IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

М. Михова: Виното от типични български сортове ни откроява на чуждите пазари

Биовиното е абсолютен хит в САЩ, заяви представителят за България на Concours Mondial de Bruxelles

07:50 | 27.11.15 г. 6
<p>
	<em>Снимка: личен архив</em></p>

Снимка: личен архив

- Как подбирате избите, с които работите?
 
- Търсим хора, които имат дългосрочно виждане, сериозни собственици с дългосрочно намерение да развиват продукта и избата, с необходимото търпение.
 
Работим с Bessa Valley, Katarzyna, „Славянци“, Edoardo Miroglio – сериозни хора, които показват постоянство и добри продукти, с виждане как виното и България трябва да се популяризират, защото продажбите идват оттам.

- В какъв ценови клас предлагате тяхното вино?

- Не предлагаме вино от най-ниската категория. На белгийския пазар най-евтините вина като крайна цена са 4 – 5 евро и стигаме до 30 евро за бутилка и нагоре. В САЩ цените са от 11 до 30 – 40 долара за бутилка.

Най-продаваните вина в супермаркетите в Бенелюкс – около 80% са под 5 евро. Това показва тенденция – там се консумира огромно количество от напитката, но в ценова гама, която е много конкурентна. В последните години българските производители са с по-високи цени, които изобщо не ги правят конкурентоспособни.

Ние наложихме на белгийския пазар и в САЩ по-скъпи вина. Например продадохме преди няколко години в белгийска верига шампанското на Миролио. То е в по-висока ценова гама заедно с „Енира“ или Leva на „Славянци“. В Люксембург продаваме резерви – качествени и на по-висока цена.

- Към кой ценови клас трябва да се ориентират производителите, ако искат да изнасят?

- За да се продаде виното в белгийски супермаркет за 5 евро, трябва да излезе на съвсем разумна цена. А малко са и фирмите с големи лозови масиви.

В САЩ има магазини с над 8000 вида вино. Вместо да се гони количеството, може да се развиват типичните български сортове. Не поредното каберне и мерло, много повече ще се отличим с мавруд или мискет. Те показват, че сме страна с традиции. Особено в САЩ – те предпочитат да опитат нещо различно и ново.

В Европа местните сортове се възприемат по-лесно, когато са в бленд с познат сорт. Докато в САЩ биха предпочели чист мавруд.
 
- Как оценявате развитието на винения туризъм в България до момента?  
 
- Българските производителите се опитват да развият сами винен туризъм, но засега няма видимост на местните инициативи.
 
Въпросът е, ако някой поиска оферта за винен туризъм в България, можем ли да му представим цялостна програма за обиколка на избите, съчетано с туристически забележителности. Това трябва да дойде като съвместна инициатива на Министерството на туризма и Министерството на земеделието – наличните инициативи да се обединят, да се направи карта и да се привличат туристи.

- Много се коментира загубата на руския пазар за българските винопроизводители. Какви са алтернативните дестинации? 

- България е продавала милиони бутилки в Русия в миналото, но с по-ниска цена и качество. Сега САЩ и Китай са перспективни пазари, те могат да погълнат огромни количества, с различно качество и цена.
 
- Какви са последните модни течения в консумацията на вино?
 
- Хората се пренасочват от по-тежките вина, отлежали в дъб, към по-леки и по-плодови. Това зависи много от културата и традицията. Например в Холандия се консумира вино най-вече преди или след хранене, което налага по-леки вина.

Определено има интерес към биопроизводството без сулфити. Засега това е нишов пазар в Европа, но в САЩ е абсолютен хит. Ние имаме изби, които правят такова вино и това е едно от нещата, които България може да предложи.
 
Меглена Михова е завършила френска езикова гимназия в Пловдив и право в университета "Асас" в Париж. В момента управлява две компании – най-старата консултантска фирма в Брюксел в областта на европейското право и политика (EРРА) и Probegex, фирма за маркетинг и износ на българско вино. Concours Mondial de Bruxelles избра Probegex за  официален партньор за организиране на конкурса през пролетта на 2016 г. в Пловдив.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:35 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 8 rate down comment 0
be_google
преди 8 години
БИОвино маце се продава в цяла Западна Европа по 3 евро бутилката, срещал съм и промота по 2,50. Реколта 2013-2014 бяло и червено....докато го закарате у америка ще стане златно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още