Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

"Голямата петорка" от Big Tech в САЩ са похарчили 19 млн. евро за лобиране в ЕС

Google е на първо място, увеличил е бюджета си за лобиране над 4,5 пъти спрямо 2014 г.

"Голямата петорка" от Big Tech в САЩ са похарчили 19 млн. евро за лобиране в ЕС

Снимка: Pixabay

Засиленият регулаторен контрол върху технологични гиганти като Google, Facebook и Microsoft предизвиква активизиране на лобирането от тези компании в Брюксел и съответно експоненциално нарастване на бюджета им за тези дейности, пише онлайн изданието EUObserver.com, като се позовава на данни на Transparency International.

През 2020 г. т.нар „голяма петорка“ - Google, Amazon, Microsoft, Facebook и Apple, е похарчила общо 19 млн. евро за лобиране в ЕС, казва се в доклада, който изследва лобирането.

Google заема първото място. Търсачката е похарчила почти 6 млн. евро през миналата година, за да се опита да повлияе на създателите на политики в ЕС - повече от 4,5 пъти от бюджета за лобиране на компанията през 2014 г.

Microsoft, която беше сред топ лобистите в Брюксел по време на Комисията, ръководена от Жан-Клод Юнкер, е на второ място, като разходите на компанията са относително стабилни и отчитат само 17% ръст в сравнение с 2014 г.

През последните шест години Apple и Facebook увеличават рязко бюджета си за лобиране от около 400 хил. евро до, съответно, 2 млн. евро и 4,25 млн. евро.

"Ясно е, че технологичните гиганти отделят значителни ресурси за въздействие върху политиките на Европейския съюз (ЕС) ... и ние продължаваме да виждаме как лобистите на големите технологични компании са сред тези, които осъществяват срещи на най-високо ниво в Европейската комисия (ЕК)“, казва Рафаел Кергуено, водещ автор на доклада.

Последните данни сочат, че 26 консултантски и адвокатски кантори са получили между 3 млн. и 8 млн. евро от „голямата петорка“ технологични гиганти, за да увеличат лобистката си дейност в Брюксел.

От 2014 г., когато ЕК започна да публикува за срещите с лобисти на високо ниво, има записани над 30 000 срещи с представители на изпълнителната власт на ЕС, от които 3 363 са в областта на дигиталната политика. Това я превръща в една от най-лобираните области.

Цифровият единен пазар (понастоящем разделен на три нови портфейла: Европа, годна за цифрова епоха, вътрешен пазар и ценности и прозрачност), е предметът, за който най-често лобират петте американски технологични компании, следван от поверителността на данните.

Според Комисията на фон дер Лайен технологичната политика е била обект на дискусии в над 20% от проведените до момента срещи. Google се нарежда на второ място в топ 10 на компаниите, участващи в заседанията на Комисията. Следва BusinessEurope, най-голямата индустриална група в Брюксел, както и Airbus. Facebook и Microsoft също често се появяват в списъка.

Според Transparency International EU „неравномерните правила за прозрачност и етичност на лобитата в институциите правят невъзможно да се изготви пълна картина на това как представителите на интереси наистина оформят нашето законодателство“. Съгласно действащите правила служителите на комисиите под нивото на генералните дирекции не са длъжни да публикуват информация за срещи с лобисти.

Междувременно няма начин да се оцени интензивността на лобирането на технологичните гиганти в Европейския парламент (ЕП), тъй като не всички евродепутати са задължени да публикуват за срещи, а само докладчиците, докладчиците в сянка или председателите на комисии. Те са под 50% от евродепутатите.

Законодателите на ЕС са декларирали 153 срещи с лобисти на „голямата петорка“ технологични компании от САЩ от 2019 г., когато Парламентът въведе първите си задължителни правила за прозрачност на лобитата. Основните теми, за които се лобира, са Законът за цифровите услуги, изкуственият интелект и електронните доказателства, посочва се в доклада.

Европейският съвет и постоянните представителства на държавите членки понастоящем също нямат задължение да публикуват за срещи с лобисти.

„ЕС отчаяно се нуждае от наистина независим етичен орган, общ за всички негови институции, способен да осигури зачитане на принципите на Съюза за прозрачност и отчетност. Това означава, че той трябва да може да инициира свои собствени разследвания и да налага наказания при нарушаване на правилата“, казва Витор Тейшейра от Transparency International EU.

Докладът разкрива също, че трима от петимата регистрирани лобисти на Facebook са работили в институциите на ЕС до непосредственото им присъединяване към социалната мрежа.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (4)

0
 
4
 
4
дядя Вова до: khao
преди 1 месец
В САЩ са победили корупцията тотално, дигайки я в държавен ранг - лобизъм.
ЕС като васал и той е така на път да пребири корупцията.

Въпроса е: кога овцете ще спечелят?
Отговор: разрешава им се само да блеят!
Лобистите ще решават кога тия тъпи овце ще ги затварят,
кога стрижат, кога колят, кога доят..
0
 
0
 
3
преди 1 месец
Няма профилна снимка
поправете ме, но лобирането в ЕС не е ли забранено ?
1
 
4
 
2
Nemezanimavai до: дядя Вова
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Сега така му викат п.е.д.е.р.а.с.и.т.е.
0
 
5
 
1
преди 1 месец
"Голямата петорка" от Big Tech в САЩ са похарчили 19 млн. евро за лобиране в ЕС

Лобиране да се чете = корупция

Още от Новини
Японски концерн вдъхва надежда за облекчаване на недостига на чипове