Франк Реул е регионален мениджър за България, Румъния и Македония на Orbis Hotel Group, която е единствен лицензодател на всички марки на AccorHotels в 16 държави в Централна и Източна Европа. Investor.bg разговаря с него за предизвикателствата и възможностите в туристическия сектор днес и за плановете на групата за България в частност.
- Г-н Реул, живеем в предизвикателни времена за туристическия сектор - терористичните заплахи и съображения за сигурност променят приоритетите и предпочитанията на туристите. По какъв начин това се отразява на вашия бизнеес и на сектора като цяло?
- Вярно е, че някои страни днес са по-засегнати от проблеми със сигурността отпреди, а туристите може би са по-предпазливи при избора на дестинация, особено с цел почивка. Ако обаче разгледаме международния пазар, ще видите, че въпреки това броят на туристите продължава да расте. Според мен днес се наблюдава пренасочване между определени пазари.
- Къде стоят България и регионът в този контекст?
- България се възприема като много безопасна дестинация. Същото може да се каже и за Румъния. Поради усещането за по-нисък риск в Източна Европа делът на международните туристи с цел почивка може би ще нарасне. Това е място, което много хора все още не са открили, и в същото време то предлага много преживявания и изгодни условия. Има много възможности тук в Източна Европа.
Хотелският сектор е тясно свързан с нарастването на БВП и макроикономическата среда и може да се каже, че днес икономиката в България и в съседните страни след кризата се развива много добре. Ръстът на големите икономики в Централна и Източна Европа се очаква да бъде още по-силен с нарастване на чуждите и местните инвестиции, което ще засили търсенето в бизнеса, както и в туризма.
- Друго предизвикателство идва от т. нар. "споделена икономика". Считате ли услуги като Airbnb за важен играч на пазара и как планирате да се конкурирате успешно с тях?
- Определено това оказва влияние върху "традиционния" пазар, но е трудно да се измери. Трябва да спомена обаче, че през миналата година нашите хотели в София се представиха много добре, като повишиха резутатите си спрямо тези от предходната година.
Не би било разумно да се борим срещу споделената икономика. От една страна ние, като водещи хотелски оператори, продължаваме да развиваме марките си, предлаганите продукти и услуги, дигиталните решения, търсим иновации, добавяне на стойност, уникално преживяване и разпознаваемост от гостите.
От друга страна, стратегическият партньор на Orbis - хотелският оператор AccorHotels, обяви наскоро придобиването и инвестициите си в Oasis Collections, Squarebreak и Onefinestay с цел да прегърне новите концепции, оферти и услуги от сферата на споделената икономика.
- Какви други предизвикателства за туристическия сектор виждате като цяло?
- Човешките ресурси. Поради тази причина имаме добри програми за развитие и обучение, местим хората между хотелите и държавите - защото трябва да сме най-добрите.
Клиентите днес искат по-индивидуален подход. Това е нашето предизвикателство - да направим престоя на всеки гост уникален. Затова и инвестираме много в обучения. Много е важно всеки служител в хотела да е напълно обучен и да осигури добро преживяване на всеки гост.
За България в частност един от ключовите въпроси също е намирането на добри служители и обучението им.
- Много хотели и курорти в България се оплакват от недостиг на квалифицирани служители - как се справяте с тези проблеми? Каква е ситуацията в България в сравнение с други страни в региона?
- Ситуацията в региона е общо взето еднаква. Трябва да обучаваме хората и да им дадем възможност да растат в рамките на компанията. С тази цел ние имаме програми за кариерно развитие в компанията, в които служителите могат лесно да се включат и да се развиват, дори в различни страни.


7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
Виц на деня - 7 декември
Мачовете по ТВ днес (7 декември)
Времето във Варна на 7 декември
Честваме паметта на свети Амвросий Медиолански
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?
Проходът Троян-Кърнаре е временно затворен
Япония е изправена пред криза, свързана с деменция
Почти 50% подкрепа за предложението за ограничаване на населението в Швейцария
Българският пазар е твърде малък за четири платформи за доставки на храна