IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Унгария наложи данък от до 40% върху приходите от реклама в медиите

Очаква се мерките да засегнат силно водеща телевизия, собственост на германската RTL

12:36 | 12.06.14 г. 12
Автор - снимка
Създател
<p>
	Унгарските медии често имат протестни акции. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Унгарските медии често имат протестни акции. Снимка: Ройтерс

Унгарският парламент одобри въвеждането на нов данък върху приходите от медийна реклама. От детайлите на текстовете и една промяна, приета в последния момент, става ясно, че от пълната строгост на закона вероятно ще бъде засегнат само RTL Klub - собственост на базирана в Люксемург дъщерна компания на германския концерн RTL, пише германският всекидневник Die Welt. Очаква се в бъдеще медийната компания да бъде принудена да превежда 40% от приходите си от реклама на държавата.

Законът предвижда годишните приходи от реклама на медийните компании да се облагат според размера им, като в най-високата си част данъчната скала може да достигне 40% за приходи над 20 млрд. форинта (над 65,5 млн. евро).

„Това е краят на медийната свобода в Унгария“, заяви регионалният директор на RTL Андреас Рудас в интервю за друг германски вестник - Handelsblatt. Но медията припомня, че и досега този край на медийната свобода в Унгария е бил провъзгласяван неколкократно и е възможно и новият закон да не погребе окончателно медиите. Така например в началото на декември 2010 г. унгарските вестници излязоха с празни първи страници заради новоприет медиен закон, който позволява създаването на институция за контрол на обществените и частните медии. След редица протести и международни критики парламентът прие смекчен вариант на текстовете.

Факт е обаче, че новата ставка натоварва един бранш, който и без това страда от спадащи приходи и засилващи се опасения за бъдещето. Вероятно и това обяснява факта, че почти всички унгарски медии протестираха срещу текстовете или поне изказаха силна критика Това направиха дори и близките до правителството медии, като считаният за орган на управляващата партия „Фидес“ вестник Magyar Nemzet и консервативният телевизионен канал Hir-tv.

Преди по-малко от седмица най-влиятелните телевизии и радиостанции прекъснаха в знак на протест емисиите си за 15 минути, а вестниците и основните сайтове оставиха заглавните си страници празни. Според медиите новият данък ще донесе на държавата приходи от най-много 9 млрд. форинта (30 млн. евро), но за сметка на това загубите за икономиката ще са за над 40 млрд. форинта. Счита се, че въвеждането на новата регулация може да доведе много медии и рекламни агенции до фалит. 

Последна актуализация: 08:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 13 rate down comment 8
bgMan
преди 9 години
Не така повърхностно.Унгария търси своя път към свободата след като осъзна каква голяма лъжа е ЕС и МВФ особено що се отнася до равнопоставеност, просперитет и свобода да решаваш кое е най-доброто за теб.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 10
MZ/X
преди 9 години
Чисто мафиотски похвати! Новият данък ще направи губещи водещите медии в Унгария и след това близки до управляващите ще ги изкупят за жълти стотинки :(Явно членството в НАТО и ЕС не е никаква гаранция за свободата на словото и демокрацията в Източна Европа :(
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още