Редица предизвикателства стоят пред моловете като формат търговски обект такъв, какъвто е познат днес. Пазарът се променя, потребителските нагласи и нужди също се променят и търговските центрове трябва да се променят заедно с тях, за да отговорят на тази нова ситуация.
Това беше мнението на участниците в панелна дискусия, посветена на „моловете на бъдещето“, по време на изложението за имоти Real Vienna, което бе открито днес. Форумът се провежда с медийното присъствие на Investor.bg.
По мнението на Ралф-Петер Кошни, член на борда на директорите на консултантската компания BulwienGesa AG, все още на много пазари има голямо търсене на търговски площи в молове. Въпреки това търговските центрове в бъдеще ще трябва да отговарят на редица условия, за да функционират успешно.
На първо място те трябва да са проектирани така, че да могат да отговорят на търсенето на подходящи площи за наемателите – площи, каквито те не могат да намерят в централните локации в градовете.
В момента в сегмента на търговските центрове протичат мащабни промени, поради които моловете трябва да се адаптират и позиционират отново. Различни видове дейности изчезват, а на тяхно място се появяват нови, затова и центровете трябва да бъдат достатъчно гъвкави и да предложат онези продукти и услуги, към които има интерес.
Място за срещи и разговори
Младите хора посещават моловете не само за да пазаруват, но и просто да се срещат и да комуникират. Това представлява голямо предизвикателство за центровете, тъй като те трябва да са сигурни, че предлагат удобствата, от които потребителите имат нужда. Тези въпроси често се обсъждат още на етап планиране, но не винаги за тях се намира достатъчно добър отговор, смята Кошни.
Като заплаха за моловете според него може да се разглежда прекалено високата концентрация на магазини за облекла в тях. Това може да направи моловете скучни. Наред с това навсякъде в Европа в центровете се срещат едни и същи търговски марки. Новите формати за в бъдеще трябва да са замислени така, че да се справят с тази монотонност, смята той.
Също така като заплаха Ралф-Петер Кошни определи пренасищането на молове на пазара като цяло, което води до ожесточена конкуренция и риск от „канибализъм“. Това донякъде е свързано и с друг проблем – понижението на стойността на търговския център като недвижим имот, което може да застраши неговата рентабилност от инвестиционна гледна точка. Когато на пазара се появи нов мол, това винаги е за сметка на тези, които вече съществуват и оперират, каза той.
Кошни допълни, че друг проблем е начинът на съставяне на договорите за наем и формиране на самия наем. В момента наемът от търговските центрове се формира главно като базов наем и част от оборота на търговците в него.
Гледаш в мола, поръчваш по интернет...
„Това, което забелязваме напоследък, обаче е, че много потребители посещават моловете, разглеждат продуктите и след това се връщат вкъщи и поръчват избраните продукти по интернет. Т.е. моловете се превръщат все повече в шоурум“, коментира той.
Това е една от големите заплахи пред търговските центрове, която наред с много други неща, означава, че ще се наложат множество промени в начина, по който се образуват наемите.
По думите на Хорст Райнър от ATP Architects and Engineers, когато се проектира нов мол, той трябва да се проектира с мисъл за бъдещето на града, в който ще бъде разположен, за да се гарантира, че и двете се развиват устойчиво.
Големите проекти водят до повишен трафик, което води до повишена нужда и потребление на енергия.
Според него едно от възможните решения е да се проектират големи мултифункционални комплекси в периферията на града, в които хората могат да пазаруват, да работят и живеят.
Още от изложението за имоти във Виена:
Банките готови да преоткрият пазара на имоти в ЦИЕ


Мачовете по ТВ днес (7 декември)
Времето във Варна на 7 декември
Честваме паметта на свети Амвросий Медиолански
Мощно земетресение между Аляска и Канада
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Почти 50% подкрепа за предложението за ограничаване на населението в Швейцария
Българският пазар е твърде малък за четири платформи за доставки на храна
Песков: Посланията в стратегията на Тръмп за САЩ контрастират с подходите на Байдън
Какво представлява диетата „планк“ – една от най-популярните рестриктивни диети
Нумерологична прогноза за 8 – 14 декември