IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Колко тежка ще е кризата за собствениците на молове в Турция?

Ако икономиката на Турция се срине, локацията ще е от значение за живота на търговските центрове, както и изобретателността при привличането на посетители

09:15 | 06.03.14 г. 1
<p>
	Близо две трети от модерните търговски площи в строеж в Турция, които тази година ще бъдат завършени, се намират в Истанбул. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Близо две трети от модерните търговски площи в строеж в Турция, които тази година ще бъдат завършени, се намират в Истанбул. Снимка: Ройтерс

Принципът в южноамериканската страна е бил „Нека всички заедно да преминем през това“, посочват от International Council of Shopping Centers. „Дори и магазините да не плащат наеми, най-важното е търговският център да е жив и да оцелее“, коментира Майкъл Кършивал, главен изпълнителен директор на Международния съвет на търговските центрове (ICSC).

Турция от векове е център на оживена търговия, но еволюирането на търговския сектор в по-модерен вариант се случи сравнително скоро. С разрастването на средната класа се увеличаваше и броят на моловете в страната – до 236 през 2008 г. от 106 през 2005 г. В периода 2005-2013 г. модерното търговско пространство в страната е нараствало с по около 820 хил. кв. м годишно, което е с около 20% на година, сочат данни на Cushman & Wakefield.

В края на 2013 г. общото предлагане на търговски площи в молове възлиза на 9,4 млн. кв. м в 336 шопинг центъра. Тази година се очаква да бъдат завършени нови 1,5 млн. кв. м отдаваема площ, като почти две трети от нея се намира в Истанбул.

Данни на CBRE показват, че наемите на помещения в първокласните молове са нараснали до 200 долара за кв. м през последното тримесечие на 2013 г. от 80 долара по същото време на 2008 г. Кризата обаче осезаемо удря пазара и апетитът на инвеститорите за търговски центрове намалява и едва ли ще се възстанови преди президентските избори.

Според някои инвеститори турският пазар на молове преминава през временни затруднения и все още има накъде да расте. Населението на страната устойчиво се увеличава, както и делът на младите хора до 30-годишна възраст. Увеличава се и покупателната способност на населението, което се отразява позитивно на вътрешното търсене. Според Турския съвет на инвеститорите в търговски центрове годишните продажби на дребно в моловете през 2013 г. са се увеличили до почти 20 млрд. евро, което е с 15 на сто повече спрямо 2012 г.

Освен това, въпреки резкия ръст на предлагането на модерни търговски площи, средно на 1 000 души население се падат по 122 кв. м при средно ниво за Европа от 247 кв. м.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 20 rate down comment 1
jujo_si
преди 10 години
Да отидеш да инвестираш в чужда страна особено пък нестабилна такава е риск и се прави с пари които така или иначе имаш в повече, така че да не ги жалим тези. имали, инвестирали, загубили. Ако бяха спечелили щяха да спечелят много над нормалното заради поетия риск.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още