IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Между 3 и 5 лв. за кв. м излиза издаването на технически паспорт

3,5 млн. лв. е дала досега Столичната община за документите за сградния фонд

09:51 | 13.06.11 г.
Автор - снимка
Създател
Между 3 и 5 лв. за кв. м излиза издаването на технически паспорт

Между 3 и 5 лева средно на квадратен метър излиза изваждането на технически паспорт за сграда, във връзка с изискванията за издаването на тези документи според Закона за устройство на територията. За да се състави документът, е необходимо да има конструктивно и енергийно обследване на сградата, коментират от Столичната община.

Заместник-кметът на София Ирина Савина посочи, че общината вече е направила необходимо, за да може 190 общински сгради - административни, училища и детски градини, да са с технически паспорти. Работата по паспортизирането на сградния фонд продължава, до момента са вложени 3,5 млн. лв.

Три предстоящи крайни срока засягат и гражданите, живеещи в сгради с разгъната застроена площ над 1000 кв. м. До края на следващата година всички високозастроени имоти с площ над 5000 кв. м ще трябва да са с технически паспорти. Площта обхваща целия имот, а не границите на етажната собственост, което означава, че много от блоковете в София ще попаднат в графата за издаването на технически паспорт.

Средната цена на техническия паспорт за кв. м е около 3 лева. Проблем за много сгради обаче ще е липсата на чертежи, което налага архитектурното им заснемане. То от своя страна ще оскъпи с по лев-два на квадратен метър цената за издаването на техническия паспорт.

Техническият паспорт може да бъде издаден само от консултанти, получили лиценз от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), а също и лица, отговарящи на изискванията на Закона за енергийната ефективност – за енергийното обследване. В документа обследванията, които трябва да се опишат, са на конструкцията, архитектурата на обекта, ВиК инсталациите, електрическата система, отоплението, вертикалната планировка, пожарната и аварийна безопасност, както и санитарно-хигиенните условия. Освен това се описват и препоръките за отстраняването на установени несъответствия.

До 31 декември 2014 г. такъв тип обследвания и паспорти трябва да имат сградите със средно застрояване - от 1000 до 5000 кв. м, а до 31 декември 2016 г. - нискозастроените сгради под 1000 кв. м. За последните не е задължително изготвянето на енергийно обследване, а само на технически паспорт на базата на конструктивното обследване.

Едно- и двуфамилните самостоятелни сгради не трябва да си издават технически паспорти.

Според сега действащата норма по наредба на МРРБ след изтичането на крайните срокове кметът на общината трябва да възлага за сметка на собствениците на имотите изготвянето на технически паспорти за строежите. Разходите, направени от общината, ще се възстановяват с изпълнителен лист.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още