Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Туристическият бизнес настоява да бъде изваден от обхвата на Наредба Н–18

Местим дейноста си в съседни държави заради касовите апарати, предупреди Байко Байков от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти

Туристическият бизнес настоява да бъде изваден от обхвата на Наредба Н–18

Снимка: Pixabay

Дейността на туроператорите и туристическите агенти да отпадне от обхвата на Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, защото при разписването ѝ не са отчетени спецификите на сектора и тя практически не е приложима. Това коментира Байко Байков, член на управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, цитиран от БТА.

Още по темата

“Предметът на наредбата е софтуер за управление на продажби, целта ѝ е да се изсветлят плащанията, а говорим за продажби, каза той и предложи наредбата да се концентрира върху плащанията.

От туристическия бизнес са категорични, че за фирмите е непосилно да приложат от 1 октомври разпоредбите на Наредба Н–18, защото разходите могат да достигнат до четирицифрени суми и прогнозираха фалити на компании или изнасяне на определени дейности в чужбина, разрастване на сивия сектор, както и поскъпване на туристическата услуга.

Някои от компаниите дори заявяват, че се връщат към счетоводство в тетрадки и ползване на екселски таблици.

Факт е, че някои от туроператори са преместили дейности в съседни държави или в страни от Западна Европа.
Влязла в сила в края на миналата година наредба изисква регистрация и отчитане на продажбите в търговските обекти да става чрез фискални устройства под контрола на един единствен софтуер.

Туроператорите и турагентите се опасяват и от изтичане на чувствителна за тях търговска информация, особено след последния случай в НАП. Наредбата изисква да се предоставя достъп на НАП до резервационните системи на фирмите.

Проучване на бизнеса сред членове на Асоциацията показва, че всяка трета агенция използва различна система за продажби, а понякога една фирма използва и по няколко според услугата, която се резервира. Често пъти това са чуждестранни системи и като чужда собственост, а разработчиците нямат интерес да хармонизират софтуерите им с местните регулации. Използват се и системи, програмирани специално за нуждите на фирмите, които не позволяват доразработки.

От бизнеса посочват, че до момента все още няма нито една заявена за одобрение от НАП резервационна система в туризма, поради неясноти и противоречиви дефиниции в наредбата.

Байко Баев прогнозира, че ще се стигне до парадокса български туристи да резервират туристическа услуга в страната през чужд туроператор и да я ползват в България, като заобикалят българските туроператори, които няма да са конкурентоспособни.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
2
 
2
преди 1 година
Няма профилна снимка
До горния..Какво преференциално ДДС бълнуваш? Тур операторският бизнес в целия ЕС се облага с 20% от брутния марж за пътуванията в ЕС.
Преференциалното ДДС си го измислиха политиците-хотелиери.
1
 
7
 
1
преди 1 година
Няма профилна снимка
малко нагли станаха вече...
не стига, че имат преференциално ДДС, не отчитат всички обороти, качеството е на "ниво", ами и заплашват...

Още от Икономика и политика
Борисов: България е сред първите в ЕС, които ще приемат дигиталния зелен сертификат