Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Автомобилният сектор променя стратегията си за запасите заради дефицита на чипове

Toyota, Nissan и други автомобилни производители от островната страна започват да трупат запаси от чипове, за да предотвратят нова подобна криза

Автомобилният сектор променя стратегията си за запасите заради дефицита на чипове

Снимка: Bloomberg L.P.

Международните автомобилни производители все повече се отклоняват от традиционните практики, при които съхраняват на склад само ограничен запас от ключови компоненти, след като пандемията от COVID-19 и сътресенията в глобалните вериги на доставка доведоха до недостиг на технологии като чиповете, пише Nikkei Asia Review.

Компаниите, включително японският автомобилен гигант Toyota Motor Corp., се стремят да увеличат запасите от чипове, докато други се опитват да си осигурят доставки на редкоземни метали.

САЩ намалиха износа си на полупроводници за китайския телеком Huawei Technologies, с което увеличават експозицията на индустрията на чиповете към международната политика. 

Още по темата

Докато автомобилните производители разширяват своите мрежи за закупуване на компоненти по целия свят, недостигът на някои части рискува да навреди допълнително на производството на превозни средства.

Toyota се е обърнала към някои от своите доставчици с молба да увеличат запасите си от полупроводници, които да покрият пет месеца вместо обичайните три.

Това се случва, след като автомобилният производител, който е известен с това, че поръчва толкова чипове, колкото са му нужни за момента, преразгледа своята насока за производството.

В същото време Nissan Motor Co. обмисля да увеличи запасите си от полупроводници от един на повече от три месеца, докато Suzuki Motor поиска от производителите на части да поддържат инвентара на ниво, което да покрива търсенето в продължение на няколко месеца.

Компаниите също се стремят да подпишат дългосрочни договори с производители на полупроводници за няколко години или поръчват един продукт от повече от един доставчик.

Количеството полупроводници, използвани в един автомобил, се увеличава, тъй като дигитализацията в индустрията се ускорява. Според IHS Markit разходите за чипове на автомобилните производители са се увеличили трикратно в сравнение с преди 20 години. До 2030 г., когато се очаква делът на електромобилите от общите продажби да нарасне значително, британската изследователска компания очаква разходите на автомобилната индустрия за чипове да нараснат с 30%.

Междувременно развитието на други индустрии ще затрудни още повече автомобилните производители по отношение на набавянето на чипове.

Повечето автомобилни производители са принудени да намалят текущото производство, отчасти защото някои производители на чипове преустановиха временно работа заради коронавируса.

Ситуацията принуждава Toyota и други автомобилни производители да изместят фокуса си от ефективност към стабилна продукция.

Това търсене на устойчиви поръчки може да излезе извън рамките на проблема с полупроводниците, тъй като автомобилните концерни започват да се конкурират по-ожесточено за материалите и частите, необходими за производството на електрически и други екологични превозни средства.

Търсенето на редки метали, използвани в автомобилните батерии, се очаква да продължи да нараства. Някои минерали са концентрирани в политически нестабилни страни, а мините, където се експлоатира детския труд, са подложени на социален контрол.

Volkswagen и Tesla също се опитват да подсигурят своите интереси при добива на литий и други ключови за електромобилите метали поради времето. Увеличаването на запасите и осигуряването на ресурси нагоре по веригата ще помогне за стабилизирането на продукцията, но ще намали ефективността на управлението, посочва Nikkei.

Времето, необходимо на Toyota, за запълване на своите запаси, се е увеличило с около 40% през последните 10 години до 36,36 дни от март. Сейджи Сугиура, старши анализатор в Tokai Tokyo Research Insititute, споделя, че Toyota е станала по-малко ефективна, тъй като започва да складира "чипове и материали, чиито цени се покачват".

Това не е първата криза, която удря стратегията на концерна. Голямото земетресение, което разтърси Североизточна Япония през 2011 г., беше последвано от големите наводнения, които потопиха индустриалните имоти в Тайланд. И двете бедствия предизвикаха хаос във веригите на доставка.

За разлика от предишни подобни бедствия, въздействието на продължаващата пандемия от COVID-19 е глобално. Това се случва, докато автомобилният пазар преминава към електрически автомобили. И двата фактора принуждават компаниите да променят своите стратегии, изпитани във времето.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Rivian очаква загуба за третото тримесечие от 1,28 млрд. долара