Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Меморандум срещу рекламата на цигари търси обществено съдействие срещу пушенето

Няма политическа воля за налагане на строги мерки срещу агресията на тютюневата индустрия, посочи д-р Маша Гавраилова от “Коалиция за живот без тютюнев дим”

Меморандум срещу рекламата на цигари търси обществено съдействие срещу пушенето

Снимка: Pixabay

Коалиция за "Живот без тютюнев дим” организира подписването на Меморандум срещу рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневата индустрия с редица представители на бизнеса, пациентски и граждански организации, след като среща сериозна липса на политическа воля за прилагане на Закона за забрана за тютюнопушеното на обществени места. Това съобщи в ефира на Bloomberg TV Bulgaria експертът за организацията д-р Маша Гавраилова.

Още по темата

„Ние предлагаме много мерки за по-строго налагане на забраната за тютюнопушене, но за съжаление няма политическа воля за въвеждането им“, коментира тя.

Според д-р Гавраилова тютюневата индустрия е много агресивна.

“В този бранш се прилагат сериозни мерки за реклама и разпространение на продукцията, възползвайки се от облекчените условия, в които е поставен бизнесът. Колкото и да са чисти намеренията му обаче, подкрепата на една или друга кауза води косвено до реклама на тютюнопушенето, независимо от възрастта на аудиторията, до която достига, смята експертът.

Д-р Гавраилова посочи, че коалицията за "Живот без тютюнев дим” предлага електронните цигари да бъдат забранени за употреба на обществени места и рекламата им да бъде прекратена. “Борбата в момента е и наргилетата да бъдат включени към ограниченията за пушене и реклама“, добави тя.

На пресконференция в БТА д-р Гергана Гешанова от коалиция за "Живот без тютюнев дим" коментира, че „спонсорството на тютюневата индустрия е като двулик бог, който с едната ръка дава, а с другата ръка отнема животи".

Тя напомни, че коалиция за "Живот без тютюнев дим” , офисите на Световната здравна организация и на UNICEF в България, Община Кюстендил, сдружение "България без дим", фондация "БулЛинк", PR Care и Портал на пациента вече имат подписан общ Меморандум за прекратяване на рекламата и промоцията на тютюневи изделия и спонсорството от страна на тютюневата индустрия в България. Целта на документа е да се противодейства с всички възможни средства на рекламата, като крайната цел е да се ограничи тютюнопушенето в България.

Меморандумът е резултат от Стратегическата работна среща по проблемите на спонсорството от тютюневи компании, организирана от СЗО, Министерството на здравеопазването и коалицията за "Живот без тютюнев дим" на 21 май тази година в София.

Проучване в Австралия и САЩ показват, че рекламите на тютюневи изделия чрез излагането им по рафтове и витрини в местата за продажба, представят употребата им като приемлива и създава усещането, че тютюневите изделия са лесно достъпни за децата.

Според изследване за установяване на разпространението на реклами и излагане на тютюневи изделия в местата за продажба в райони, обхващащи територия с радиус 250 метра около училища, проведено в София от американския изследователски университет "Джонс Хопкинс" през 2017 години, около 96% от училищата в столицата има обекти за продажба на тютюневи изделия, а 25% от 16-годишните младежи в България пушат ежедневно.

Всяка форма на реклама на тютюневи изделия, която младежите разпознават, увеличава шанса да започнат да пушат със 7%.

Данните на изследването показва, че 70% от гражданите подкрепят мерки срещу рекламата на цигарите.

От коалицията се надяват на подкрепата на партии, медии и общественост, защото преценяват, че сега не е достатъчен капацитетът на отговорните институции като Комисията за защита на потребителите за ефективен контрол на съществуващите законови ограничения за спонсорство.

Идеята за меморандума произлиза от работна среща на 21 май тази година. Неин създадел е Елена Цонева, собственик на PR агенция. По думите ѝ цигарената промишленост използва манипулативни подходи, които са създадени по времето на Първата световна война. “От незнание или други цели зад кампаниите на тютюневата промишленост стоят много политици”, подчерта тя.

Д-р Михаил Околийски е категоричен, че е време Конвенцията за контрол на тютюна да се спазва. Той напомни, че България е подписала международния документ, като той има обвързващ характер, като чл. 13 от него забранява промоцията, спонсорството и PR кампаниите на тютюневи изделия.

Лекарят е на мнение, че изделията като iQOС се промотират като по-малко вредни, но не са съобразени с редица свидетелства по света за доказаната вреда от тях и смъртоносния ефект от повишената употреба на електронни цигари.

Д-р Околийски прогнозира, че е въпрос на месеци или години в Западна Европа да се наложи забрана върху използването им, а Световната здравна организация има готовност да съдейства за преодоляване на проблемите, свързани с тютюнопушенето.

Вижте във видео материала повече подробности по темата.

гледано: 1521   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
0 гласа

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
НАП и МФ с повече служители заради закритата Комисия по хазарта