Първо построй, после мисли. Това явно е главната стратегия за градско строителство в Китай през последното десетилетие. В Джънджоу – столицата на провинция Хенан, този подход е дал противоречиви резултати и само допреди няколко години новата строителна зона към града се превърна в най-големия град-призрак в Китай с хиляди празни и рушащи се жилища, офиси и инфраструктура, пише CNN
Напоследък обаче се наблюдават признаци на живот и ситуацията като че ли започва да се променя. През последните празнични дни паркът в градчето - зелен оазис на върбови дървета, езера и фонтани, заобиколен от блестящи нови кули от стъкло и стомана, привлече доста посетители.
На фона на пищната зеленина се забелязват новобрачни двойки, които си правят професионални фотосесии. Някои от тях са пропътували хиляди километри, просто защото са разбрали за това място и са поискали то да стане фон на спомените им от сватбения ден.
Въпреки потока от хора, които просто се разхождат в района, посетителите споделят, че цените на жилищата там не са им по джоба. Статистиката сочи, че средният месечен доход в Джънджоу е 483 долара, а кв. м жилищна площ в празните лъскави кули започва от 1 660 долара и се очаква да продължи да расте. Същевременно правителствените мерки за затягане на пазара и облекчаване на ценовото бреме не дадоха кой знае какъв резултат.
Урбанизацията обаче си казва думата. В началото на миналата година вече повече от половината население в Китай е живяло в градовете, като до края на 2030 г. се очаква градското население в страната да надмине 1 млрд. души. Това означава, че има надежда призрачните градчета да се населят, тъй като градовете ще имат нужда дори от по-мащабно строителство.
Основното предизвикателство пред китайските власти обаче не е строителството, а как да го направят по-достъпно за хората, отбелязва медията.
Въпреки че населението на Джънджоу се е увеличило с 30 на сто в периода 2000-2010 г., и към днешна дата е над 9 млн. души – почти колкото населението на Ню Йорк, Лондон или Банкок, местните споделят, че новите квартали са изключително бедно населени и там има доста празни апартаменти.
Въпреки това строителството тече с пълна сила, като няколко небостъргача с жилища са на различен етап и без ясен план как точно ще бъдат населени, тъй като хората не купуват. Някои от инвеститорите обаче осъзнават, че трябва да свалят цените. На един ъгъл например студентки раздават рекламни листовки, според които купувачите на жилище в комплекса "Harmony Building" могат да вземат „два етажа на цената на един“.
В офиса на друга компания пък споделят пред CNN, че откакто са понижили цените, всички апартаменти в техните сгради вече са продадени. Други жилищни комплекси пък привличат потенциални клиенти с допълнителни услуги, като кино, фитнес, шопинг центрове, ресторанти и т. н.
При все това раздвижване обаче някои от инвестициите са „кухи“. Много китайски богаташи предпочитат да инвестират в имоти, вместо да си държат парите в банките, тъй като лихвите са колкото инфлацията. Това, че са купили цели сгради, не означава, че ще ги ползват, но пък сделките все по-агресивно дърпат цените нагоре.
Един от тези крупни инвеститори, пожелал анонимност, коментира пред CNN, че след още 10 години нещата ще бъдат различни и няма да има и помен от призрачния град. Икономисти пък заключават, че с тези темпове на урбанизация нещата няма как да се случват едновременно бързо и без никакви грешки.


Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
Най-големият син на Болсонаро ще се кандидатира за президент на Бразилия
преди 12 години "Първо построй, после мисли." - Това е основната стратегия и на българските пишман-строители. отговор Сигнализирай за неуместен коментар