IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Йордан Недев: Първите нови вагони ще влязат в употреба в края на август

Предстои сериозна ревизия на безплатните услуги в железопътния транспорт, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД

08:00 | 03.07.12 г. 10
<p>
	Йордан Недев, <em>снимка: личен архив</em></p>

Йордан Недев, снимка: личен архив

- Какво се случва с първите 12 вагона, които БДЖ закупи от Турция?

Бяхме в Турция, успяхме да влезем във вагоните и обстановката отвътре изглеждаше приятна. Ще бъда един от първите, които ще ги пробват, когато пристигнат в България. Не е достатъчно условие просто да пристигнат у нас, за да бъдат пуснати в употреба. Те трябва да получат съответния лиценз от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

- Къде ще бъдат сертифицирани вагоните?

Много са процесите, които текат в сертификационна процедура. Най-основният е при производството по договора с турската фирма. Те трябва да организират това сертифициране и да се обърнат към институция, която има право да оценява подвижен състав за Европа. Само такава институция може да одобри тези вагони.

Турската компания е сключила договор с британска сертифицираща организация. Важно е да се отбележи, че по договор турският производител ще покрие всички разхoди за сертифицирането.

- Коя е организацията?

Името й е Correl Rail и седалището й е в Лондон. Знам със сигурност, че когато вагоните пристигнат тук, един от важните документи няма да го има и това е този за тестовете за движение при скорост 160 км/час, които ще се правят в България.

- Къде ще бъдат извършени тези тестове?

Това в момента се уточнява между моите колеги в Пътнически превози и изпълнителната агенция, защото ние нямаме много трасета, които да са пригодни за движение на влакове със 160 км/час. В момента се завършват няколко такива високоскоростни трасета и вероятно на едно от тях ще се проведат тези тестове.

Иначе се очаква първите 12 вагона да са у нас до края на юли месец.

- Британската фирма ще присъства ли на сертифицирането тук в България или ще се наложи вагоните да бъдат извозени до Англия, за да бъде извършено сертифицирането?

Със сигурност вагоните няма да бъдат изпращани в Англия за тяхното сертифициране. Нашата изпълнителна агенция ще се занимае с тестването. Не знам дали ще има представители на английската фирма у нас, но със сигурност нашата изпълнителна агенция трябва да даде лиценза им за България.

- А как ще бъде извършен контрол върху сертифицирането?

Те няма причина да извършват контрол, защото тази фирма е сертифицирана за Европейския съюз и нашата изпълнителна агенция не е по-висш орган от сертификационния орган за Европейския съюз. Единствено тестът за движение при 160 км/час ще се прави на местна почва.

- Кога ще влязат в употреба новите вагони?

Очаква се да влязат в употреба в края на август. Разбира се конкретна дата няма как да бъде спомената, защото предстои да бъдат направени тестовете, освен това трябва да видим имаме ли на разположение необходимата документация. За нас е изключително важна сигурността на пътниците, затова първо ще се убедим, че вагоните отговарят на всички изисквания за сигурност.

- А кога ще дойдат в България останалите 18 вагона?

Останалите 18 вагона трябва да пристигнат в България до края на годината, на две партиди.

- Кога се очаква влаковете в България да започнат да се движат по-бързо?

Надяваме се да се случи скоро. През последните 2 години се инвестираха много средства в подобряването на инфраструктурата. Надяваме се да можем да си купим и нов подвижен състав по оперативна програма “Транспорт”, който ще може да поддържа по-висока скорост.

- Как ще рефлектира това на цените на билетите?

Със сигурност няма да бъдат същите. Не говорим за промяна в момента, но ако драстично скочат енергоносителите, ние няма как да не отговорим адекватно на това. Токът и дизелът при нас са основни разходни пера. Не очакваме повишение на цените до края на годината, но все още не е сигурно.

- Ще бъде ли модернизирана скоро централната гара в София?

Спирките и гарите не са собственост на БДЖ, а на Национална компания "Железопътна инфраструктура", която е отговорна за тяхната поддръжка. Проектът за модернизация на големите гари минава изцяло през тях и е свързан с техни планове, които все още не са ясни.

- А какво се случва с концесиите на големите гари?

Към този етап нямам информация, че нещо съществено се движи в тази посока. За много места се говореше, че гарите могат да се дадат на концесия, но не знам докъде е стигнал процесът. Със сигурност идеята е добра, защото някои от тези места са архитектурни паметници и са много красиви сгради. Неправилно е да гледаме как с времето се рушат.

Ако външният им вид бъде подобрен, със сигурност ще направят пътуването на хората много по-приятно. Ние от БДЖ имаме основен интерес гарите да изглеждат добре, защото там наши клиенти пребивават преди да се качат на влака, но те не са наша собственост и няма как да изискаме от инфраструктурната компания да ги привежда в нормален вид.

За тях те не са чак толкова важни. Те правят ремонти на помещенията, които ползват, а всичко останало си остава за наша сметка. Ако ние инвестираме в техния ремонт, това ще рече, че подаряваме пари на инфраструктурата. Друг е въпросът защо ние им плащаме наем, къде отива той и защо не бъде инвестиран в подобряването на състоянието на гарите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:08 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

10
rate up comment 4 rate down comment 1
Deamon
преди 11 години
Сумите за безплатните карти от 230-240 млн. са наистина стряскащи и е чудно от къде ги извадихте!! При условие, че картите, които служителите от НК ЖИ ползват, се заплащат. Как може да искате по 4 600 лв. за една такава карта за година!!! И Панталей Пътника не може да направи пътувания на такава стойност !!! А тези карти се ползват преди всичко за отиване до работните места, които са на не повече от 40 км средно. Всяка нормална фирма осигурява превоз на работниците си. Вие мислите, че с икономия от картите ще оправите железниците. Не - няма ! Спрете корупцията, сделки под масата и кражбите от тази голяма компания - това ще донесе много по-голяма полза!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 0
GRio
преди 11 години
Нали се сещате, че покупката на подвижен състав вероятно се прави чрез обществена поръчка - и че победителят е този, който я изпълнява...?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 2
FINTA
преди 11 години
Горна Оряховица и Карлово. Допълвам! Заводите мухлясват, ние турски вагони купуваме...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 1
TGV
преди 11 години
Наистина трябва да се даде отговор защо вагоните не се произвеждат в България. Доколкото си спомням има заводи в София, Русе и Дряново. Освен това можеше да се опитат да правят композициите за метрото тук. Защо трябва да стимулираме чужди икономики, като нашата има нужда от това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 2
elena.kalpakchieva
преди 11 години
Защото в България няма нужната производствена база.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
FINTA
преди 11 години
Само не разбирам защо не се произвеждат в България?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 0
data
преди 11 години
Все по ярко се очертава разделението на България на северна и южна . Всички инвестиции за инфраструктура : като магистрали , метро , модернизация на жп инфраструктурата са в южна България . Северна България видимо запада п.п. Срока за производството на спални вагони е доста дълъг , трябва доста добре да се планира поръчките съобразно излизането на състава от експлоатация . Видно е че предишното ръководство на БДЖ не се интересувало от това
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 1
VBT
преди 11 години
И нови вагони да купят по-бързо от няма да пътуват. Проблем са линиите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 0
optional
преди 11 години
и толкова са им много. синдикатите им са най-любимите ми хора на света - при всеки опит за промяна - оп, стачка. Браво, Недев, продължавай да ги громиш
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 5
Грую Груев
преди 11 години
За какво са ви спални вагони в края на август - та нали основните пътувания със спални вагони са през лятото за морето???? Знаеш ли значението на думата безплатни карти и защо, ако никой не трябва да има привилегии в тази държава, ушевите се увлняват на 45 години с 20 брутни заплати, защо *** не си плащат тока и т.н. и т.н. Знаеш ли, че тези хора бачат за по 600-700 кинта (машинисти), знаеш ли на какви влакове се движат, знаеш ли каква отговорност носят, знаеш ли колко хора пътуват ежедневно в БДЖ до работното си място и колко са важни тези карти и т.н. и т.н., както почти всички в това тиквено правителство - скоро ще чукне 12-ия час и пепеляшки като теб пак ще бъдат употребени и изоставени, ще ви остане само балът, на койтоопукахте народните пари....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още