Веригите за доставки някога бяха изучавани само от истински маниаци с интерес към езотерични теми като компютъризацията на товарителниците. Или бяха зачеквани от коментатори в обширно разглеждане на марша на глобализацията на места като Световния икономически форум в Давос.
Миналата година обаче темата стана масова, тъй като десетки кораби бяха блокирани пред пристанищата на Лос Анджелис и Лонг Бийч, а автомобилната индустрия изпитваше недостиг на полупроводници, пише Алън Бийти за Financial Times.
Фактът, че тези смущения във веригата за доставки дойдоха по време на пандемията от коронавирус - и след години на търговско напрежение, особено между САЩ и Китай - насърчи вярата в уязвимостта на глобализацията към външни шокове. Изглеждаше като разрива в нашата глобална търговска система, който толкова много хора бяха предвиждали толкова дълго.
Политиците, които винаги са били подозрителни към глобализацията, надушиха възможността и се захванаха с различни планове за насърчаване на приближаването на веригите за доставки, връщането им у дома или изграждането им само с политически съюзници.
Но ако погледнем по-отблизо, причините за проблемите с веригите за доставки през 2021 г. (все още продължаващи) - и политическите уроци, които трябва да бъдат извлечени от тях - изглеждат различни. Това, което видяхме досега, далеч не е резултат от шокове в предлагането, свързани с пандемията, а много повече прилича на масивно възобновяване на търсенето, докато глобалната икономика се възстановява от ковид шока от 2020 г.
По-конкретно, има голяма промяна към закупуване на дълготрайни потребителски стоки, тъй като отложеното търсене на тези стоки след година или повече на локдауни излезе на преден план - и предизвика скока в търговията.
Какви са доказателствата? Ами, ако смущенията бяха свързани с шокове от страна на предлагането, тогава можеше да очакваме голям спад в самата търговия. Също така бихме очаквали някои правдоподобни причинно-следствени връзки, като превозът на товари или самите пристанища да бъдат блокирани поради липса на работници, предизвикана от ковид. Всъщност не видяхме много от това.
Много затруднените пристанища по западното крайбрежие на САЩ обработват рекордни количества товари. Корабните линии и производителите се оплакаха от някои проблеми - и несъмнено е имало проблеми със затварянето на фабрики в Азия поради огнища на коронавирус сред работната сила. Но като цяло пристанищата и международната търговска система не се сринаха от недостиг на персонал.


Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
Радев отличи огнеборци и доброволци, участвали в овладяването на пожари през лятото
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
Мъж е в болница след побой от 73-годишен в Казанлък
преди 3 години "Изглежда вероятно много от мерките, които бяха предприети, или поне се предлагат, да доведат до повече вреда, отколкото полза"..Какво изключително заключение само!!??Невероятно,чак сега открихте че политиците смазаха предлагането на стоки и услуги с локдауни и мерки...Не знам кога ще добавите в коктейла и Централните банки,които наливаха пари до откат довличайки главоломната инфлация,която сега била видиш ли с причина...Ковид...Жалка история,още по жалкото е да си мислите че хората вярват на всичките ви глупости и лъжи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар