IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Строителството изпраща успешна година, но се ослушва за нова криза

Общият обем на строителната продукция в България достига почти 7 млрд. лева към края на първата половина на годината и продължава да се увеличава

09:00 | 24.12.19 г. 5
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

След дългогодишно затишие най-накрая има и обществена поръчка за строителство на тунела под връх „Шипка“ - съоръжението, с което ще се осъществява най-бърза връзка между Северна и Южна България при Габрово и Стара Загора. Очакваната цена на обекта е около 500 млн. лева, съгласно разчетите на Пътната агенция.

Тунелът под „Шипка“ е част от обхода на Габрово, чието строителство започна през 2013 г. Линейната пътна инфраструктура от обхода е почти завършена.

В края на 2018 г. правителството реши да отпусне над 1,3 млрд. лева от бюджета на държавната компания "Автомагистрали" за изграждането на над 130 км от магистрала Хемус – на практика цялото недостроено трасе от пътен възел „Боаза“ до пресечната точка с пътя от Русе до Велико Търново. В края на тази година кабинетът отпусна още почти 1,4 млрд. лева за доизграждането на магистралата. Магистралата трябва да бъде завършена през 2023 г. От нея са построени малко под 200 км.

Напредва работата по участъка от магистрала „Европа“ от границата със Сърбия посока София. По трасето се осъществяват археологически проучвания, а в края на 2019 г. Пътната агенция получи и средства за разплащане на строителни дейности в отсечката от Драгоман до Сливница. Този участък трябва да е готов до 2021 г. Започва и работата по отсечката от ГКПП „Калотина“ до Драгоман. Последната отсечка от магистралата е от Сливница до Северната скоростна тангента на София. Предстои да стартират отчуждителните процедури.

Започна и строителството в участъци от пътя Видин – Ботевград. За друга отсечка има избран изпълнител – фирми от групата на „Геотехмин“, но „Трейс груп холд“ обжалва търга. Междувременно правителството увеличи парите за пътя с близо 800 млн. лева.

Продължава обсъждането на варианти за финансиране на магистралата от Русе до Велико Търново, чиято индикативна стойност е малко над 1 млрд. лева. Обсъжда се включването на отсечката в новата оперативна програма „Транспорт“ за периода 2021 – 2027 г., както и възможностите да финансиране на строителството от бюджета.

ВиК секторът

През 2019 г. са подписани договори за над 1,5 млрд. лева от оперативната програма „Околна среда“ за сектор „Води“. ВиК операторите в Смолян, Враца, Русе, Силистра, Перник, Видин, Пловдив, Ямбол Стара Загора подписаха договори за изграждане на водна инфраструктура.

Също със средства от оперативната програма ще се изграждат и реконструират 16 пречиствателни станции. В експлоатация са въведени пречиствателните станции на Банско, Враца, Раднево и Шумен.

Междувременно беше сключен и договорът за регионалните прединвестиционни проучвания за водоснабдяване и канализация за обособените територии, обслужвани от ВиК дружествата София, Велико Търново, Габрово, Плевен, Търговище и Хасково. На базата на анализите ще се планират инвестициите във ВиК в съответните области.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува наскоро и първа оценка на стойността на ВиК инфраструктурата в България. Към края на 2017 г. тя е 11 млрд. лева. Приблизително на подобна сума се оценява и необходимостта от инвестиции в сектора, така че той да бъде реформиран и модернизиран и чувствително да се намалят загубите на вода.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

5
rate up comment 32 rate down comment 2
red6
преди 4 години
Дрънци. Паниката е всъщност следствие на реалната причина за криза. А тя е дисбаланс - надценяване или подценяване на нещо. Trend is your friend, until it bends :) Та реално паниката е, като масово се осъзнае каква е всъщност реалността. И тогава идва приземяването. В момента оставяме настрана брокерските и банкерските дрънканици - че пазара бил определял колко да струват НИ, било търсене и предлагане, цените били справедливи, бля бля... Имаш изходна продукция на 200-300-400 е/м2, която се продава на 1к+ Тука говорим за 100%+ печалба, това и наркодилърите не го постигат... Оставяме настрана даже и качеството на самата сграда, колко "държава" получаваш за тая си "инвестиция", околната среда и всички други съпътстващи публични услуги. Купуваш един актив, който при сегашния тренд на населението вероятно ще губи стойност, не само, че няма да се вдига. Бонуса, за тия дето са се нагювичили с кредити на 80%+ ще е още по-весело. Лихвите едва ли ще стоят толкова ниски вечно :) Все ще дойде един момент, когато едни чичаци ще преценят, че тия ниски лихви всъщност повече влошават нещата, отколкото помагат, крепейки зомби фирми и институции над водата...Та, отплеснах се. Кавраков може и малко да звучи като развален грамофон, но има истина в думите му. В НИ има големи дисбаланси, има и социален елемент, понеже покрива над главата е първична нужда и не се знае кога и на къде ще избие парата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 19 rate down comment 2
Blueberry
преди 4 години
Бинго! Не е случайно и че най-голям е ръстът на заплатите на брокерите на НИ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 36
Бидонойл
преди 4 години
Кризите тръгват от това, че голям брой хора започват да се самонавиват за предстояща криза и така всъщност те самите я подхранват. Обикновената рецесия, или няколко случайни фалита обикновено биха отминали без последствия, но паниката на хората е това, което ги превръща в дълбока криза. Сигурно си мислиш, че правиш услуга на "невежите" като ги "подготвяш" за настъпването на криза, но всъщност така ги психираш и ефекта е точно обратен. Освен ако целта ти не е именно такава.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 34 rate down comment 1
khao
преди 4 години
накрая ще се окаже че целия ръст на БВП било в строителството, 2/3 в сгради ... липсва ми оня сладур дето повтаряше, един град смехо-икономика ! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 37 rate down comment 4
nkavrakov1982
преди 4 години
А, криза.. България е остров на стабилността, и нея криза не я лови.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още