IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Моловете били празни поради ниска „култура на пазаруване“ на българина

Необходимо е време, докато българският потребител свикне с модерните възможности за пазаруване, смятат специалисти

16:24 | 12.05.11 г. 47
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: sxc.hu</em></p>

Снимка: sxc.hu

Моловете у нас нямат достатъчно потребители, тъй като на българина е необходимо време да свикне да пазарува в тези нови търговски формати. С други думи, нужно е той да повиши културата си на пазаруване. Това мнение изказаха участниците в панелната дискусия, посветена на бъдещето на търговските центрове у нас, по време на конференцията BalRec, която се проведе вчера.

Според Драгия Драгиев, мениджър Управление на активи в GE Capital Real Estate Central&Eastern Europe, от една страна ниското потребление се дължи на сравнително по-ниските доходи на значителна част от населението. Наред с това обаче трябва да се повиши и културата на пазаруване, за да може потребителите да свикнат да пазаруват в моловете.

По време на конференция за имоти миналата година Васил Райчев, собственик на веригата Hot Spot, която у нас е дистрибутор на над 20 международни марки, каза, че българският потребител трябва да се образова, за да пазарува в модерните търговски центрове.

Подобно становище на конференцията изказаха и други от участниците в панела.

Според Драгиев, макар в по-малка степен, в София също все още има потенциал клиентите, които не са добре запознати с моловете, да започнат да използват и тази възможност за пазаруване. В провинцията обаче има още по-голямо разминаване в нивото на „културата на пазаруване“ с това на столичани. Там търговският център все още не е толкова познат и, за да се повиши неговият потенциал, потребителите трябва да свикнат да го използват, смята той.

Стефан Косев, управляващ партньор в Regent's Property Advisors и бивш изпълнителен директор на веригата хипермаркети „Пикадили“, също каза, че е необходимо време, докато потребителят свикне с новите формати – да обходи един мол, да се ориентира в него и да може да намира по-лесно конкретните магазин, които търси.

На въпрос на Investor.bg защо потребителите се ориентират лесно и пазаруват с охота сравними продукти, но на значително по-евтини цени в по-развитите страни, Венцислав Огнянов, директор "Продажби" на Humanic за България, отговори, че що се отнася за една и съща верига в цените на същите продукти на различните пазари не би трябвало да има значителни вариации. Той каза, че поради мащаба на някои от западните пазари може в конкретни случаи наистина да се предложат по-ниски цени.

Симона Първанова, директор "Бизнес развитие" в консултантската компания Forton International, каза, че заблудата, че молът у нас е скъпа дестинация за пазаруване трябва да се разсее. По думите й много от моловете предлагат продукти във всякакви ценови сегменти, за потребители с различна покупателна способност.

Косев обясни, че става дума за „приоритетно пазаруване“, при което потребителите, в зависимост от своя вкус, разбиране и приоритети, избират дали да пазаруват по-евтини или по-скъпи продукти и за кои точно видове продукти да отделят повече пари и за кои – по-малко. 

Хората сами избират дали да си купят скъп кашкавал или скъп автомобил, каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:49 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

27
rate up comment 8 rate down comment 0
monsy
преди 12 години
По малоумно изказване не бях чувал никога, а уж почти всеки ден гледам телевизия. "Култура на пазаруване" - що за птица е това и може ли тя да се отглежда със заплата 300-500лв. Явно една част от населението (много малка) няма и на идея как живее другата (огромна). А може би не е лошо и самите Мол-ве да вземат да си понамалят малко наемите, та да се започне отнякъде...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 3 rate down comment 1
smart-ass
преди 12 години
Има баце, щото тука селските тарикати в София си мислят, че тази марка е най-гъзарската. И следователно може да отидат да си купят една боя за обувки от този търговски обект, обаче след това ще се ракарват с торбичка на Х&М из цялото Софийско село (точно както провинциалните лондончани правят в Хародс). Плюс това дори и да смъкнеш цената на 30 едва ли ще намериш 6 купувача (молът е вече дискредитиран като "скъпарски"). По-добре "излъжи" един балама, дефектиран от "необезпечена (куха) гъзария от балкански тип", па нищо, че продавачката ще ти "дреме като пръч на сянка (сенкя)". Ха ха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 2 rate down comment 0
radkoDI
преди 12 години
Явно Българите си заслужаваме не само управниците, но и бизнесмените-специалисти - когато не можеш да си свършиш качествено работата и имаш някакво влияние гледаш да ограничиш правата (управниците) или да обвиниш друг или системата (бизнесмените-специалисти). Каквато й да е култура се изгражда, когато я притежаваш и предаваш на поколението си, и обществото съставено от колкото може повече такива като теб има респект към въпросната Култура.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 8 rate down comment 0
absfresh
преди 12 години
Ей вие с ниската култура :):):)Как така не искате да ми платите 500% надценка на дънкито, нали съм ви го сложил в лъскав магазин. Направо трябва със закон да забранят всички магазини извън мола. А тоя Васил Райчев,ако можеше щеше да сложи такса за пробване. то и без това скоро само с пробването ще си останат. Проба и поръчка по интернет на 1/4 от цената.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 7 rate down comment 0
Мажоритаря
преди 12 години
И да споделя един смешен момент, но напълно реален който ми се случи преди 5 години някъде... Фен съм на късите панталони. Преди 5 години просто нямаше от къде да си купиш такива. Нито по молове, нито магазини, нито от Граф Игнатиев, Витошка, Пиротска или която и да било улица.. Само на Илиянци не съм проверявал. Смях... и резил. Хората носят и къси панталони, ало търговците... :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 5 rate down comment 0
Stone_Kold
преди 12 години
има логика..нали трябва да живеят на широко шеф4етата пък и моловете наемите са .......пове4е от скъпи и несъобразени с реалната конюнктура ама еврей кво да говорим пове4е
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 10 rate down comment 0
Мажоритаря
преди 12 години
Леле... :XЧета и не вЕрвам... бия се у главата колко съм ***...90% от дрехите, които имам не са купени от България. Само чорапи си взимам от тук. 100% от парфюмите и техниката ги поръчвам от чужбина. Когато брендове, като H&M, BodyShop си отворят магазини в България може би ще влизам по-често в моловете. Но нали знаете... подобни играчи, ако се появат в България , нашите "търговци" ще фалират. Според мен причината, че ги няма в България големите е някаквакорупционна практика, която не им позволява да навлязат. Друга причина, аз лично не виждам... Как може от H&M на "Оксфорд Стрийт" да си купиш дънки за 15 паунда (35 лева), а същите дънки в мола на Стамболийски да струват 180 лева... Няма абсолютно никаква логика...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 6 rate down comment 0
Stone_Kold
преди 12 години
хората като нямат пари за каква култура говорим?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 7 rate down comment 0
Jay Gould
преди 12 години
Ти си един див балкански субект, който не иска да се научи на култура :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 13 rate down comment 1
Jay Gould
преди 12 години
"Аз чат-пат пазарувам, но като цяло ми е досадно да обикалям дюкяните.Друго нещо, което ме отблъсква от моловете е затвореното пространство и изкуствената светлина най-вече.Взеха и да ги побългаряват малко с тези сергии по пътеките и кафенетата под ескалаторите..." - няма как да не се съглася с теб. Особено ако времето на вън е хубаво, не мога да си представя да изляза от къщи и да се забия пак на затворено. Само изкуствено осветление действа тягостно, вътре не се пуши, тоест не мога да се разхождам да зяпам витрините с цигара в уста, ако вземе и ми се допуши. Липсата на слънце, зелени дървета по тротоарите и на въздух почва да ме изнервя. Зимата или като вали о.к. ама иначе за какво да се завре човек вътре? Според мен моловете са за хора от село дошли в големия град. Хора които цял живот живеят в къща, на открито и за тях това е нещо ново. За градски жител обаче това е все едно от една кутия да се напъха в друга! Че бетон, стъкло и метал има навсякъде..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още