Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Германия може да се окаже един от големите губещи заради коронавируса

Зависимостта на най-силната европейска икономика от Китай може да ѝ причини много повече щети, отколкото се очакваше досега

Германия може да се окаже един от големите губещи заради коронавируса

Снимка: Ройтерс

Откакто коронавирусът хвърли своята сянка върху света, китайската икономика започна да изпитва сериозни затруднения. В резултат на това Германия, и по-специално нейната мощна автомобилна индустрия, също се сблъскват с множество рискове, тъй като Китай е нейният най-важен търговски партньор, пише Euractiv.

Разпространението на заразата в Китай може да отслаби растежа на Германия, сочат най-новите изчисления, публикувани от Германския институт за икономически изследвания (IFO).

Това се дължи не само на отслабеното китайско търсене, но и на това, че германските компании разчитат на китайски работници и доставчици. Ако китайската икономика се свие с 1%, германският растеж ще изтрие 0,06%. Анализаторите се позовават на данните от времето на епидемията, свързана с вируса ТОРС през 2002 г. и 2003 г.

Но нещата могат да изглежда и по-лоши.

Според информация, публикувана на уебсайта на германското външно министерство, икономическите отношения между двете страни са по-интензивни от всякога.

На глобално ниво Китай е най-големият търговски партньор на Германия, а Германия е най-важният търговски партньор на Китай в Европа. През 2018 г. обемът на двустранната търговия възлиза на около 200 млрд. евро, което е една трета от общия обем на европейската търговия с втората по големина икономика в света.

Но такива тесни икономически отношения винаги крият риск от взаимна зависимост.

Заводи в застой 

Още по темата

На първо място, това е пагубно за китайската икономика. На 3 февруари фондовата борса в Шанхай затвори с 8-процентен спад – промишленото производство, управлението на материалите и потребителските стоки бяха засегнати особено силно. Туристическата индустрия също се срина, тъй като много авиокомпании вече не летят до Китай.

Град Ухан, дом на 11 милиона души и център на огнището на зараза, е важен промишлен център. Много фабрики там вече са затворени, както и кината и други предприятия. Тъй като градът беше под карантина, вносът и износът на стоки и хора е силно ограничен, което означава, че Ухан е отрязан от веригите на доставка.

Според CNN поне за десет други китайски градове се казва, че са подложени на ограничения за пътуване. Това застрашава икономиката, тъй като тези многомилионни „мега градове“ са важни икономически двигатели.

Китайската централна банка вече предприе мерки за противодействие, като намали лихвените проценти, за да стимулира икономиката с „евтини пари“.

Робърт Халвър, ръководител по анализ на капиталовия пазар в Baader Bank AG, обаче не смята това за ефективно. "Не можете да удавите коронавируса в ликвидност", посочва той пред телевизионния канал Die Welt. С други думи: Ако производствените мощности спират, евтините заеми няма да помогнат.

Особено засегната е германската автомобилна индустрия

За Германия това означава, че може да изнася по-малко към Китай.

Отслабващото потребление в Китай води до по-малко търсене на вносни продукти. Ако карантината се разпространи и все по-голям брой китайски работници трябва да останат у дома, германските компании, които имат клонове в Китай или са зависими от китайските доставчици, ще изпаднат в затруднение.

По-специално ще бъде засегната германската автомобилна индустрия. Около една трета от всички германски нови превозни средства (около 5,2 милиона бройки) са продадени в Китай през 2019 г., изчислява Центърът за автомобилни изследвания, известен като CAR.

Освен това много германски производители на автомобили разполагат със своите производствени мощности в Китай. През 2019 г. около 30 фабрики са сглабяли или произвеждали компоненти за тези концерни, посочват от Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA).

Освен това германските доставчици на автомобилни части имат 315 обекта в Китай и тази верига на доставка също е застрашена.

Изчисленията може да са твърде оптимистични

От всичко това и въз основа на епидемията от ТОРС в Китай през 2002 и 2003 г. IFO изчислява следната корелация: ако китайският растеж спадне с 1% заради коронавируса, германската икономика ще расте с 0,06% по-бавно.

Институтът IFO обаче предупреждава, че коронавирусът може да причини повече икономически щети от ТОРС, като се има предвид, че процентът на инфекция изглежда по-висок.

Докато 8 809 души се разболяха от ТОРС и 774 починаха в рамките на осем месеца, 28 335 души вече са се заразили с коронавирус, а 566 души са починали - само за няколко седмици…

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

2
 
6
 
3
преди 5 месеца
Няма профилна снимка
Всичко се плаща, това трябва да знае и Германия. И всичко си носи своите рискове, та и тяхната лакомия да развиват търговия с Китай и ограничават другите от ЕС за това.
1
 
15
 
2
преди 5 месеца
Няма профилна снимка
Не знам , защо всички правят сметки за косвени щети .
Вероятно защото не им се мисли за преки щети .
9
 
12
 
1
преди 5 месеца
Тамън докато си пия ракийката са чудех за какво да се притеснявам, а наздраве !!!

Още от Европа
Wirecard е била разграбена преди да фалира