се произвеждат много по-евтино в Азия. САЩ биха могли да създадат повече търсене на произведени в страната чипове, но само ако правителството подкрепи инвестициите чрез гарантирани федерални поръчки за доставки, както направи за полупроводниците през 50-те и 60-те години.
Предвид уклонът към инициативата „Купувай американското“ при Байдън, както и използването на федералния баланс за подпомагане на синдикализирания труд при държавните договори и здравната инфраструктура, това не е немислимо. В действителност някои хора от отбранителната общност (която се нуждае от висококачествени чипове за военно оборудване), както и сред прогресивната левица (която иска САЩ да водят в авангардните чисти технологии, които също могат да създадат полупроводниково търсене), биха искали САЩ и Китай да се отделят по отношение на веригите за доставка на чипове.
В каква позиция ще остане Европа? Която стои много неудобно между две икономически суперсили. На национално ниво на конкурентоспособност няма голямо значение какво правят доставчиците на модни дрехи и търговците на луксозни стоки относно Синдзян, въпреки че моралният въпрос може да имат значение за марката.
Но е важно какво правят правителствата, за да подкрепят вътрешното търсене или да контролират веригите на доставки. Подозирам, че тези решения ще започнат да се въртят по-малко около прости изчисления на разходите и ефективността и повече около широко обсъждане на националната конкурентоспособност.


Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Спартак загуби от Левски с 1:3 под дъжда на "Коритото"
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Благомир Коцев: Свободата на духа и чистата съвест носят истинската свобода
Оля Ал-Ахмед: Историята може да се пише и в стихове
“ДПС-Ново Начало" организира митинг "НЕ на манипулациите!"
27-годишен е загинал при челен сблъсък между кола и бус край Велинград