Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Пандемията води до бум на търсенето на складови площи в Югоизточна Европа

България, Румъния и Сърбия привличат инвеститори с висока доходност и ниски разходи за труд

Пандемията води до бум на търсенето на складови площи в Югоизточна Европа

Снимка: Yen Duong/Bloomber

Логистичните и складови компании ускоряват плановете си за експанзия в Югоизточна Европа, където се очаква бизнесът да отбележи силен ръст, тъй като пандемията кара промишлени компании да преместват операциите си близо до основни пазари, пише Ройтерс.

Подобно на други компании в сектора нидерландската Raben отчита повишен интерес от компании, които искат да установят снабдителни вериги близо до основни пазари в Западна Европа, за да избегнат скъпи нарушения като причинените от COVID-19.

Частната компания Raben Group, която оперира в 13 европейски страни, обслужва индустрии като търговия на дребно и автомобилна индустрия, и очаква растящите разходи в други страни с нововъзникваща икономика в Европа да стимулират ръст в югоизточните държави и на Балканите.

Raben и други компании за индустриални и складови площи съобщават, че водят разговори с компании, които искат да преместят част от операциите си от Азия в други части на света, но все още е твърде рано да разкриват подробности.

„Компаниите ще се завърнат в Европа от Азия. Трябва да сме готови да отговорим, когато това се случи“, коментира директорът за Централна и Източна Европа на Raben Томаш Нежицки.

Той допълва, че компанията ще открие три нови складови локации в Румъния тази година, които ще се прибавят към портфейла ѝ от седем локации на фона на ускоряването на плановете ѝ за експанзия.

Установяването в страните членки на ЕС Румъния и България е от голяма полза за тези страни и съседни държави като Сърбия, където често задействането на проекти е по-евтино и по-лесно, казват представители на компаниите и анализатори.

Още по темата
Големият набор от квалифицирана работна ръка в региона и не толкова тежките изисквания за издаване на разрешения за строеж за изграждане на нови обекти помагат за привличането на промишлени компании от по-установени бази като Чехия, коментират оператори на складове и логистични имоти.

Подобряването на пътищата и на друга инфраструктура в Румъния и съседните страни и развития като излизането на Великобритания от ЕС и променящите се отношения с Китай подкрепят перспективите пред тях, допълват източниците.

„Това има потенциал да привлече някои промишлени или логистични дейности в Румъния, особено ако погледнем разходите за труд в промишленото производство, например, които са сравними с тези в Китай“, коментира консултантската компания Colliers International в доклада си за перспективите пред пазара през 2021 г.

Чуждестранните инвеститори са привлечени и от доходността от индустриални и логистични имоти, която през 2020 г. беше между 8% и 10% в Румъния и България и между 5% и 7% в Чехия, Словакия и Унгария спрямо 4,5% в Германия или Франция, отбеляза Colliers.

Заплатите, които в Сърбия са с около три пъти по-ниски в сравнение с Чехия, а в Румъния и България – с около 50%, също помагат за привличането на промишлени компании, казва Андрю Перисън от консултантската компания JLL.

„Големите изисквания на промишлените производители се насочват на юг. България, Румъния и Сърбия – те ще оказват влияние върху целия регион“, смята Перисън, който е генерален мениджър на JLL за Чехия.

Макар че Централна Европа остава привлекателна за логистични компании в сферата на търговията на дребно и за операторите на складови площи благодарение на близостта си до по-големи пазари като Германия, ръстът от онлайн търговци на дребно като eMAG в Румъния също подкрепя търсенето на складове.

Полша и Чехия съставляват най-големите пазари в сектора на индустриалните и логистични имоти сред европейските страни с нововъзникваща икономика със съответно 20 млн. и 9 млн. кв. м складови площи, равняващи се на около 1300 футболни игрища, спрямо 5 млн. кв. м в Румъния.

Но Югоизточна Европа постига по-бърз растеж и наваксва изоставането си. Това кара компанията за строителство на индустриални имоти CTP да се разраства в региона.

Компанията, която постигна годишен ръст на печалбата си от 73% до 98,5 млн. евро, придоби сгради с обща площ от 95 хил. кв. м от австралийската компания Cromwell Property Group през ноември м. г. при най-голямата сделка на румънския логистичен пазар през 2020 г.

Главният финансов директор на CTP Ричард Уилкинсън казва, че компанията планира да увеличи притежаваните имоти в Румъния до близо 2 млн. кв. м до края на 2021 г. в рамките на усилията си да разшири цялостния си портфейл до 7,5 млн. кв. м тази година спрямо малко под 6 млн. кв. м към края на 2020 г.

„Наблюдаваме силно търсене в Румъния, България и Сърбия. Виждаме компании, които се стремят да се завърнат от Азия и очаквам тенденцията да продължи“, допълва той.

Индустриалният и логистичен сектор в Румъния, която е най-голямата икономика в Югоизточна Европа, отбеляза ръст от 43% на годишна база през първото тримесечие с 264 хил. кв. м новоотдадени площи, които се добавят към общия обем от 5,16 млн. кв. м, сочат данни на консултантската компания CBRE.

Сделката на Dacia за подновяването на договор за наем на 68 хил. кв. м складови площи беше най-голямата в сегмента в Румъния през първото тримесечие. Други 600 хил. кв. м индустриални площи се очаква да бъдат построени през очертаващата се като рекордна година, отбелязва Разван Йоргу, управляващ директор за Румъния на CBRE.

„Занапред ще виждаме все повече промишлени компании, които се преместват в Румъния“, коментира той и дава за пример базирания в Индия производител на автомобилни части Sandhar Technologies, който се установи в Румъния през март. Ford Motor също потвърди през април, че ще инвестира 300 млн. долара за производството на нов модел леки автомобили в завода си в Крайова, което е признак за нарастващия интерес от производителите.

„Миналата година търговията на дребно движеше пазара напред, а тази година залагаме на промишленото производство“, казва Йоргу.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от По света
Как смущенията във веригите на доставки на стоки влияят на строителството