IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Прекрасният живот на Уан Дзиенлин

Най-големият имотен магнат в Китай възнамерява да превземе и развлекателната индустрия, пише в свой анализ The Economist

22:03 | 28.02.15 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Уан Дзиенлин е реден със златна лъжичка в устата. Баща му е бил военен комунистически герой, като се биел рамо до рамо с Мао. Благодарение на влиянието му синът успява да се присъедини към Народноосвободителната армия едва на 15 години и така избягва най-страшното от т. нар. Културна революция. След 17 години в армията той решава, че бъдещето няма да принадлежи на генерали, а на предприемачи. Така през 1988 г. той основава своя компания за недвижими имоти в североизточния град Далиен, използвайки кредит от 80 000 долара, пише в свой анализ The Economist.

Компанията му, Dalian Wanda, сега е най-големият частен оператор на недвижими имоти в Китай, като разполага с отворени или готови за откриване молове в 100 града. През миналата година приходите от продажби нарастват с 30% на годишна база до 243 млрд. юана (40 млрд. долара).  Емисията от IPO-то на поделението за имоти през декември на стойност 3,7 млрд. долара доведе до ръст на състоянието на Дзиенлин до над 25 млрд. долара, като така той се съревновава с основателя на Alibabа Джак Ма за титлата „най-богат“ китаец. Сега обаче този владетел на недвижимите имоти на Китай иска да се глобализира и да диверсифицира бизнеса си от недвижимостите. 

И прави това със стил. Никой не би очаквал утрото да започне с бумтяща дискотечна музика, дългокраки красавици и шампанско. Но точно това прави Уан, който обожава частните самолети и лъскавите яхти (да не забравяме, че е собственик на Sunseeker, британският производител на лъскавите яхти от филмите с Джеймс Бонд), когато решава да отпразнува своята последна сделка на 10-и февруари. В балната зала на Sofitel Wanda hotel в Пекин той полива сделката за 1,2 млрд. долара за покупката на InFront Sports & Media, която притежава част от маркетинг правата за Световното първенство по футбол. Преди месец Уан придоби и 20% от футболния клуб Атлетико Мадрид. Той освен това е напът да стане най-големият собственик в света на петзвездни хотели, като купува такива в Сидни, Лондон, Чикаго и Лос Алджелис. 

Холивудските колоси бяха изненадани, когато един азиатец, за когото дори не бяха чували, придоби през 2012 г. за 2,6 млрд. долара AMC, голяма, но изпитваща финансови трудности верига американски киносалони. Мнозина се подиграваха на плановете му да вложи 8 млрд. Долара за най-големия в света студио комплекс в източнокитайския град Циндао. Но са се засрамили от грешната си преценка, когато Леонардо ДиКаприо, Джон Траволта, Кейт Бикинсейл и други знаменитости пристигат за откриването му през 2013 г. Сега се носят различни слухове, че китаецът вече е хвърлил около и на Lionsgate, студиото, което стои зад „Игри на глада“. 

Уан възнамерява да трансформира Dalian Wanda в глобален развлекателен колос от ранга на Disney, който планира да открие догодина своя Shanghai Disneyland. Той мечтае за сделки, които да увеличат годишните приходи от продажби до 2020 г. до 100 млрд. Долара, една пета от които да идват извън Китай. И счита, че може да стане глобален играч, като Google и Walmart.

Ясно е, че Уан е човек с наполеоновски амбиции. Годините в армията, където се издига от граничар до командир на полк, очевидно имат своята роля. Сега той е на 60, но има стройна фигура и изправена стойка. Също така и държи на строга дисциплина на работното място. Служителите са глобявани, ако нарушат консервативния дрес код.

Въпреки това магическата му кариера и неограничените му разходи повдигат няколко важни въпроси за бъдещето на Dalian Wanda. Могат ли фонтаните с пари, финансиращи гигантските придобивания, например на молове, да пресъхнат, ако китайските потребители преминат към пазаруване онлайн? Дали диверсификация към стимулиращи егото индустрии, има смисъл? И дали тесните му връзки с правителството, които до този момент му се отплащаха добре, няма да окажат лоша услуга в бъдеще?

Нека хвърлим поглед към заплахите за неговия ключов бизнес – този с имотите. Империята от магазини на компанията е изправена пред двойна опасност – отслабващ имотен пазар и растяща онлайн конкуренция. Според анализ на Jones Lang LaSalle общата площ в моловете в най-големите 20 града в Китай ще се увеличи от 62 Млн. кв. метра до 87 млн. кв. Метра до две години. Освен риска от свръхпредлагане пада и цената на земята, с която са гарантирани заемите на предприемачите. Тези два проблема са още по-сериозни в по-малките градове на страната. 

Засега обаче Wanda изглежда силна. Проучващ групата анализатор счита, че стратегията за строене на молове само в центровете на по-малки градове спрямо тактиката на конкурентите, които избират по-евтини парцели в края на градовете, значи, че „проблемът със свръхпредлагането е по-малък за Wanda“. Оскар Чой, анализатор от Citigroup, посещава молове с марката Wanda Plaza в малки и големи градове, е впечатлен от ефективния мениджмънт и притегателната им сила. 

И всичко това подпомага компанията в борбата ѝ срещу разпространението на е-търговията, която вече сериозно удари редица китайски магазини. През август компанията стартира смесено дружество с Baidu и Tencent, две водещи китайски интернет компании, на стойност 5 млрд. юана. Чрез услугите ѝ клиентите ще използват смартфоните си, за да подберат дадена стока, но след това са насочени към физически магазини, където могат да я закупят. Наскоро  Wanda купи и 99 Bill, местна компания за онлайн разплащания. 

Като част от този план Wanda снабди всички свои молове с Wi-Fi и Bluetooth сензори, за да може клиентите ѝ да бъдат наблюдавани. Ново приложение, което ще бъде пуснато скоро, ще обсипва клиентите с промоции и информация, още щом влязат в мола или при паркирането на паркингите. Потребителите ще могат да разглеждат стоки по рафтовете, но да плащат за тях с мобилните си телефони. А след това стоките могат да им бъдат доставяни до домовете.

Инвестиционната банка Citigroup прогнозира, че чистата печалба от имотното поделение ще продължи да расте, като ще се повиши двойно от 2014 до 2016 г. до 22,8 млрд. Юана. Моловете на Wanda имат забележително висока запълняемост. Компанията изглежда добре на фона на конкурентите ѝ и по отношение на приходите, генерирани от инвестиционните имоти, които ще нараснат до 21 млрд. юана през тази година – ръст с една трета на годишна база.

Различни изследвания показват, че най-засегнати от електронната търговия са стоки, които Уан нарича „стоки от потребителска кошница“ - дрехи, електроника, аксесоари. Продажбите на този вид стоки спадат и в неговите молове. За да компенсира този спад, той експериментира в ново поле – караоке барове, културни програми и други подобни неща, които не са налични онлайн.  Wanda тласка своите наематели в моловете си в тази насока. Онези от тях, които предлагат такива услуги, сега заемат около 40% от общата търговска площ на компанията.

Диверсификацията на концерна към тематични паркове, производство на филми и развлекателни услуги следва същата логика – да се предложи нещо, което не може да бъде направено онлайн. Тъй като китайският модел за икономически растеж чрез модел, обоснован на инвестициите, отстъпва за сметка на този, фокусиран върху потреблението, изглежда сигурно, че секторът на услугите в страната ще се разширява в бъдеще. Китайското правителство възнамерява да подкрепи настъплението на местни компании в тази насока, а Уан сякаш е предприемачът с най-големи връзки в страната. 

И тук иде най-важният въпрос – какво биха означавали тесните връзки на Уан с елита на страната за бъдещето на Dalian Wanda? Той е дългогодишен член на Комунистическата партия и е бил депутат в Народния конгрес. CCTV, главната държавна телевизия, го избра за „Икономическа личност на годината“ цели два пъти. 

С дизайнерските имоти луксозните си яхти и екстравагантните си партита Уан рискува да изпъкне много на фона на Китай, който се превръща в Кромуелска страна.  Едно е сигурно – той заслужава уважение за това, че изгради мощна бизнес империя. Но с нарастването на амбициите му някои инвеститори могат да счетат достойните му за завист контакти за нарастваща уязвимост. Синът на партизанин би следвало да знае, че от време на време партията неочаквано и внезапно разкъсва собствените си хора, заключава още The Economist.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:01 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още