IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Моловете били празни поради ниска „култура на пазаруване“ на българина

Необходимо е време, докато българският потребител свикне с модерните възможности за пазаруване, смятат специалисти

16:24 | 12.05.11 г. 47
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: sxc.hu</em></p>

Снимка: sxc.hu

Моловете у нас нямат достатъчно потребители, тъй като на българина е необходимо време да свикне да пазарува в тези нови търговски формати. С други думи, нужно е той да повиши културата си на пазаруване. Това мнение изказаха участниците в панелната дискусия, посветена на бъдещето на търговските центрове у нас, по време на конференцията BalRec, която се проведе вчера.

Според Драгия Драгиев, мениджър Управление на активи в GE Capital Real Estate Central&Eastern Europe, от една страна ниското потребление се дължи на сравнително по-ниските доходи на значителна част от населението. Наред с това обаче трябва да се повиши и културата на пазаруване, за да може потребителите да свикнат да пазаруват в моловете.

По време на конференция за имоти миналата година Васил Райчев, собственик на веригата Hot Spot, която у нас е дистрибутор на над 20 международни марки, каза, че българският потребител трябва да се образова, за да пазарува в модерните търговски центрове.

Подобно становище на конференцията изказаха и други от участниците в панела.

Според Драгиев, макар в по-малка степен, в София също все още има потенциал клиентите, които не са добре запознати с моловете, да започнат да използват и тази възможност за пазаруване. В провинцията обаче има още по-голямо разминаване в нивото на „културата на пазаруване“ с това на столичани. Там търговският център все още не е толкова познат и, за да се повиши неговият потенциал, потребителите трябва да свикнат да го използват, смята той.

Стефан Косев, управляващ партньор в Regent's Property Advisors и бивш изпълнителен директор на веригата хипермаркети „Пикадили“, също каза, че е необходимо време, докато потребителят свикне с новите формати – да обходи един мол, да се ориентира в него и да може да намира по-лесно конкретните магазин, които търси.

На въпрос на Investor.bg защо потребителите се ориентират лесно и пазаруват с охота сравними продукти, но на значително по-евтини цени в по-развитите страни, Венцислав Огнянов, директор "Продажби" на Humanic за България, отговори, че що се отнася за една и съща верига в цените на същите продукти на различните пазари не би трябвало да има значителни вариации. Той каза, че поради мащаба на някои от западните пазари може в конкретни случаи наистина да се предложат по-ниски цени.

Симона Първанова, директор "Бизнес развитие" в консултантската компания Forton International, каза, че заблудата, че молът у нас е скъпа дестинация за пазаруване трябва да се разсее. По думите й много от моловете предлагат продукти във всякакви ценови сегменти, за потребители с различна покупателна способност.

Косев обясни, че става дума за „приоритетно пазаруване“, при което потребителите, в зависимост от своя вкус, разбиране и приоритети, избират дали да пазаруват по-евтини или по-скъпи продукти и за кои точно видове продукти да отделят повече пари и за кои – по-малко. 

Хората сами избират дали да си купят скъп кашкавал или скъп автомобил, каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:49 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

37
rate up comment 15 rate down comment 0
sensei
преди 12 години
Натискът от пренасищането с молове се усеща и ще продължи да нараства. Тъй като те, по дефиниция, са отоплени през зимата, климатизирани през лятото, чисти и с обширни общи пространства, се превърнаха от място за търговия в място за социализация, срещи и разходки на майки с деца, които обаче не допринасят за изпълнение на основното им предназначение. Всичко това, свързано с немалките разходи за поддържането на моловете в търговски вид, води до драстично намаляване на маржа на техните печалби, ако изобщо има такъв. Този факт променя необратимо и срока за възвръщане на вложенитеинвестиции (payback period) според бизнес-плановете на инвеститорите, при условие, че те изобщо имат такива. Българина вече не само пътува, но и живее в чужбина, където, кой знае как, успява и без препоръчваната му от тези люде културата на пазаруване, да си купува най-свободно в тамошните молове. Те пък, о, чудо на чудесата, са в пъти по-евтини за съвсем същата стока, която се продава и у нас. Ето защо препоръчвам на въпросните пишман-мениджъри, да идат да върнат кравите и козите, че са се загубили на Мачу Пикчу у кукуруза, и да не учат тези, благодарение на които ядат бял хляб, как се пазарува!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
36
rate up comment 12 rate down comment 0
shokova terapia
преди 12 години
Искам шоково да фалират и веднага да забравим, че в нашата култура са се появявали някога по някаква си причина, привнесени явления, наречени за кратко МОЛ. Ей затова никога не съм стъпвала в мол и не искам и да стъпя.Купчини бетон и заровени милиони, които се опитват за няколко кратки години да ти ги изкарат през носа и скъсания джоб, алчните и кухи инвеститори, третиращи ни като маймуни. Мерси. Не съм ги молила да ми правят реконструкция на културата, защото изобщо не са ме питали дали да правят бетонните си бункери. Мерси. Пожелавам им фалит.Имам чувството, че някои от тях ще последват историята на мавзолея на Димитров. Културтрегерите май ги е нямало в час по история.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 7 rate down comment 0
smart-ass
преди 12 години
Да точно, МиленК, а до година - две в молове ще гледаме надписи от типа: "90% офф + фрий хоум шиппинг ийвън ту "ДевЕдерЕ" (народен израз за някой затънтен край, планинско селце с път с трошено-каменна настилка).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 7 rate down comment 0
milenkk
преди 12 години
Що не пуснете едни образователни курсове по пазаруване, че да не остане *** народа като не ходи по моловете
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 6 rate down comment 0
milenkk
преди 12 години
Що не пуснете едни образователни курсове по пазаруване, че да не остане *** народа като не ходи по моловете
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 8 rate down comment 0
smart-ass
преди 12 години
Изказването на този Райчев е по-нагло и дебелооко и от изказването на български депутат, член на комисията за борба с корупцията или някой шеф на пътна агенция!!! Българинът не е глупав! Нас най-голямата цел и борба в живота ни е как да не ни преметне някой по-*** или нагъл от нас. Същинска нация от тарикати, далавераджии и "ефтинийкя-джии" сме, но дори и прости, не сме глупави. А на читателите искам да кажа, че покупката на "некви парцалки" за 10-15 долара зад граница и разкарването с тях по София и "стъпянето" по жълтите павета "га, че имаш 4 декара частно гробище" е равносилно на "необезпечена (куха) гъзария от балкански тип". Ако си младок и прекалено се фукаш с някоя "наточена вносна бегачка" може да свършиш "оплезен в кървища" в някоя канавка или крайпътно дърво; ако прекалено се фукаш с дрешки рано или късно свършваш "убито" самочувствие и/или набито "канче" в някоя чалготека. А иначе успех в търсенето на дрешки у "чужденеция".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 8 rate down comment 0
toto 2
преди 12 години
по-скоро този тип магазини са отпреди 10-20 години ,и трябва да се промени "културата на продаване " ,а не на купуване. Все пак сме в Ерата на Интернет и електронна търговия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 7 rate down comment 0
Telerig
преди 12 години
"На калпава ракета, космоса й пречи"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 7 rate down comment 0
krkrkr
преди 12 години
необходимо е време докато си коригирате наемите а оттам и цените на стоките *** Ралчев през това време май некултурния българин ще си пазарува от Италия и ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 8 rate down comment 0
bate Goiko
преди 12 години
Ха-ха-ха, Райчев решил да превъзпитава народа как да пазарува. Е както винаги такива възпитатели завършват бизнеса по един и същ начин, банкрутЪ отвсякъде.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още