IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

САЩ виждат бъдещето на млечната си индустрия в Китай

Нова Зеландия и ЕС вече имат нов конкурент на пазара на млечни продукти

14:07 | 15.06.14 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Повишеното търсене на млечни продукти по света, особено в Китай, направи за американските фермери това, което селскостопанската политика не успя за десетилетия – да продаде всичкото мляко, произвеждано в страната, на рекордно високи цени, пише BusinessWeek.

Добрите резултати се дължат на голямото търсене от страна на увеличаващата се средна класа в глобален план, но и на неуспехите на други места. В Китай индустрията с млечни продукти се сблъсква с производствени проблеми и по-слабо доверие от страна на потребителите във връзка с опасения за безопасността на храните. Нова Зеландия, която е световен лидер в износа на млечни продукти, пък не успя да посрещне нуждите на чуждестранните си клиенти през 2013 г.

На фона на всичко това през първото тримесечие на 2014 г. стойността на американския експорт на млечни продукти нарасна с 39%.

По думите на Алън Левит, говорител на Съвета по износ на млечни продукти на САЩ, износът нараства постоянно през последното десетилетие, но ръстът от миналата година е доказателството, че САЩ могат да бъдат ключов играч на световния пазар на млечни продукти.

“Принципно бяхме концентрирани върху местната индустрия и се страхувахме от глобализацията, а не се наслаждаваме на възможностите, които тя ни носи“, заяви Ричард Смит, главен изпълнителен директор и президент на Diary Farmers of America. Той твърди, че за кратък период от време всичко това се е преобърнало на 180 градуса.

Групата на Смит отваря фабрика в Невада през април. Задачата ѝ е да произвежда пълномаслено сухо мляко за чуждестранните пазари. Това е и първият по рода си такъв завод в САЩ. Американските фабрики за млечни продукти обикновено произвеждат обезмаслено мляко на прах, което не е популярно в чужбина.

Глобалното търсене поне засега освободи американските млекопроизводители от цикъла на слаби продажби, разчитане на подкрепата на правителството и затварянето на ферми. През последното десетилетие се наблюдаваше срив в цените (последно през 2009 г.) и консолидации.

Постепенно малките ферми бяха заместени от много по-големи, в някои от които живеят хиляди крави. За фермерите, които са оцелели през тежките години, последните резултати са наистина забележителни.

Средната цена за млякото през април беше 25,30 долара за 100 паунда, абсолютен връх, постигнат в момент, в който цените на фуражите останаха ниски. За сравнение цената на млякото през април 2009 г. беше 12,15 долара за същото количество, с коригирането съобразно инфлацията.

“Това е много добър обрат на събитията“, твърди Кен Нобис, който има мандра в Сейнт Джон. По думите му перспективите пред бизнеса с млечни продукти са „много розови“ в момента.

Фактът, че чуждестранните клиенти съживяват пазара на млечни продукти е изпълнен с ирония. От 30-те години на миналия век федералното провежда упражнява скъпа, протекционистка и спорна политика в подкрепа на земеделските производители.

Последна актуализация: 19:38 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от виж още

Коментари

Финанси виж още