IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Може ли Лука де Мео да спаси Renault?

Новият ръководител на френската автомобилна компания не е поемал толкова големи отговорности досега

21:00 | 30.01.20 г.
<p>
	Лука де Мео може да промени управлението на Renault, която изстрада при 10-годишното ръководство с желязна ръка на Карлос Гон. <em>Снимка: Angel Garcia/Bloomberg</em></p>

Лука де Мео може да промени управлението на Renault, която изстрада при 10-годишното ръководство с желязна ръка на Карлос Гон. Снимка: Angel Garcia/Bloomberg

Връщане към началната точка? Не съвсем, защото автомобилният концерн Renault, който Лука де Мео се готви да управлява, е напълно различен от компанията, която той напусна преди 20 г., пише френският вестник La Tribune.

Италианският полиглот започна кариерата си именно от Renault, след което заемаше ръководни постове в Toyota Europe, Fiat и Volkswagen, където се отличи със забележителното възстановяване на Seat.

Renault: Седем пъти по-голяма от Seat

Но никога досега 50-годишният Де Мео, който е роден в Милано, не е поемал толкова големи отговорности. Renault има 200 хил. служители, произвежда 3,8 млн. коли на година, притежава четири бранда (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors и Lada) и разполага с десетки заводи на четири континента. Лука де Мео променя напълно мащаба в сравнение със Seat, която е ограничена само до Европа и произвежда едва 574 хил. коли на година. Освен това испанската марка е част от семейството на Volkswagen и до голяма степен се възползва от синергиите, платформите и развитите технологии на компанията-майка.

Другата голяма разлика за Лука де Мео е, че Renault е раздирана от политически и индустриални конфликти. Отношенията с френската държава, която притежава 15% от капитала на компанията, са деликатни. След национализирането на концерна през 1945 г. държавата не спира да играе активна роля (дори натрапническа според някои критици) в стратегията на Renault, като понякога преследва политически цели. Освен това компанията трябва да възстанови доверието с Nissan, връзките с която се влошиха значително след ареста на Карлос Гон през ноември 2018 г.

Спад на продажбите

Наследството от предшествениците на Де Мео не е от най-добрите. Renault преминава през период на съмнения, а стратегията на марката показва много тревожни признаци на задъхване. През 2019 г. продажбите на групата намаляха с 3,4%. Марката Renault губи най-много със свиване от 7 на сто, а продажбите на Dacia растат с 5%. По-лошото е, че всички модели от по-високия сегмент претърпяват провал - Talisman, Espace и Koleo не успяха да преминат прага от 60 хил. произведени автомобила през 2019 г. Само от марката Kadjar са били произведени около 125 хил. автомобила, но джипът не е наличен в луксозен вариант, за да донесе печалба. Освен това групата публикува през ноември м. г. предупреждение за влошаване на резултатите си.

За Лука де Мео стратегията на марката може да се окаже първата му важна задача и първи успех. В Seat той не спираше да работи за продукта, следвайки логика на „ценова сила“, или с други думи способността за продажба на най-скъпите коли. За четири години той успя да увеличи средната покупна цена на Seat с близо 1500 евро. Той също така пусна отделна марка, Cupra, за да продава модел с по-висока добавена стойност, без да отблъсква традиционните купувачи на Seat.

Лука де Мео може да оправи и къщичката на Renault. Френският автомобилен концерн излиза от дълъг период на вътрешни проблеми, при който съкращения на служители дестабилизираха екипите. Известен с човечността и средиземноморската си сърдечност, Лука де Мео може да промени управлението на Renault, която изстрада при 10-годишното ръководство с желязна ръка на Карлос Гон.

Силните козове на Renault

Френската автомобилна компания разполага със силни козове – екипи с признати инженери, силни позиции в страните с нововъзникваща икономика (Латинска Америка, Турция, Близкия изток, Русия), квалифицирани дизайнери начело с известния Лорънс ван дер Акер и почти непокътнат имидж на марката. Липсват й ръководители, съсредоточени върху оперативната дейност и стратегията на марката. Лука де Мео ще разчита на Жил Льо Борн, който пое юздите на отдела за научно-развойна дейност в Renault.

Предизвикателствата, които очакват Де Мео, са колосални. Той ще трябва да обърне страницата на Карлос Гон, като в същото време се възползва от оставените му в наследство придобивки (електрифицирането, споделянето на платформи, конкурентоспособност на заводите). За Renault това вече е въпрос на оцеляване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:50 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още