IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Столичното метро ще расте до 2020 г.

Идейният проект за третия основен лъч на метрото е вече ясен, а строителните работи по линиите до летището и "Бизнес парк София" са в разгара си

08:27 | 23.07.13 г. 36
Столичното метро ще расте до 2020 г.

В последните няколко години столичното метро успя да се превърне в едно от основните средства за транспорт на столичани. Ако в самото начало на първата му линия бе погледнато с доза скептицизъм, то днес, в хода на проектирането на третия метродиаметър, ситуацията е коренно различна.

Според данни на Столична община между 60-80 хил. души дневно използват услугите на подземната железница. Повече от 30% от хората, които ползват градски транспорт в София предпочитат вече подземния. Автомобилният трафик е спаднал осезаемо, в сравнение с периода отпреди откриването на първата линия на метрото. Според данни на Столичната община, спадът стига около 20%.

Преди две седмици стана ясно, че идейният проект за третия, последен от основните лъчи на метрото, който предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014 - 2020 г.), вече е готов. Прогнозната стойност е над 1,4 млрд. лв., като за финансирането държавата отново разчита на ОП "Транспорт".

"При осигуряване на финансирането, третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му дължината на участъка ще бъде 16,5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити).

С новия лъч се очаква пътуващите с метрото да нараснат със 162 хил. дневно. Очакванията на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с повече от 35%. 

Както стана ясно, трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има и връзка с първия метродиаметър и при НДК с връзка с втората линия. От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при жп линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара.

След като бъде завършен и последният лъч на метрото, всички линии ще имат отклонение в периферията и по тях ще функционират шест маршрута, като по този начин общината се надява да постигне почти 70% обслужване на града.

Но по какво се работи в момента?

Междувременно вече се работи активно по изграждането на отсечката до най-голямата аерогара у нас - летище София, която е част от разширението на първия метродиаметър. Срокът, в който трябва да бъде завършен участъка (с дължина от 5 км и 4 метростанции) е до април на 2015 г. Трасето е разделено на три части - две подземни и една надземна, като началото му е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на летище София. Стойността на проекта е 136 млн. лв., а средствата отново са по ресорната оперативна програма. След като новата отсечка бъде пусната в експлоатация, се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 52 хил. дневно и така гражданите, които се возят в столичното метро, да надхвърлят 100 хил. всеки ден.

Последна актуализация: 03:18 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

21
rate up comment 1 rate down comment 0
Longin
преди 10 години
Успехи и на теб Да, Левски не е кварталът с най спешна нужда от метро (с/у Овчата Купел например) ; но има фактор който непреодолимо налага МД 3 да тръгне оттам - депото(отделно депо) е планирано(парцели/имоти/ ПУПове и тн) да е там от много отдавна...(май от соц-време)Както и да е , то подробният проект вече е излезнал а е решен маршрута от 2 г(криволичи като змия), дано сега поне всички елементи на МД3 да са по добре интегрирани а не както при първият МД - най безумното за мен и осакатено е че пероните до СУ са по 120 м а оттам до Младостите по 100м ... И все пак - имаме метро :))) ползата в огромна, дори и за тия дето не го ползват в София
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 3 rate down comment 0
Longin
преди 10 години
пичове - императори и други разбирачи , ше извинявате ама не е това форума в който да се бистрят такива тесно специализирани теми като маршрути и оптимален метро трафик ... има си спец форум(и) , пълни със строителни инжинери, архитекти, специалисти и студентите им - skyscrapercity например, и има си я тема там и се бистри яка дискусия за МД3 от 4-5 г вече, който иска може да ходи да чете и да научи страшно много неща там ... Няма нужда да откривате топлата вода, и то в инвеститорски форум ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 2
FINTA
преди 10 години
http://prikachi.com/images/759/6364759R.jpgИ какво му е идейното на тоя проект? 5 км влак през нищото. Много умно, нема що... Що тябва да да мрънкаме винаги за всичко?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 1 rate down comment 1
kalendar
преди 10 години
Приемам критиката и се извинявам-гледал съм нещо друго, като схема. Но те уверявам, че това което съм виждал беше по линията на 5цата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 2 rate down comment 0
Императорът
преди 10 години
Че кой вика: терминиране? Просто трябва да се спазват законите, да се махнат незаконните развъдници и вонящите каруци. Никой не може да има права и свободи над законите, само защото бил ***. Специално за каруците - няма нищо трудно в това просто да бъдат конфискувани и изгаряни - а конете - продавани или застрелвани. Какво по дяволите може да направи *** - и на кого ще се оплаква, щом за тоя кон и тая каруца няма никакъв документ, с който да докаже, че някога ги е притежавал?Същото и за колибите - построени незаконно върху в повечето случаи неУПИ. Отиват булдозерите и измитат катунът - пък *** нека после доказват, ако могат, че са имали "дом" на място, където според регулационните планове има само голо поле.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 3 rate down comment 3
Императорът
преди 10 години
Други доводи имаш ли, освен фърчилото?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 5 rate down comment 1
Mavi Goz
преди 10 години
Разбитите плочки ... Едва ли са проектирани да издържат постоянното катерене на дву-тритонни офроуд чудовища по тях! Аз отдавна подкрепям идеята в София да се забрани движението на автомобили с повишена проходимост, а за паркиране на тротоар да се спира колата от движение.С първото обаче дори кметът на Лондон не можа да се пребори!Кметът на Приж обаче направи влизането в града на леки автомобили толкова скъпо, че сега е песен да си пешеходец по парижките улици! Тук обаче колко ще подкрепят подобни действия?! Виждаш, че щяха да я изядат Фандъкова за опитите да тури някакъв ред с паркирането в центъра! На никой не му пука за тротоарите, защото днешните баровци не ходят по тях...!!! хехе
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 6 rate down comment 2
Mavi Goz
преди 10 години
Въпреки, че споделям чувствата ти към индийското присъствие в София, не мога да не приема и общата политика в ЕС към ***. Виждаш, че ни в Германия, ни във Франция могат просто да ги терминират! Кметът е зплашен от сериозни неприятности, ако посегне на правата и свободите на едно куче, а какво остава за ***... И все пак, вероятно като обратна пропорция на ужаса в европейските градове от нашествието, в София като че ли се усеща някакво стабилизиране и даже намаляване на тази напаст!Като казвам най-добър екип, не казвам перфектен! Обаче няма нищо общо със състоянието на пълно безхаберие на *** като Ст. Нинов, Ал. Каракачанов, Янчулев, мошеници като Софиянски, и даже свръхактивният вожд Боце! Градът се управлява без фанфари, спокойно и делово, прагматично, упорито, но с ухо към хората, центърът никога не е бил по-чист и светъл, вечер и дори нощем е истинско удоволствие да се разходиш!Сигурно може и много повече, ама на мен не ми дава сърце да плюя по Фандъкова!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 4 rate down comment 1
N.Genov
преди 10 години
На баба ти фърчилото!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 1
N.Genov
преди 10 години
На баба ти фърчилото!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още